lördag 25 april 2015

CHOCOLATE SALTED PRETZEL CARAMEL COCONUT CANDY

LÖRDAG!
Hallo där! Det var några dagar sedan men här kommer ett rykande färskt inlägg med ett gott recept! Denna vecka har varit händelserik, bla. sträckt ryggen! Man kan ju nästan inte göra nåt alls när man har gjort illa den, man använder den ju hela tiden! Haha!

Vad händer för er idag då? Själv så har jag storstädning på schemat! Jag hatar faktiskt att städa! Jag blir på ett sånt dåligt humör men jag gillar att ha det rent så det är bara att gilla läget!

Fredagens godis blev Chocolate Salted Pretzel Caramel Coconut Candy! En lagom stor godbit som inte blir för mäktig eller för liten! Så god den blev! En hit! Jag älskar att ha flingsalt på mina chokladbakverk för jag tycker att de gifter sig tillsammans! Man kan värma AKO kolorna utan grädden också, den blir lite hårdare då men betydligt mer samarbetsvillig! Det blir bra oavsett! 






CHOCOLATE SALTED PRETZEL CARAMEL COCONUT CANDY, ca 16 st
1 pkt saltade kringlor
1 pkt AKO mjuka gräddkola + 1 pkt AKO Choc
0,75 dl vispgrädde
2,5 dl kokosflingor alt. jordnötter grovhackade

Garnering
300 g mörk choklad, hackad
flingsalt

Gör så här:
Lägg bakplåtspapper på en bricka, lägg ca 16 st saltade kringlor där.



Lägg AKO kolorna i en bunke tillsammans med vispgrädde.

Värm i mikron i intervaller;

ca 4*30 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till allt har smält men lämna det aldrig. Tillsätt kokosflingorna eller de hackade jordnötterna och blanda ordentligt. Klicka ut en rejäl tesked på varje. Tryck sedan på en kringla på varje. 



Det är lite kladdigt men kolan är så formbar att du kan trycka till den om den hamnar galet!

Ställ brickan i frysen i ca 15-20 minuter. Hacka chokladen och lägg den i en hög skål, så du kan doppa dem ordentligt! Värm chokladen i mikron i intervaller, se ovan!



Doppa kringlorna i chokladen och låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper. Låt stelna i kylen. Spritsa ut den överblivna chokladen på varje kringla i ett valfritt mönster. Förvaras i burk med lock i kylskåpet.



Fördelen med hemmagjort godis är att de håller hur länge som helst! Så dessa rackarna smakar precis lika gott till nästa helg!



Nu ni! Här kommer ett bildkollage på vackra bakverk som duktiga bakentusiaster har gjort och som kommer härifrån bloggen! Så vackra eller var tycker ni?! KÄRLEK TILL ER!









Släng inte den överblivna kolafyllningen! Hos oss igår blev den tilltugget innan maten! Man bara drog av en lite bit! Så gott!




Jag vet inte vad ni gjorde igårkväll klockan 21.00 men själv så var jag med min älskling i bubbelpoolen och gottade mig! Ett glas vin och Peter Lemarc i öronen! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Nu ska jag unna mig en riktig helgfrukost men nybakat bröd! Ha en fin lördag så syns vi imorgon! 

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar