söndag 12 april 2015

COFFEE CARAMEL NUTELLA CHOCOLATE CHIP FUDGE BROWNIE

FULLT PÅ AGENDAN!
Godmorgon! Idag har vi mycket som ska klämmas in! Bara roliga saker såklart! Jag ska nämligen iväg på lite trädgårds ärenden! Det ska handlas jord och lite annat smått och gott! Jag brukar inte tycka det är kul att springa runt i affärer, jaja jag må kanske vara den enda i hela världen som tycker det men det tilltalar inte mig! Jag lägger hellre min lediga tid på annat! Men handla till trädgården tycker jag är kul!

Jag tror jag stod i köket nästan hela dagen till och från igår! Först brödbak, sen dessertbak och på kvällen bakade vi en hemmagjord pizza! Men jag bara ÄLSKAR att "skapa" saker i köket och jag älskar speciellt att laga mat med min man! KÄRLEK!

Jag blev så sne igår! Ja faktiskt! Jag har mina favorit Brownie recept men jag tycker det är kul att prova nya! Det receptet jag hittade igår såg bra ut på pappret men vilket skitrecept! Den blev snustorr! Först så tänkte jag att då skiter väl jag i att baka dem då men efter att det gnaggde mig (jag hatar att inte lyckas) så tänkte jag: jag gör väl om den då med ett av mina recept! Tur var det för vad god den blev! GÖR OM OCH GÖR RÄTT!

Det här är ett härligt Choklad recept och knappast något lågkalori recept! Men det är ju inte meningen att du ska äta hela kakan själv! Jag citerar damen från Hela USA bakar; 

"Does it look like I do lowcalorie!"

Dagen ris och ros - Jag lägger ju upp alla recepten här för att ni ska kunna baka dem, vilket är jättekul! Men nu är det så att någon i min närhet har börjat ta recepten härifrån och får det att framstå som att de var dennes egna! Inga namn nämnda men det sårade mig! Dagens ris!

TIPS!

  • Du kan koka upp den kvarstående karamelsåsen lite till efteråt om du vill få den lite tjockare!
  • Karamelsåsen går att förvara i kylen i en burk med lock! Håller sig några dagar!


COFFEE CARAMEL NUTELLA CHOCOLATE CHIP FUDGE BROWNIE
Kakan
110 g smör
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl

Fyllning
1 dl chokladknappar, mörka
1 dl Nutella
2/3 av karamel såsen (se nedan)

Karamelsås
1,2 dl svart kaffe
1,5 dl farinsocker
1,2 dl vispgrädde
1 msk smör
1/2 msk Kahlua, valfritt

Garnering
Flingsalt

Gör så här:

Karamelsås - Koka upp kaffet och farinsockret under omrörning på strax över medelvärme tills det har reducerat till hälften ca. 5 min . Ta av kastrullen från värmen och tillsätt grädden, Kahlua och smöret försiktigt. Ställ tillbaka kastrullen på värmen, sjud på låg värme under omrörning till 80 grader. Ställ åt sidan.

Brownie - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också.
Värm smöret tillsammans med chokladen i en kastrull, rör om med en visp. Dra av den från plattan när det har blandats ordentligt!

Tillsätt kakao, strösocker och salt och rör om. Häll sedan i vaniljsockret och ägget och till sist vetemjölet. 
Rör om ordentligt.
Häll halva smeten i formen och fördela den jämnt. Tryck i chokladknapparna och klicka i Nutellan och häll kolasåsen på. Fördela den resterande smeten på. Det gör inget om inte allt är täckt på sidorna, det gottar till sig i ugnen! Grädda mitt i ugnen i ca 17-20 minuter. 
Låt svalna helt i formen. 

Garnera kakan med kolasåsen och saltet vid servering.



Jag är en riktig "brödnörd", jag kan baka bröd hela tiden! Men de behöver inte hela tiden vara de mest avancerade recepten som imponerar på mig! Nä, ta detta brödet som tex; 
Långjäst Sirapsbröd! 
Ett kalljäst bröd som kräver nästan inga förberedelser! Så gott! Ni måste bara prova det! 




LÅNGJÄST SIRAPSBRÖD
10 g jäst
6 dl mjölk
6 dl vetemjöl special
8 dl rågsikt + 1 dl till utbakning
2 dl mörk sirap
50 g smör, rumsvarmt
2 tsk salt

Gör så här:
Rör ut jästen i den kalla mjölken. Tillsätt vetemjöl, rågsikt, sirap och smöret. Rör ihop till en kladdig deg. Täck bunken med en plasthätta och låt jäsa i rumstemperatur 8-10 timmar.




Skrapa ut degen på väl mjölat arbetsbänk och dela den i två delar. Vik ihop kanterna, gärna med en degskrapa, utan att trycka ut luften och för över degen till två smorda 1- liters formar. Strö över rågsikt och låt jäsa under bakdul i 30 minuter. 

Sätt ugnen på 225 grader. Skär ett snitt på brödet med en vass kniv. Sätt formarna längst ner i ugnen och spaya dem med vatten. Sänk temperaturen till 175 grader. Grädda i 40 minuter, eller tills innertemperaturen är 98 grader. Låt bröden svalna i formen i 5 minuter innan du lägger den på ett galler för att svalna helt.



Jag gillar ju recept som är "over the top"! När jag såg receptet på denna jätte Chokladbiskvitårta från tidningen Hembakat så kunde jag inte låta bli! Jag var bara tvungen att baka den! Jag hade tänkt länka receptet här från tidningen Hembakat sida men jag hittar den inte! Så jag får väl skriva upp det här då! Har ni inte varit in på deras hemsida så gör det! De har en massa goa recept där!

CHOKLADBISKVITÅRTA
Botten
275 g mandelmassa
1 äggvita

Fyllning
100 g mörk choklad
250 g smör, rumsvarmt
3 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker
2 äggulor
3/4 av en Choklad Crunchy strössel

Garnering
150 g mörk choklad
1/2 tsk naturell olja
1/4 av en Choklad Crunchy strössel

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Riv mandelmassan grovt och mixa den med äggvitan ordentligt. Tryck ut degen på bakplåtspappret till en rund ring, ca 20 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 17-19 minuter. Låt den svalna nån minut innan du tar av pappret och lägger den på ett galler.

Fyllning - Hacka chokladen och lägg den i en skål. Värm den i mikron i några sekunder i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält helt men lämna den aldrig! Låt svalna.

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och äggulor till en fluffig smet med elvisp. Vänd ner chokladen och choklad Crunchy Strösslet.



Bred fyllningen toppigt över botten. Försök att få den så jämn som möjligt.



Låt stå i kylen i 30 minuter innan du garnerar den med chokladen.
Hacka chokladen till garneringen och värm den tillsammans med oljan i mikron, se ovan! Häll chokladen över kakan och fördela den jämnt. Jämna till ytan med en palett. Strö på strösslet. Låt stå i kylen till chokladen har stelna.


Dagens ros går till Sara Rowland som gjorde detta fina bakverk härifrån bloggen! Så fint! Hon gjorde den även glutenfri! Grymt! Alla ska kunna äta kaka!


Tänk så skönt man kan ligga!


Jag måste göra nåt bra när min man passade på att beskära våra hallonbuskar när jag sprang igår! Du slutar aldrig att överraska mig! PUSS!


Ha en fin söndag! Idag är det Lakritsdagen! Visste du det?!

/Helena



8 kommentarer:

  1. Jag vill gärna baka "COFFEE CARAMEL NUTELLA CHOCOLATE CHIP FUDGE BROWNIE" men jag är nog lite trög.. Vad är det för kolasås som ska hållas i smeten? Menar du att det är samma sak som karamellsåsen som man använder 2/3 av? Jag trodde först att det var karamelliserad mjölk som menades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är karamellsåsen som ska i kakan och på vid servering. Lycka till!

      Radera
  2. Ååå men dreggel! Den där brownien ser ut att vara "to die for"! Den ligger nu på "måste prova" listan. Jag börjar bli glad att jag inte är din provsmakare... hade varit tjock som en flodhäst vid det här laget ;). Fast det kanske jag blir ändå för jag vill ju baka nästan allt du lägger ut! :D
    /Angela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Kanske det men det är det värt!

      Radera
  3. Jag bakade precis brownien men min karamellsås med kaffe blev aldrig tjock, lika rinnig som vatten. Vad gjorde jag för fel? Nu fick jag hälla på den som den var vilket gjorde att allt simmade i detta. Ja ja blir säkert god ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ganska rinnig sås men hur du upplever den är ju svårt att veta. Den blir nog kanon ändå!

      Radera
  4. Fast så rinnig som min sås ska den nog inte vara för jag får inget sånt där fint ljusbrunt lager i mitten. Me men nästa gång kanske jag lyckas. Den smakar gott i alla fall 😊😝

    SvaraRadera