söndag 5 april 2015

6 LAYER CHOCOLATE CARAMEL COOKIE DOUGH SALTY PRETZEL BAR

MIN PÅSKTÅRTA!
Goddagens! Hoppas du har fått njuta av påsken på nåt sätt, antingen med ledighet, god mat eller sällskap. Själv så fick jag lyxen att var ledig, nästan hela påsken! Det känns lite ovant faktiskt! Sist jag var långledig var i somras om man inte räknar med i måndags när jag var på Ullared! 

Jag kan bli sån att jag vill få in allt när jag är ledig, men efter "väggen" som jag gick in i i februari så har jag lovat både mig själv och min familj att ta det lite lugnt men inte för lugnt! Förr kunde jag lätt baka 3 saker under en lördag men nu så har jag kommit överens med mig själv att lagom räcker! Kanske inte lagom men jag är nöjd med det! 

Ni som har följt mig ett tag vet att jag är väldigt hemmakär men för er nya så är det så att jag är rätt så nöjd med att  tillbringa min lediga tid hemma! Jag tycker att man tillbringar redan för mycket tid både på jobb och gym att den andra tiden ska man göra det man tycker är roligt! Nämligen skrutta runt i köket och laga mat eller baka, pilla i trädgården eller bara vara! Vad gör du på din lediga tid?

Igår så tror jag att jag fick med allt! Bröd- och dessertbak, omplantering av både tomat- och gurk plantor. Kel med djur, soldyrkning, löpning och så klart grill på kvällen! Jag tycker det är kul att variera mina sysslor, det är balsam för min själ! 

Denna dessert som jag gjorde igår kollade jag ut redan i februari innan jag la ner. Kakan som har allt enligt mig och den är bara så rolig att göra! Det är en 6 Layer Chocolate Caramel Cookie Dough Salty Pretzel Bar! OMG!!! Säger jag bara! Jag blev nästan kär när jag skar upp den! Så fin är den! Kniven bara gled ner, jag behövde inte ens värma den innan! Jag kunde knappt vänta på att sätta tänderna i den och så god den blev! 

Denna blev min påsktårta!



6 LAYER CHOCOLATE CARAMEL COOKIE DOUGH SALTY PRETZEL BAR
Bottensikt
150 g mörk choklad, hackad
0,6 dl jordnötssmör

Nougatsikt
2 msk smör
0,6 dl strösocker
2 msk mjölk
1,8 dl marshmallows fluff
1,2 dl jordnötter, hackade
1/2 tsk vaniljpulver

Caramel
240 g AKO mjuka kolor
2 msk grädde

Cookie Dough Layer
80 g smör, rumsvarmt
0,8 dl farinsocker
1 msk grädde
1 tsk vaniljsocker
1,2 dl mjöl
1 krm salt
0,8 dl chokladknappar

Topp lagret
150 g mörk choklad, hackad
2 msk jordnötssmör
1,2 dl salta pinnar, delade

Garnering
50 g mörk choklad

Gör så här:
Klä en ugnsform i bakplåtspapper, ca 20*25 sm i diameter. Klä ända upp på kanterna, det kommer att täckas!

Bottensikt - Hacka chokladen och värm den tillsammans med jordnötssmöret i mikron i intervaller; 4*25 sek och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält helt men lämna den aldrig! Fördela chokladblandningen i formen och låt stå i kylen till den har stelnat, ca 30 minuter.

Nougatsikt - Smält smöret i en kastrull, tillsätt sedan sockret och mjölken. Rör om tills sockret har lösts upp och låt det koka upp. Sänk sedan värmen och låt den småkoka under omrörning i 5 minuter. Tillsätt sedan marshmallowsfluffet, vaniljpulver och rör om tills allt har blandats. Häll blandningen över chokladlagret. Ställ i kylen i 30 minuter.

Caramel - Värm kolorna tillsammans med grädden i mikron i intervaller, se ovan! Bre ut kolan över nougaten och fördela jämnt. Låt stelna, ca 15 minuter.

Cookie Dough Layer - Blanda det rumsvarma smöret tillsammans med farinsocker, grädde och vaniljpulver ordentligt, det ska bli ljust och fluffigt! Vispa i mjölet och saltet och till sist chokladknapparna. Bred det över kolan och fördela jämnt.




Topplagret - Hacka de salta pinnarna efter eget önskemål, jag delade de i 3. Hacka chokladen och värm den tillsammans med jordnötssmöret i mikron. Se ovan! Bred chokadblandningen över Cookies Dough Layer jämnt. Strö sedan de saltade pinnarna över.

Garnering - Hacka chokladen och värm den i mikron, se ovan! Häll chokladen i en spritspåse och ringla över.




 Låt stå i kylen minst 2 timmar innan servering.



Till och med kanterna ser vackra ut!


Nästan som en käftsmäll av godsaker!



Får jag fresta med en bit?


Mitt frukostbröd som jag får njuta av idag gjordes redan igår! Jag tycker att vissa bröd blir bättre om de får stå och dra sig i ett dygn, speciellt surdegsbröd! Brödet som jag fastnade för  igår blev ett Apelsinbröd! Kanske ditt frukostbröd imorgon?


APELSINBRÖD
10 g apelsinskal
40 g apelsinsaft
160 g vatten
60 g grovt rågmjöl
400 g vetemjöl
50 g rågsurdeg
100 g ljus sirap
20 g smör
10 g salt
20 g jäst

Pensling
1 msk apelsinsaft
1 msk mjölk

Gör så här:
Riv apelsinskal samt pressa ur och mät upp saften. 


Tillsätt vatten så att den totala mängden vätska blir 200 g. Tillsätt resten av ingredienserna och kör i maskin på låg hastighet i 8 minuter och därefter 2 minuter på hög hastighet. Låt sedan jäsa under bakduk i 90 minuter.

Vält ut degen på ett mjölat bakbord och forma den till en limpa. Låt jäsa på en plåt med bakplåtspapper under bakduk i 90 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader. Ställ in en baksten eller plåt direkt så att brödet får värmen underifrån! Ställ in brödet på stenen eller plåten och spraya det med vatten. Sänk temperaturen till 180 grader och grädda i ca 30 minuter eller tills innertemperaturen är 98 grader. Pensla sedan brödet direkt med en blandning av apelsinsaften och mjölken. Låt sedan brödet svalna på ett galler. 



Yes! Äntligen blev det lite trädgård igår! Omplantering av mina gurk- och tomatplantor! Trädgård eller framförallt odling av ätbara saker är nåt som både jag och min man brinner för! Vi brukar gå lite utanför ramarna där och i år så är det inget undantag! Jag ska dock inte ha chili och paprika i år för jag tror att det är de rackarna ger alla mina andra plantor löss varje år! Så jag testar och utesluta dem och få se vad som händer!


Jag har lärt mig att man ska nästan vänta för länge innan man omplanterar fråsådda plantor för då får de mer stabilitet och klarar sig bättre sedan! På bilden har håller jag en gurkplanta som enligt mig har den perfekta rotsystemet! NÖJD!


Så här ser det ut i mitt växthus just nu! Jag har ett litet mindre växthus, ett vinterväxthus med värmefläkt i sig för att det ska få den perfekta värmen! Jag har ett så pass stort växthus, 30 kvm att jag kan ha ett mindre stående i det!


Mitt ögonblick för dagen igår blev när min som Isak rastade mina kaniner Molle och Baloo! KÄRLEK!


Undra vad jag ska hitta på idag! Vad ska du göra?

/Helena













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar