fredag 3 april 2015

CHOKLADDOPPADE SALTLAKRITS SKUMBOLLAR

LLLLLÅÅNGFREDAG!
Godmorgon och GLADPÅSK! Själv så är jag uppe med tuppen, klockan ringde så snällt 04.15, men kände mig ändå pigg! Jag är mentalt inställd på att det bara är en fredag och helgen börjar idag! Vad ni än hittar på idag så njut till fullo av denna fina vårdag som det verkar bli! Själv så blir det jobb halva dagen MEN sen så är det både bak och trädgård för hela slanten!

Hur firar ni er påsk? Vad är påsk för er?

Jag måste erkänna att jag inte är en påskfanatiker trots att jag har höns! Haha! Nä, för mig är det en härlig ledighet och startskottet för min trädgårdssäsong! Jag fick dock en liten påskkänsla igår när jag handlade, en liten påskkärring sussade förbi mig i full utrusning med en liten korg i handen! BARNDOMSMINNEN!

-"Ska du verkligen veckohandla på en skärtorsdag? Det är ju kaos i afffären då!"

Som jag skrev tidigare så är jag ingen Påskfanatiker och det gäller även maten! Så därför behöver jag inte armbåga mig fram vid sillen! Haha! I vår familj grillar vi hela påsken och så har det alltid varit! VAD ÄTER DU?

Jag är en obotlig tidsoptimist, allt hinns väl med bara man vill! Eller!? Igår så satte jag mig ner först vid 21.00! Min man får inga lugna stunder i min närvaro! Han är bäst! KÄRLEK!

Det blev alltifrån veckohandling, djurköp (mer om det i ett senare inlägg!), matlagning, brödbak och så klart nåt gott till kvällen!

Jag ÄLSKAR allt som har med fluff att göra: marängfluff, marsmallowsfluff...allt! Det är så fascinerande varje gång jag gör en egen maräng...och jag älskar att slicka vispen sedan! Haha!

Igår blev det Chokladdopppade Mini Saltlakrits Skumbollar! Jag har aldrig gjort sådana tidigare faktiskt men lär göra det igen! De var både lätta och goda att göra! Plus att det är en relativ snabb dessert att göra! Jag gjorde mina i miniformat så det blir som en mumsbit men det är ju smaksak!

TIPS!
  • Jag stansar ut mina med rundlar. Klart värt att investera till sitt kök, för du har mycket användning av dem!
  • Jag höll i kexrånet när jag spritsade ut skummet för annars så glider dem lätt!
  • Gör skummet i en maskin för du kommer aldrig upp i den hastigheten för hand!
  • Maxa hastigheten från början när du ska vispa äggvitorna! Annars så får du inte fluffet!
  • Skummet är färdigt när den får ett glansigt utseende och blir som klister i konsistensen!
  • Dränk dem inte helt i chokladen! De rinner då annars ut!
  • Du behöver inte ställa dem på ett galler efter chokladdoppningen!
  • Pudra på lakritspulvret innan chokladen har stelnat!


CHOKLADDOPPADE MINI SALTLAKRITS SKUMBOLLAR
ca 40 st

Sockerlagen
50 g vatten
150 g strösocker
75 g glykos
1/2 vaniljstång, delad på längden

Maräng
100 g äggvitor
10 g strösocker
7 g saltlakritspulver

Botten
ca 50 g smörgåskex

Garnering
400 g  mjölkchoklad

Topping
saltlakritspulver

Gör så här:
Koka vatten, socker, glykos och vanilj till 117 grader (rör ej) med en termometer. Lyft upp vaniljstången. Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt sedan sockret och vispa lite igen. Den är färdig när marängen ser glansig ut!

Häll sockerlagen i marängsmeten i en fin stråle och vispa under tiden. Tillsätt saltlakritspulver och vispa i 3-4 minuter.

Fyll upp en spritspåse med skummet. Stansa ut rundlar av smörgåskex.

Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt med intervallerna till chokladen är helt smält men lämna den aldrig! Doppa skumbollarna i chokladen och strö över pulvret.



Mitt skärtorsdagsgodiset i soffan blev dessa! Så söta och goda!



Jag kom på i sista sekunden igår att jag hade inget frukostbröd till dagens frukost! Skandal! Det var bara att ställa sig och baka, här köps inget bröd! Dessa Frallor med vallmofrön är perfekta att baka i sista sekunden. Jag har gjort dem förut och är så nöjd med! Även min son gillar dem och de är ett bra betyg!


Sen jag började med bloggen har jag lyxen att ha en första provsmakare på alla mina desserter! Det började som en kul grej men jag får väldigt bra feedback! TACK TESSAN! Dessa bitar fick hon igår i sitt "påskägg"! Haha!


Det värmer i mitt hjärta vaje gång jag ser nån som har bakat nåt smarrigt härifrån bloggen! Ni inspirerar mig att hålla på! Här har vi @idolin_23 som har bakat Chocolate Chip Cookies and Cream Tart! Så fin och duktig du är!



Jag får ofta frågan vad man kan använda istället för vetemjöl för att få den glutenfri, jag är inte så insatt i glutenfritt tyvärr men jag försöker ändå komma på alternativ! Det är därför jag är så försiktig och uttala mig i just detta ämnet! Jag tycker det är bättre att ni som är experter för talan! Det är tur att ni vågar prova er fram! Här gjorde Nicitha Ihrström min Double Layer Mudpie glutenfri med hjälp av majsmjöl! Den ser riktig god ut!


Jag fick sällskap igårkväll när jag skrev detta inlägg! Min trogna vän Kotten! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!



Nu håller vi tummarna på att solen tittar fram i helgen! Alla behöver lite solljus! Ha en bra dag!



/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar