lördag 18 april 2015

NOBAKE CHOCOLATE OREO TRUFFLE MINI TART WITH BLUEBERRY

GODMORGON HÄRLIGA LÖRDAG!
Hej! Det blev en sen kväll för min del igår så det var inga pigga ögon nu på morgonen! Jag vaknade ändå snabbt till liv av morgonens sysslor! Idag så kommer jag att "skynda" på med inomhus sysslorna för sen vill jag vara ute hela dagen för idag kommer solen! HÄRLIGT! VAD SKA DU GÖRA IDAG?

Min son må vara 11 år och klara sig bra själv och sover hela natten! Haha! Jag ska komma till saken, nu är det som så att en av mina 3 katter har ett problem med stängda dörrar och hoppar upp på handtagen och öppnar dem! Helt sjukt! Det är inte för han vill in i rummet, nä bara öppna dörrar! Mille som den katten heter väcker mig x- antal gånger per natt och gör mig helt slut! Gah! Vad tycker ni jag ska göra?! (Mina katter är innekatter)

Fredag för mig och min familj innebär snabb fixade maträtter och desserter! Men det kan ska ändå vara gott och ge helgkänsla! Som gårdagens dessert tex! Nobake Chocolate OREO Truffle mini Tart with blueberry! Den tog mig inte lång tid att göra och så var den Nobake (ingen ugn) också! PERFEKT!

Hela familjen gillade dem så de lär vi göra om! Man kan ju byta ut blåbären mot andra bär om man vill och så kan man servera glass till!



NOBAKE CHOCOLATE OREO TRUFFLE MINI TART WITH BLUEBERRY, 6 st
210 g OREO kakor, mixade
75 g smör
25 g mörk choklad, hackad

Fyllning
160 g Mörk choklad, hackad
2 dl vispgrädde
1/2 tsk vaniljpulver

Garnering
Färska blåbär

Gör så här:
Mixa Oreo kakorna i en matberedare grovt. Hacka chokladen och blanda dem tillsammans med smöret i en skål, värm den i mikron i några sekunder i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till allt har smält och blandats. Lämna den aldrig.

Blanda smörblandningen med OREO smulorna och fördela den i pajformerna. Jag använde mig av små pajformer med avtagbar botten ca. 10 cm i diameter. Tryck upp på kanterna också!




 Ställ i kylen i minst 30 minuter.

Fyllning - Hacka chokladen och värm den i mikron tillsammans med vispgrädden. Se ovan! Blanda ordentligt tills den är slät innan du häller fyllningen i formarna. Låt stå i kylen i 15 minuter innan du garnerar dem med blåbär. Låt stå i kylen i minst 1 timme innan servering.



Se så vacker den är!


Jag bara älskar att stå och göra mitt eget helggodis! Igår så gjorde vi en av mina favoriter som jag har gjort förr men de är så goda att man kan göra dem om och om igen! Peanut Chocolate Caramel Sweet! Endast 3 ingredienser! Supergoda!




PEANUT CHOCOLATE CARAMEL SWEETS
 10 st
1 näve jordnötter
1 flaska kolasås på tub

Garnering
150 g mörk choklad, hackad

Gör så här: 
Lägg 5 hela jordnötter i en hög på bakplåtspapper och häll lite kolasås ovanpå. Tryck till 2 till jordnötter på kolan och klicka på lite kola igen. Ställ godbitarna på en bricka med bakplåtspappret och ställ dem i frysen i 1 timme.

Garnering - Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller, se ovan recept! Chokladen ska smältas helt!

Doppa jordnötsbollarna i chokladen och låt dem gärna stå på ett galler och rinna av i några sekunder innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper. Låt stå i kylen i några minuter, tills chokladen har stelnat! Spritsa på den överblivna chokladen på dem! Förvaras i kylen sedan i en burk med lock eller ät upp alla direkt!



Ingenting slår nybakat på helgen! Funderar du på att baka nåt gott till söndagens frukost så rekommenderar jag detta rostbrödet! Supergott! Recept i länken nedan!



Idag lyfter vi @louise_akristensen som bakade dessa Chocolate Chip Strawberry Brownies till sin fars födelsedag! Så fina!


Det är inte lätt att hålla fingrarna i styr för min son när kylskåpen ser ut så här! Haha!

Äntligen har Mashmallowfluffet hamnat på rätt plats i affären! Det var på tiden! Gårdagens ögonblick!


Ha nu en underbar lördag! Vi syns väl imorgon igen?! 

/Helena


















1 kommentar:

  1. Åh förstår precis dörrproblemet. Katter har ju absolut ingen känsla för att smygöppna dörrar :)
    Vi fick vända på handtagen på dom flesta dörrarna när vi hade en katt som inte heller gillade stängda dörrar. Om man vänder handtaget så att det pekar uppåt eller nedåt så kan dom inte öppna den lika lätt. Tog några dagar och så hade den gett upp.

    SvaraRadera