torsdag 16 april 2015

3 LAYER RASPBERRY BROWNIE CHEESECAKE

VÅRKÄNSLOR!
Godmorgon alla fina! Jag har sett framemot denna helg som kommer hela veckan, så pass att jag har legat en dag före i huvudet nästan varje dag! SNURRIGT!

Vad händer i helgen då? Ja du, nu verkar det som om solen kommer på besök och alla frostnätter verkar vara över så vi ska ta fram våran uppblåsbara bubbelpool! På lördag kväll sitter vi i en 40 graders bubblande vatten med ett glad rosé!
LITE LYX MÅSTE MAN HA!

Nu kanske ni undrar hur jag kan få vårkänslor när det har regnat i 2 dagar?! Jo, för i mitt växthus börjar det verklingen frodas! Man känner till och med doften av tomatplantor när man vattnar! OSLAGBART! Planerar även att fröså mer i helgen, tex örter! Det måste vi ju ha till sommarens alla maträtter!

Har du inget växthus eller inte tillgång till att odla så finns det flera sorter i trädgårdsaffärerna som klarar utomhus klimat! Färska örter kan man till och med ha i ett varmt fönster under sommaren! Det är så gott och smakar så mycket mer än de i mataffärerna!

Nu förstår ni vad jag fick min inspiration till gårdagens dessert! Jag slängde även ett getöga på mitt eget instagram konto @arstidsboden_ och tyckte att det var för mycket brunt av all choklad! Haha!

Vi behövde en färgklick! Det blev en 3 Layer Rasberry Brownie Cheesecake! Den desserten välkomnar jag våren med! Jag blev överraskad över hur god den blev och min son bara älskade den! Jag kan till och med tänka mig att ha den till midsommar men byta ut hallonen mot jordgubbar! Receptet är så tacksamt att du kan
lätt dubblera det och göra det i större form som en långpanna!

Jag kan varmt rekommendera detta bakverk och du kommer inte bli besviken!


3 LAYER RASPBERRY BROWNIE CHEESECAKE
Brownie
200 g mörk choklad, hackad
200 g smör, rumsvarmt
250 g florsocker
3 stora ägg
110 g vetemjöl

Cheesecake
400 g cream cheese (philadelphia)
150 g florsocker
100 g vit choklad
1 tsk vaniljsocker
2 stora ägg

Hallongrädde
3 dl vispgrädde
75 g florsocker
160 g frysta hallon

Garnering
färska hallon

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader. Täck en form med höga kanter, ca. 30*23 cm med bakplåtspapper, ända upp på kanten!

Brownie - Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller, 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält men lämna den aldrig.

Mixa smör och florsocker i en skål med elvisp, blanda väl. Tillsätt äggen ett i taget. Tillsätt mjölet och häll sedan ner den smälta chokladen. Häll smeten i formen och ställ åt sidan.

Cheesecake - Smält den vita chokladen i mikron i en skål, se ovan! Ställ åt sidan. Blanda philadelphiaost, florsocker och vaniljsocker i en annan skål med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget och till sist den vita chokladen. Häll cheesecaken på brownien och fördela den jämnt försiktigt. Grädda i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter. Låt den svalna helt i rumstemperatur innan du ställer den i kylskåpet för att den ska sätta sig! Den ska stå i minst 3 timmar, gärna över natten.

Hallongrädde - Tina hallonen i mikron i några sekunder om de kommer direkt ifrån frysen! Vispa grädde, florsocker och hallon med en elvisp i en skål. Fördela hallongrädden på. Dekorera med färska bär.



Se sån härlig färg hallonen ger! De smakade gudomligt också!



Idag lyfter vi Sabrina Cibele DaCruz Lundqvist som fastnade för Mango- och cheesecaken som finns här på bloggen! Kul!!



Jag försökte knäppa ett rättvist kort på mina fina tomatplantor så ni får se hur ståtliga de är! Eftersom jag ställer min frösådda plantor direkt i växthuset så blir mina plantor tjocka och stabila! GÅRDAGENS ÖGONBLICK! 




Nu försöker vi få torsdagen överstökad så att härliga fredagen kan komma! Ha en fin dag!

/Helena




4 kommentarer:

  1. din blogg är den bästa i hela världen <3 så tacksam för alla recept och fina inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Otroligt kul att du gillar bloggen!

      Radera
  2. Gjorde den förra midsommar med jordgubbar men hallon passade faktiskt bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med recept som går att variera?!

      Radera