onsdag 1 april 2015

CHOCOLATE BROWNIE EASTER BOMB

TACKSAMHET!
Hallå där och välkommen april! Jag lovade både mig själv och min familj att ha någon bakfri dag lite här och där, igår skulle det bli en sån dag MEN detta recept på dessa Chocolate Brownie Easter Bomb föll över mig och jag kunde inte motstå! Det är ju påsk bara en gång på året och såklart jag vill dela med mig av det till er så att även ni kan göra det nu till helgen!

Idag kommer det dock att bli en bakfri dag, men jag har lite firande som jag kommer att dela med mig på mitt instagram @arstidsboden_

Jag ångrar inte en sekund att jag bakade den för vilka smaker det blev och vilken saftig brownie! NÖJD!

Mer påsk än så här kan det nästan inte bli! Självklart kan man byta ut godiset till andra, som tex M&M!



CHOCOLATE BROWNIE EASTER BOMB
Brownie
150 g smör, smält
3 dl strösocker
1,8 dl kakao
1 msk vaniljsocker
0,5 tsk salt
2 stora ägg
1 dl vetemjöl
3 dl Påsk chokladägg, hackad

Garnering
120 g mörk choklad
120 g vit choklad
1,2 dl Påsk chokladägg, hackad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också. Hacka godiset grovt. 



Smält smöret i en kastrull. Blanda sedan strösocker, kakao, vaniljsocker i en skål. Tillsätt smöret och vispa ihop det med en elvisp. Tillsätt sedan ett ägg i taget. Tillsätt sist mjölet och det hackade godiset.

Häll smeten i formen och grädda den mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt den sedan svalna helt.

Hacka den mörka chokladen och den vita chokladen grovt. Lägg dem dock i två olika skålar! Värm en skål i taget i mikron i intervaller: 4*25 sekunder åt gången och rör om lite då och då men lämna den aldrig! Hacka godiset som ska vara som garnering grovt.

Lägg kakan på en skärbräda och dra försiktigt bort bakplåtspappret. 



Skär bort kanterna och skär sedan brownien i önskade storlekar. Ställ dem på en bricka med bakplåtspapper.

Använd en sked och ringla först den vita chokladen över brownien åt ett håll och sedan korsa med den mörka chokladen. Strö över godiset. 



Låt gärna bitarna stå i kylen en kort stund så att chokladen stelnat lite, annars finns det risk att godiset trillar av! Men det är ju en smaksak!






En av de godaste brownie jag har ätit! Självklart hamnar den på min topp 10-lista över best brownie ever!


Jag är ju ett litet kakmonster och igår fräshade jag upp erat minne på att det finns en flik med massa kakrecept här på bloggen på mitt instagram! Bla dessa godbitar småkaka med vit choklad och hallon! Kika in vetja! Recept i länken nedan:



Jag flikar även in ett tips i detta inlägg på ett löjligt lätt matrecept som man kan göra under veckan som både är lätt att göra och blir mycket av! En het köttfärsgryta med chorizo och mozzarella!

"Man tager vad man haver gryta!"

Fräs upp hackad gul lök, vitlök och chili, tillsätt köttfärs och chorizo efter ett tag. Låt fräsa ihop till köttfärsen är färdig. Tillsätt lite grönt på vad du har i kylen: ex paprika, cocktailtomat och squash. Smaksätt med tex vitt matlagningsvin och tomatpure. Häll även i kidneybönor och stora vita bönor!

Krydda sedan med paprikapulver, chili och kakao,spiskummin, svartpeppar och salt. Avsluta med att tillsätta 2 burkar krossade tomater med hela cocktailtomater i! Servera med skivad mozzarella och brytbröd!

Detta är ett favorit recept hos mig och det blir nästan bara godare ju fler dagar det går!


Jag måste erkänna att jag hade en liten klump i magen över om vad folk skulle tycka när jag startar upp ytterligare ett nytt instagramkonto eftersom jag la ner mitt gamla! Jag trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle vara sugen på att göra det för bara en månads sedan! Nu är det så och det värmer i mitt hjärta att ni accepterar det! Nu känns det bättre och jag har fått en mer balans i det hela och jag tycker det är jätte kul igen!

Kalla mig osvensk men jag är sjukt stolt och rörd när andra lyfter mig och gillar det jag gör! KÄRLEK! Ni inspirerar mig också!

Här har vi underbara @inredningsdesign! Härligt med likasinnande som också älskar Amerikanska bakverk!


Det var riktigt kul också att @falksaltsverige gillade min bild! Jag är nästan beroende av deras underbara flingsalt! Haha!


Det är fascinerande när det bara är brasan som lyser upp hela huset med dess lågor! Nästan helt nedsläckt och det ser ut så här!
 När jag la mig i sängen så såg man lågornas sken mot väggen! MÄKTIGT! Gårdagens ögonblick!


Snäll kan man vara ibland....dessa två godbitar har jag med mig till arbetskompisens två töser, men de vet inte om det än! De gillar mina bakverk! Kul att kunna dela med sig!


Har ni bakat något gott härifrån så tagga mig gärna i inlägget på Instagram med @arstidsboden_ så lägger jag mer än gärna upp era fina bakverk här på bloggen!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar