måndag 6 april 2015

CHOKLADMAZARINPAJ MED SALTLAKRITSKOLA

LEDIG MÅNDAG!
Hallo där! Idag ni så var jag faktiskt uppe med tuppen! Här ska bakas! Fast bara för att jag ska kunna vara ute sedan resten av dagen! Haha!

Man får ju faktiskt lite semesterkänsla under denna ledighet! Man går och strosar och gör precis vad man känner för! Håller du inte med?

Det spelar ingen roll om vi har grillat hela helgen man kan aldrig tröttna! Lika gott varje gång! Min man är så grym på att grilla så jag vill bara ha mer och mer!

Gårdagens dessert blev en Chokladmazarinpaj med Saltlakritskola! Jag var inte beredd på att det skulle bli en mazarin trots namnet så jag blev positivt överraskad för hemmagjord mazarin älskar jag! Vad god den blev och lätt att göra också! Ni måste bara testa det!



CHOKLADMAZARINPAJ MED SALTLAKRITSKOLA
Botten
110 g smör
3 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
1 äggula
1 1/2 msk vatten

Fyllning
200 g mandelmassa
50 g smör, mjukt
2 msk kakao
2 ägg
2 tsk lakritspulver

Saltlakritskola
150 g smör
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1 msk lakritspulver 
1 nypa salt (valfritt)
några droppar svart hushållsfärg

Gör så här:
Skär smöret i tärningar och lägg det i en matberedare, lägg i vetemjöl, socker och blanda väl. Tillsätt äggulan och vattnet, blanda allt ordentligt. Degen ska bli en boll! 




Plasta in degen och lägg den i kylen i 1 timme för att vila. 

Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut degen och lägg det i pajskalet. Pajskalet ska vara en springform 24 cm i diameter. Tryck till kanterna, gärna högt upp för enbart kolan kommer att bli nästan 1 cm tjockt. Nagga skalet med en gaffel.

Fyllning - Riv mandelmassan fint, lägg den i en skål och tillsätt smör, kakao, ägg och lakritspulver. Vispa ihop allt med en elvisp. Häll upp fyllningen i pajskalet.




 Grädda mitt i ugnen i ca 15-17 minuter.

Saltlakritskola - Blanda alla ingredienser till kolan i en kastrull, utom svartfärg. Koka upp och låt sedan sjuda i ca. 10 minuter, tills den tjocknar. Rör om så att kola inte fastnar. Dra av kastrullen från värmen och tillsätt den svarta hushållsfärgen. Häll kolan över fyllningen i pajskalet och låt den svalna och stelna. 



Så läckert! Perfekt en varm vårkväll! Man kan servera den med en klick glass också!



Jag tycker det är otroligt kul när andra gillar det jag gör och vill sprida det vidare! Här är två fina instagrammare som gjorde just detta igår! Det värmer nästan mer i hjärtat när privatpersoner gör det! För det är ju ni som bakar! KÄRLEK!




Om du känner för att baka nåt lätt till dagens fika men som inte får ta för lång tid så är dessa Havrerutor med mjölkchoklad  perfekta! Detta blev mitt tvåfika igår! Det är bara att blanda smeten, trycka ut den i formen, grädda, svalna och göra toppingen! De kommer att bli uppskattade för de är så goda! Recept i länken nedan;



Äntligen börjar gräset att växa! Det är som godis för mina fina höns!


Gårdagens men även helgens ögonblick! Mina fina pullor!


Ha nu en bra annandag påsk så syns vi imorgon! 

/Helena






1 kommentar:

  1. Du är verkligen grym på att baka:)) känner igen mej lite i det du skrev längre upp om din man o sociala medier;) haha...

    SvaraRadera