lördag 4 april 2015

CHOCOLATE CARAMEL BROWNIE ICECREAM

ÄNTLIGEN TITTAR SOLEN FRAM!
Godmorgon! Jag fick pälsa på mig vinterjackan idag när vi skulle ner till hönsen! Det må vara varmt på dagen men det är fortfarande minus på natten! Vi slipper snö iallafall! Jag satt t.o.m i linne igår eftermiddag när jag lapade sol! HÄRLIGT!

Allt var riktigt bra igår; det gick fort att jobba, jag fick sola och somna i solen, grillade så jag borde vara riktigt nöjd med dagen! Men det hände en väldigt tråkig sak! Nåt som jag inte hade räknat med. 

När jag som vanligt skulle ner på eftermiddagen till hönsen och kolla läget och mysa lite med dem i eftermiddagssolen så låg en av mina fina hönor död i ett hörn i hönshuset. Den låg avslappnat och fint så jag hoppas att det gick fort! 

Eftersom mina djur betyder så otroligt mycket för mig och är nästan som familjemedlemmar så tog jag det väldigt hårt! Den fick ett värdigt liv iallafall! Jag fick en dålig känsla igår att nåt var fel då ingen av hönsen var ute alls igår på dagen, trots att de älskar att lapa sol! Det var som de var där inne och sörjde!

TACK FINA DU FÖR TIDEN OCH ALLA FINA ÄGG SOM JAG HAR FÅTT!

Så därför kommer detta inlägg inte bli så långt, som ni förstår! 

Jag hade bestämt mig innan att i påsk ska jag både få sol och äta glass i solen och det fick jag ju! Haha! Som brownie älskare som jag är så är ju detta receptet det ultimata! En Chocolate Caramel Brownie Icecream! Den smakar lika gott som den låter! Detta recept är inte avancerat men med alla dessa lager ihop är den gudomlig! Den påminner faktiskt lite om en Snickers glass!

Följ bara receptet så kommer det att gå bra! Det enda du behöver tänka på är att den behöver sin tid i frysen! Jag skulle rekommendera att göra den dagen innan!


CHOCOLATE CARAMEL BROWNIE ICECREAM
Brownie
110 g smör
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl

Fyllning
1-1,5 liter vaniljglass (kan även ha annan självklart)
2 dl jordnötter
1 dl dulce de luche (alt. vanlig kolasås)

Chokladtäcke
2,4 florsocker
1,2 dl kondenserad mjölk
1 dl choklad knappar
50 g smör
1/2 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också.

Värm smöret tillsammans med chokladen i en kastrull, rör om med en visp. Dra av den från plattan när det har blandats ordentligt!

Tillsätt kakao, strösocker och salt och rör om. Häll sedan i vaniljsockret och ägget och till sist vetemjölet. 

Rör om ordentligt.

Häll smeten i formen och fördela den jämnt. Grädda mitt i ugnen i ca 17-20 minuter. 

Låt svalna helt i formen, ca 1 timme. Placera glasen över brownien och jämna till ytan. Sprid kolan över glassen, fördela och sedan nötterna. Ställ i frysen i minst 2 timmar.

Förbered chokladtäcket 30 minuter innan frystiden är slut. Blanda allt förutom vaniljsockret i en kastrull, låt koka upp på medelvärme under vispning. Vid första bubblan sänk graderna, låt småputtra i 5 minuter under vispning (ska bli som lite tjock chokladsås inte kola). Ta kastrullen från plattan och låt den stå och dra i 5-10 minuter. Häll smeten över nötterna och fördela den jämnt. Låt stå i frysen i minst 3 timmar, gärna över natten.
Skär upp med en varm, vass kniv och servera direkt gärna med en klick grädde.



Jag kan inte låta bli att lägga upp ett kort på dessa underbart somriga lakan som jag köpte på Ullared i måndags! Så fina!


Det var inte bara jag som fick njuta av solen igår! Nä, även mina söta kaniner! Här myser jag och Molle i eftermiddagssolen! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Njut nu av påskledigheten och ät nåt gott!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar