söndag 29 mars 2015

Two Layer Easter Truffle

VÄLKOMMEN SOMMARTID!

-"Jag har glömt hur pigg du är på morgonen när du ska baka"..sa min älskling imorse när jag smög upp ur sängen! Jag har alltid varit målfokuserad när jag har nåt som måste bli gjort! Idag var det en bröddeg som behövde sättas igång i tid för att jäsningen tar lite tid! SÅN ÄR JAG!

SOMMARTID! Då blev vi "snuvade" på en timmes skönhetssömn men det är det så värt! Nu kan utesäsongen börja! Som man säger: "på sommartid ställer man FRAM utemöblerna! Haha!

Det blev ju jobb för mig igår halva dagen men jag hann ändå baka nåt riktigt gott! Kvällens godis blev påsk inspirerat! Det blev ett par Two Layers Easter tryffle! Jag smaksatte mina tryfflar med ägglikör men det är ju självklart frivilligt!

Som ni säkerligen har märkt och undrat över så skriver jag nästan alltid namnen på min bakverk på engelska, varför? Jo det är för att jag har många utländska läsare här på bloggen och framför allt så börjar många av mina "gamla" utländska bakvänner från mitt gamla instagram hitta tillbaka till mitt nya: @arstidsboden_ . Därför skriver jag namnen på engelska så att dem lättare förstår vad jag har bakat! 

Well hello there!, you are so welcome back! Let us bake together!

Det enda du behöver tänka på när du ska göra dessa tryfflar är kyltiden för de olika lagrerna! Annars är det bara att tuta och köra! 

Kanske ditt godis nu till påsk? 



Two Layer Easter Truffle

Bottenlager
150 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
1 msk smör
1,5 msk ägglikör, valfritt

Topplager
150 g vit choklad
1/2 dl vispgrädde
1 tsk honung
1/2 msk ägglikör, valfritt

Garnering
25 g mörk choklad

Gör så här:
Klä en lite form, 12*18 cm i plastfolie. 

Bottenlager - Finhacka den mörka chokladen. Koka upp grädde, honung och smör i en kastrull på lågtemperatur. Häll blandningen över chokladen och rör om tills den har smält. Blanda ner likören. Häll smeten i formen och jämna ytan. Låt svalna i rumstemperatur. Ställ formen i kylen och låt tryffeln stelna i 1-2 timmar. 

Topplager - Finhacka chokladen. Koka upp grädde och honung i en kastrull. Häll blandningen över chokladen och rör om tills den har smält. Blanda i likören och häll smeten över den mörka tryffeln. Låt stelna i kylen i 5 timmar, gärna över natten. 

Lossa tryffeln ur formen och skär den i bitar. 




Garnering - Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller. 3*20 sekunder och rör om . Ringla den över tryfflarna. Förvara tryffeln i kylen. 




Får jag fresta med en bit?!



Helglyx för mig är inte bara att vara ledig från jobbet, laga god mat eller åka på utflykter, utan även fikabröd till eftermiddags kaffet! Haha! Det kan låta löjligt men så är det! Jag ser sjukt fram emot det! Igår det blev ett par härliga Chocolate Chip Cookies With Caramel Popcorn! Ja du hörde rätt! Det är karameliserade popcorn i kakan! Det kan låta lite knäppt men det blev riktigt gott! Släng inte de överblivna popcornen! De kan du äta som godis sen! 




CHOCOLATE CHIP COOKIES WITH CARAMEL POPCORN, ca 12 st

Popcorn
1/2 påse poppade popcorn
85 g smör
95 g farinsocker
2 krm salt
1 krm bikarbonat

Cookies
55 g smör, rumsvarmt
45 g farinsocker
35 g strösocker
1 litet ägg
1 krm vaniljpulver
80 g vetemjöl
2 krm bikarbonat
85 g chokladknappar
2 dl popcorn karamell

Garnering
50 g mörk choklad, smält

Gör så här:
Sätt ugnen på 100 grader. Poppa popcornen. Blanda grädde, smör, farinsocker i en kastrull. Värm på svag värme tills allt har lösts upp sig. Öka värmen till medelvärme, låt små puttra 3-4 minuter under omrörning. Häll popcornen i en skål och häll på karamellsmeten. Rör om ordentligt men det gör inget om inte alla täcks. Häll ut popcornen på en plåt med bakplåtspapper och grädde mitt i ugnen i 1 timme. Ta ut plåten var 15:e minut och rör om. Låt svalna helt.

Cookies - Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Vispa socker och smör vitt och poröst i en skål. Tillsätt vaniljpulvret och ägget. Vispa igen. 

Blanda mjölet och bikarbonat i en annan skål. Lägg mjölblandningen ihop med smöret och blanda väl. Tillsätt chokladknapparna och de karamelliserade popcornen, blanda försiktigt för hand!

Forma smeten till lagom stora bollar och lägg dem på plåten och platta till dem lite. 




Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt svalna på galler.

Hacka chokladen och värm den i intervaller i mikron; 3*25 sek, rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält helt men lämna den aldrig!




Degen kändes både bra och var sammarbetsvillig nu på morgonen men du vet aldrig riktigt om den är nöjd! Spännande! Dagens ögonblick!




Varför inte baka en regnig dag som denna? Nåt gott till kaffet kanske! Ha det gott!


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar