söndag 19 april 2015

CHOCOLATE CARAMEL COOKIE DOUGH ICECREAM TART

ÄNTLIGEN KOM SOLEN!
Godmorgon! Då sitter jag igen själv i köket och skriver medan resten av huset sover! Det har blivit en vana nu, om jag kan styrketräna på gymmet innan jobbet varje vardag så kan jag nog tassa upp ur sängen och skriva färdigt dagens inlägg innan jag väcker de andra! Det är rätt skönt faktiskt!

Igår fick jag en ny uppdatering på min telefon...ogilla! Ingenting är som förut! Varför ska de ändra saker på telefonen som redan fungerar? Och så ändrats det oftast till det sämre?! Känner ni också igen er? Det är väl bara att gilla läget!

Vilken dag vi fick igår, hoppas ni fick njuta av det fina vädret också! Det ska inte bli sämre idag heller så ni vet var jag kommer att vara; ute! Haha!

Min son beställde glass utav mig igår och ni vet hur det slutar: AMERIKANSK! Gillar du Cookie Dough kommer du att älska denna Chocolate Caramel Cookie Dough Icecream Tart! Den är fullspäckad med Cookie Dough! Den blev så god att jag och gubben till och med tog en liten bit sedan på kvällen i soffan! Ni måste bara göra den!

TIPS!
  • Degskalet kommer att vara smulig men tryck bara ut det i formen med en sked! 
  • Jag vispar glassen innan jag häller ner min Cookie Dough, det är smaksak men gör du det så får glassen en mjukglass smak!
  • Lyft formen och banka till den lätt på bordet innan du ställer den i frysen, då försvinner bubblorna i glassen!



CHOCOLATE CARAMEL COOKIE DOUGH ICECREAM TART
35 g smör, mjukt
0,6 dl farinsocker
1,6 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver
0,4 dl chokladknappar

Cookie Dough
20 g smör, mjuk
1,5 msk farinsocker
1,5 msk strösocker
2 tsk mjölk
1/2 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
0,8 dl vetemjöl
0,4 dl chokladknappar

Fyllning
7 dl vaniljglass
Choklad Dulce de leche (Finns att köpa där du köper kondenserad mjölk) alt. valfri annan kolasås/Dulce de leche

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form, ca 18 cm i diameter. Vispa smöret och farinsocker med en elvisp. Vispa i mjöl, salt och vaniljpulver. Tillsätt chokladknapparna. Degen kommer att vara lite smulig men det ska den vara! Tryck ut degen i pajskalet, även kanterna. Grädda skalet i ugnen i 15-20 minuter. Låt skalet svalna helt innan du lägger i fyllningen.

Cookie Dough - Vispa smöret, farinsocker och strösocker med en elvisp. Tillsätt mjölken och vaniljpulvret, salt och mjölet. Sist lägger du i chokladknapparna. Lägg undan 2 matskedar till garnering. Forma resterande degtill små bollar och lägg dem på ett fat tills det ska blandas med glassen. 

Lägg ca 0,75 dl choklad dulce de leche i pajskalet. Vispa glassen lite lätt med en elvsip, tillsätt Cookie Doug bollarna. Vispa försiktigt. Häll glassblandningen över chokladsåsen i pajskalet. Fördela glassen jämnt och banka lätt formen mot bänken, för att få bort bubblorna. Låt stå i frysen i till det har stelnat, minst 3 timmar.

Fördela o,5 dl choklad Dulce de leche på glassen och fördela sedan Cookie Dough bollarna som du sparade på över hela pajen! Servera genast!



Det är inte lätt att fotografera glass! Allt bara smälter men får man till det så blir det så fin! Vad tycker ni?


Mitt frukostbröd igår morse blev en favorit i repris; kalljästa rågfrallor! Så goda!


Idag lyfter vi @snuffy154 som har gjort denna Coffee Caramel Nutella Chocolate Chip Fudge Brownie som finns här på bloggen! Så fin den blev!


Jag tycker att bilden talar för sig sig nästan...en kaffe i solen...blir gårdagens ögonblick! 


Alla mina djur var ute en sväng igår! Även mina marsvin som fick andas lite frisk luft! Alla måste få njuta av det fina vädret!


Det blev badpremiär igår men bara för min son....! Vi skulle egentligen ställt fram poolen i fredags men vi vågade inte göra det pga minus på natten så vi fick snällt vänta till igår! Detta hindrade inte min son Isak från att ta ett snabbt bad på kvällen, trots 17 grader så blev det ett litet plask! KÄRLEK!


Min man har accepterat att jag bakar jämnt, så han rycker inte på ögonen längre när vi får sällskap av en skål med fördeg till dagens brödbak i tvsoffan på kvällen! INGET KONSTIGT MED DET!


Hoppas jag har inspirerat er till att baka nåt gott, kanske rent av nåt härifrån bloggen?! Ha en solig söndag!

/Helena












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar