måndag 13 april 2015

CRISPY LIQUORICE PEANUTBUTTER MARSHMALLOW BROWNIE

MÅNDAG IGEN!
Hallo där! Hoppas din helg har varit bra oavsett vad du har hittat på! Själv så är jag asnöjd, men jag måste erkänna att allt blir 10 gånger roligare och lättare när solen skiner! Ta gårdagen som exempel! Jag gjorde saker hela dagen men var ändå halvnöjd! Jag hade tråkigt! Hade det varit blå himmel så hade det varit roligare! 

Jag har en hemlig besatthet och det är att jag följer alla varianter av Real Housewives serier som finns i USA! Perfekt att springa till och bara slötitta!  Haha! Jag säger bara om vi hade bott i USA så hade vi startat eget för längesedan! Där vågar man mer än här i Sverige! 

Då var det Lakritsdagen igår! Om jag är väldigt svag för choklad  (som ni vet!)så kan jag säga att lakrits ligger inte så långt efter! Älskar lakrits! När vi köper lösgodis hem så är det de som först ryker!

Jag grubblade länge på vad skulle bidra med att baka, (jag gjorde dock lakrits i fredags med!)så kom jag på det! Vi gör en Brownie med lakritssmak! En Crispy Liquorice Peanutbutter Chocolate! Så nöjd jag blev! Det var länge sedan jag bakade med Rice Krispies! Jag hade ju kvar smaksatt Dulce de leche sedan mina praliner i fredags men har du inte det hemma så kan du ta lakritssås!

Jag exprimenterade lite med gräddningen, för jag är ute efter den perfekta brownien! En Brownie ska ej vara övergräddad men den ska inte vara undergräddad heller man vill ju inte äta kaksmet! Jag måste säga att jag fick till det! Så god! Ni måste bara testa dem!



CRISPY LIQUORICE PEANUTBUTTER MARSHMALLOW BROWNIE
85 g smör
40 g choklad
0,8 dl kakao
2 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 litet ägg
1,2 dl vetemjöl


Fyllning
50 g mörk choklad, hackad
16 stora Mashmallows

Garnering
0,5 dl lakritssås
100 g mörk choklad, hackad
0,8 dl len jordnötssmör
1,2 dl Rice Krispies

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, 20*20 cm med bakplåtspapper, upp på kanterna.

Hacka upp chokladen och värm den tillsammans med smöret i en kastrull. Rör om med en handvisp. Ta av kastrullen från värmen och tillsätt kakao, strösocker, salt, vanilsocker, ägget och vetemjölet. Blanda ordentligt. Hacka chokladen som är fyllningen. Tillsätt den sist i smeten. Fördela smeten i formen.
Grädda mitt i ugnen i 15 minuter.

Ta ut formen och fördela Mashmallows på. Ställ i formen i ugnen igen och grädda i 2-3 minuter, tills mashmallowen har smält. Ta en sked och tryck försiktigt ut mashmallowsen så att de fördelas jämnt. Låt svalna helt.

Sprid lite Lakritssås på marshmallowsen efter att det har svalnat.

Garnering - Hacka chokladen och värm den tillsammans med jordnötssmöret i mikron i intervaller; 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills chokladen har smält helt men lämna den aldrig! Blanda i Rice Krispies och fördela chokladblandningen på mashmallowsen. Låt stelna i kylskåp. Förvaras i kylen i en behållare med lock.



Perfekta och synliga lager om jag får säga det själv!


Som den lakritsälskare jag är så måste man ju ha gjort sin egna Salmiakkola! Receptet finns i länken nedan:




Lyxfrukost blev det igår med detta rustika Aprikos- och Chokladbröd! MUMS!


Lika lycklig och stolt blir jag varje när jag ser folk som bakar utifrån recept på bloggen! Se så goda och saftiga dessa Chocolate Chip Strawberry Brownie blev som @annjohpar har gjort! GRYMT!


Nu kan jag äntligen göra mina egna tesorter med färsk mynta! Har du inte testat det någongång tidigare så måste du göra det! Sån smak det ger! Till 2 dl varmt vatten behövs det 3 blad färsk mynta, jag brukar toppa med några klickar flytande honung! Nu behöver jag inte köpa lösviktste förrän till vintern! Söndagens ögonblick!


Jag vaknade med känslan att idag blir det en bakfri dag men vi får se hur det går! Det börjar redan att klia i fingrarna!

/Helena








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar