tisdag 7 april 2015

CITRONCHEESAKE MED LAKRITSGANACHE

Godmorgon! Idag var jag inte pigg i ögat när klockan ringde 04.15! Det var nästan så jag hoppade gymmet faktiskt! Man är ju en vanemänniska och det har ju varit några morgonar med sovmorgon nu! Lite tungt men snart så är man inne i det igen, jag hade faktiskt lite jobbångest igår! Hur känns det för dig?

Yes! Jag lyckades med att få balans i mitt liv! Det känns nästan som jag får äta kakan och behålla den med! Låt mig förklara! Tidigare så spenderade jag all min lediga tid med att baka, fotografera och blogga! Det låter hemskt men när man är inne i det så ser man inte det så! Är det nåt man brinner för så går man all-in! Jag gör det i allafall! Nu är det så att jag har världens snällaste man som låter mig hålla på medan han själv gör de andra sysslorna, "en nöjd fru är en nöjd man och familj!" men det är inte hållbart i längden!

Om vi nu återvänder till det jag skrev tidigare angående balans i livet! Nu är det kvalité istället för kvantité! Jag tyckte även själv att bloggen blev lite rörig i slutet med för många recept i samma inlägg! Nu finns det utrymme i livet för annat också men jag får även tid till att fortsätta att baka alla smarrigheter!

 Min påsk har varit jättefin, hur har du haft det?

Nu blir jag väldigt privat här men det får man väl va! De är ju min blogg, haha! Som flera av er vet så tog jag en paus från alla socialamedier. Jag var inte ens inne och smygtittade på instagram på en hel månad! Det som tände gnistan igen var den vackra bild på en citroncheesake med lakritsganache som fina @sabinasweetandsimple hade gjort! Allt som jag älskar i samma bakverk! Gnistan tändes och det är klart jag måste börja baka igen! TACK!

Jag brukar alltid trixa och fixa i recept och så även denna gång! Grundreceptet är det sammma jag bara "lekte" lite med den! Jag älskar bra recept som detta som är fantastisk i sig själv men även klarar av att sätta sin egen prägel på!

DETTA GJORDE JAG!
  • Jag bytte ut digestiven i botten till OREO kakor, 160 g - ca 1 paket.
  • Tillsatte 1,5 paket hackad daim i smeten plus 0,5 paket som garnering på topp.
  • Några droppar svart hushållsfärg i ganachen.


CITRONCHEESCAKE MED LAKRITSGANACHE

Klicka på länken nedan för att komma direkt till receptet som är hämtat från @sabinasweetandsimple!




Det blev även brödbak igår! Mitt frukostbröd för veckan! Det blev ett par rustika och saftiga surdegsbröd med hassel- och valnötter i sig! Jag blev faktiskt riktigt nöjd!


Jag ÄLSKAR att exprimentera med saker och ting...men dessa små rackarna tog mig två dagar och några misslyckde försök att få till! Haha! Skam den som ger sig! Vad kan inte vara mer passande att välkomna våren med än ett par sötsyrliga Jordgubbspraliner?! Jag behöver nog fixa till receptet lite innan jag lägger ut det här, för det var lite för pilligt, även för mig!


Nu vaknar utemänniskan i mig: ljusare på dygnet, andas frisk luft, andas trädgård!! Bästa tiden på året, enligt mig!

TRÄDGÅRDSSÄSONGEN kan börja!

Igår satte jag bla ner vitlök i köksträdgården. Man ska egentligen sätta ner dem på hösten men det går lika bra på våren. Den enda skillnaden är att du får mindre klyftor, men de blir lika goda!


...Vi frösådde lite också. Bla majs!


Här är det ordning och reda!


Jag brukar alltid lyxa till med färsk frukt till frukostarna på helgen! Nu får vi även välkomna jordgubbarna till den skaran! HÄRLIGT!


Jag behöver knappast säga att detta kort på min pelargon som knoppar ut sin första blomma i år är Gårdagens ögonblick! VACKERT!


Nu får vi väl hoppas att de värsta frostnätterna är över, så att trädgården kan blomma igen! Ha en fin tisdag!

/Helena








1 kommentar:

  1. Men gud vad smarrigt:)) hittade ditt insta konto ikväll och tyckte ALLT ser jättemumsigt ut:)

    SvaraRadera