torsdag 30 april 2015

GOOEY WHITE CHOCOLATE CHIP COOKIES

LÅTSASFREDAG!
Hej där! Vilken fredagskänsla jag sitter inne med och så såg jag att även solen ska titta fram på eftermiddagen så det kan inte bli bättre! Det är bra sjukt det där, är det bra väder och solen skiner är man på ett riktigt bra humör men regnar det så blir man lätt irriterad, iallafall på sommarhalvåret! Hur är du?

Firar du nåt speciellt idag på Valborg?

Själv så blir det en lung kväll eftersom jag ska jobba extra imorgon! Självfallet så kommer jag att lyxa till det med nåt gott till middagen! MUMS! Jag kommer däremot att hålla mig sysselsatt; växthuset kräver omplanteringar och så ska jag veckohandla! (jag och alla andra, plus att jag ska inhandla sommarens bikini!)

Det höll på att inte bli något bak igår! Det visade att jag har en liten godisråtta härhemma! Jag visste att jag hade en oöppnad Mashmallowspåse i skåpet men när jag skulle hämta den låg det bara 4 stycken kvar! Det var tur att jag skulle halvera dem, för det räckte precis! Jag kan inte bli riktigt sur på min son för jag har gjort likadant själv när jag var liten! Vi har väl alla gjort det?!

För min egen del så spelar det ingen roll vilken tid det är på året, jag vill ha rejäla brownies och desserter året runt! Jag kan stå i köket hela tiden men jag har full förstående för er som inte vill det! Men en liten kaka kan man väl alltid klämma in?! Hemmagjorda kakor smakar ju så mycket bättre än köpekakor!

Alla har väl ätit en Chocolate chip Cookie?! Men kanske inte den vita varianten? Den känns på nåt sätt lite lyxigare! Igår bakade jag Gooey White Chocolate Chip Cookies! Så enkla att göra och så goda! Jag använde mig både av vanlig Dulce de leche och choklad Dulce de leche, båda smakerna blev lika goda men den med chokladkola fick självklart smak av choklad! Tänk på att kakorna måste svalna på galler innan du serverar dem, annars så faller de sönder. Men försök att lägga dem på galler direkt efter de har gräddats annars så blir de övergräddade!



GOOEY WHITE CHOCOLATE CHIP COOKIES, ca 16 st
85 g smör, rumsvarmt
1,2 dl farinsocker
2 msk strösocker
1 litet ägg
1 tsk vaniljpulver
2,4 dl vetemjöl
1 tsk maizena
1/2 tsk bikarbonat
1 nypa salt
120 g vita chokladknappar

Garnering
1 burk (färdigkokt alt. koka själv) Dulce de leche alt. choklad Dulce de leche (blir det över kan den förvaras i en burk med lock i kylskåp till nästa gång!)
8 st hela mashmallows som delas på mitten (16 st halvor)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda vetemjöl, maizena, bikarbonat och salt i en skål. Ställ åt sidan.

Vispa smöret tillsammans med farinsocker och strösocker i en annan skål poröst och luftigt. Tillsätt ägget och vaniljpulvret. Vispa igen. Tillsätt mjölblandningen och till sist chokladknapparna. Vispa försiktigt ihop till en smidig deg. 

Ta en stor matsked av kakdegen och forma den till en boll, lägg den på en plåt med bakplåtspapper. När du har fyllt plåten med bollar, platta till dem lite innan du gräddar dem! Grädda mitt i ugnen i 8 minuter. Halvera marshmallowsen och förbered Dulce de leche såsen, jag hällde min i en spritspåse men det går lika bra att använda teskedar!

Ta ut plåten efter 8 minuter och höj värmen till 200 grader och sätt på grillen. Spritsa ut en stor tesked på varje kaka och tryck på en halv marshmallows. Grädda i ytterligare 2 minuter eller till marshmallowsen får färg! Låt svalna på galler.




Så vackra! Nästan som ett bakverk! Det är alltid kul att pimpa en kaka!



Min son ska på utflykt med sin klass idag och han ville ha med sin några goda kakor och dela med sig! Då passar dessa perfekt eftersom de inte har nötter i sig! Jag hoppas de blir nöjda! STOLT MAMMA!



Vill man så kan man spritsa på Dulce de leche på kakan också innan servering!



Min helglyx började redan till dagens frukosten! Igår så slängde jag ihop ett par baguetter med chokladsmak! Jag får aldrig nog av choklad! Haha! Dessa baguetter har jag gjort förut! Jag använder själv min blogg som min egna receptbank och har några favoriter, detta baguetterecept till exempel! Det tar jag som ett bra betyg! Receptet ligger i länken nedan:


Jag flikade in i gårdagens inlägg om att min odlingssäsong är i full gång! Här får ni en liten smygtitt på hur det ligger till i växthuset just nu! Se så fina mina majsplantor har blivit! De bara väntar på att frostnätterna ska vara över så att de kan rota sig i trädgårdslandet!


Jag har en förkärlek till tagetes! Det finns så många olika sorter och så är de så vackra! De är riktiga nyttoväxter också som skyddar mot ohyra! Dagen veto! 


Så här långt har mina frösådda tomatplantor kommit! Redan nu har det kommit små skott av tomater! Så vackert! Gårdagens ögonblick!


Trevlig Valborgsmässoafton på er alla! Njut nu av långledigheten - om ni har det! KRAM


/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar