måndag 20 april 2015

CHOCOLATE COVERED OREO BROWNIE

SEMESTERKÄNSLOR!
Godmorgon! Igår var det varmt redan på morgonen när jag gick ner till djuren för att ge dem mat och det höll i sig hela dagen! Vilken semesterkänsla jag fick! Jag var ute nästan hela dagen och lapade sol på altanen till kvällen kom! Jag tycker att kvällssolen är bäst och det är då jag har tid att sitta ner!

Inatt så fick jag sova hela natten för jag ställde saker framför varje dörr i huset så att min katt Mille inte skulle öppna dem sedan när vi sov! Haha!


För alla oss amerikanska baknördar har jag här ett riktigt as! En brownie som både är fylld och toppad med OREO! CHOCOLATE COVERED OREO BROWNIE! Man ser det inte med blotta ögat först men denna brownie har faktikt 4 lager och är packad med OREO kakor! MUMS!

Det bästa med att göra Brownie är att du själv bestämmer hur stor kak du vill göra! Halvera receptet eller dubbla!




CHOCOLATE COVERED OREO BROWNIE
Brownie
2,1 dl vetemjöl
0,9 dl kakao
2 msk strösocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
55 g smör, smält
1 litet ägg
0,6 dl mjölk

Choklad fyllning
120 g naturell philadelphia (mjukost)
1 ägg
1,5 msk kakao
2,1 dl florsocker
55 g smör, smält
1/2 tsk vaniljpulver

Oreo sikt
17 OREO kakor
200g mjölkchoklad, hackad
1,5 msk jordnötssmör

Gör så här:
Brownie - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, 20*25 cm i diameter i bakplåtspapper, ända upp på kanterna. Mät upp och smält smöret i en kastrull, ställ åt sidan. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat, salt, smöret och ägget i en skål med elvisp. Tillsätt till sist mjölken. Tryck ut degen i formen med bakplåtspappret. 

Chokladfyllning - Mät upp smöret och smält den i en kastrull och ställ åt sidan. Vispa philadelphiaosten i en skål med elvisp lite lätt. Tillsätt ägget och kakao. Blanda väl, tillsätt florsockret och vispa väl med elvispen. Häll till sist i smöret och vaniljsockret och blanda väl. Häll smeten över brownien i formen. Tryck i 12 OREO kakor. 




Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter. Låt svalna 5 minuter innan du strör 5 grovhackade OREO kakor ovanpå.

Hacka chokladen och värm den tillsammans med jordnötssmöret i mikron i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig. Häll chokladblandningen på OREO smulorna och ställ i kylen för att stelna, minst 1 timme. Förvaras i kylskåp i en burk med lock. 


Jag använde mig av mjölkchoklad till toppingen för att bryta av det hela men det är smaksak!



Igår använde jag mig av köpta OREO kakor men jag har gjort egna tidigare, receptet finns självklart här på bloggen! Så varför inte prova att göra dem själva?! Recepet ligger i länken nedan:




Mitt frukostbröd under veckan blev ett rustigt skållat rågbröd! Så gott! Nu kommer jag att stå mig hela dagen!


Igår så frösådde jag sommarens örter! Så kul!
Gårdagens ögonblick! Ordning och reda!


Jag må bara ha 2 vaktlar kvar men så de levererar! Ibland 2 ägg samma dag! KÄRLEK!


Idag är det polkagrisens dag! Visste du det? Ha nu en fin solig måndag!


/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar