lördag 11 april 2015

SALTED CARAMEL AND LIQUORICE CHOCOLATE CUPS

ÄLSKAR LÖRDAGS STROS!
Godmorgon mina fina! Då var det lördag igen och jag är ledig hela helgen! Ingen övertid och jag har beställt sol idag också! Haha! Vi får se vad vi hittar på, jag ska baka iallafall! Jag bara älskar att inte vet riktigt veta hur dagen kommer att se ut! Det märker man under dagen! Vad ska du hitta på?!

Hjärtligt välkommen hit alla nya och "gamla" som har hittat hit till mig och min kära blogg! Hej! Jag känner att jag behöver förklara lite hur det går till med både bilderna på mitt instagram @arstidsboden_ och inläggen här på min kära blogg! 

När jag har bakat så lägger jag ut bilderna direkt på instagrammet men recepten kommer alltid dagen efter här på bloggen! Detta är för att jag har inte tid att göra det på nåt annat sätt! Dygnet har bara 24 timmar och jag har ett heltidsjobb också! Det fungerar för mig! Sen kan det hända att jag flikar in andra recept under inlägg som redan finns här med recept! Bara för att tipsa om alla smarrigheter! Under alla mina bilder på instagram så står även BLOGGARKIV och vilket datum man hittar receptet på här i bloggen...smart va?!

Jag ÄLSKAR att göra hemmagjort godis och framför allt chokladgodis! Man får ju passa på nu innan sommarvärmen kommer, för jag har ju inget kylrum här i mitt enkla lilla kök! Igår blev fredagsgodiset ett par supergoda och kolakladdiga Salted Caramel Chocolate Cups! Men jag brukar alltid passa på att göra dubbla fyllningar, experimentera lite! Så det blev även ett par Salted Liquorice Dulce de leche Chocolate Cups! 

Jag blev riktigt nöjd! Det var både roliga att göra och supergoda blev de! Tänk på att de kräver lite tid eftersom du måste pensla flera lager men det är så värt det!

TIPS!
  • Ha tålamod! De är lite pilliga att göra!
  • Jag använde mig av mörk choklad men du kan ta mjölk- eller vitchoklad också!
  • Jag ställde ner mina pappformar i en muffinsplåt, bara för att kanterna inte skulle vidga sig!
  • Fyll inte formarna mer än 2/3! Du ska få plats med chokladlocket också!
  • Du måste ställa formarna med den varma kolan i frysen inte i kylen! Annars så smälter allt!



SALTED CARAMEL AND LIQUORICE CHOCOLATE CUPS, ca 10 st
300 g mörk choklad, hackad
2 påsar AKO ljusa mjuka kolor
1 dl Dulce de leche alt. den färdigköpta sorten
0,5 dl vispgädde
1 tsk lakritspulver
några droppar svart hushållsfärg
Flingsalt

Gör så här:
Hacka 150 g mörk choklad grovt. 




Lägg den i en skål och värm den i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält helt men lämna den aldrig!

Pensla insidan av dina formar, både botten och kanterna. Jag använde 10 stycken! 




Ställ ner dem i tex muffinsformen. 




Bara för att formen inte ska vidga sig! Ställ formen i kylen i ca 10 minuter. Chokladen ska stelna!

Ta ut formen och pensla ytterligare ett lager och ställ tillbaka i muffinsformen och in i kylen för att stelna, ca 10 minuter. 

Pensla ett sista lager och låt stelna i kylen. Under tiden så förbereder du fyllningarna!

Caramel - Värm AKO kolorna med grädden i mikron i intervaller som chokladen här ovan! De ska vara helt smält och rör om ordentligt! Häll fyllningen i en spritspåse.

Lakrits - Blanda Dulche de lechen med lakritspulvret och karamellfärgen i en skål. Blanda väl. Häll fyllningen i en spritspåse.

Fyll sedan formarna med de olika fyllningarna efter eget önskemål! Fyll 2/3 av skalen. Men börja med lakritsfyllningen eftersom den andra är varm!
Ställ formarna på en bricka och låt dem stå i frysen ca 5-10 minuter. 

Gör locken under tiden! Hacka 150 g choklad och lägg den i en skål och värm den i mikron i intervaller! Se ovan! Häll den smälta chokladen i en spritpåse och täck formarna med den! Strö lite flingsalt på dem. Låt stå och stelna i kylen!



Jag tycker att deras utseende blev riktigt lyxiga! Dessa kan du lätt ha med på fikabordet också!





Mums!


Funderar du på att baka nåt gott till morgondagens frukost så kan kan jag tipsa om ett par supergoda och saftiga Keso- och russinbullar som finns här på bloggen! Mitt favoritrecept faktiskt! Recept i länken nedan:




Jag ryckte lite på ögonbrynen när jag möttes av denna syn när jag skulle baka dagens frukostbröd! Det blev faktiskt bra till slut! Det brödreceptet bjuder jag på imorgon!


Jag är en riktig morgonmänniska till min mans förtvivlan! Jag bara älskar att glida ur sängen tidigt och gå upp själv och strosa! Helt tyst i hela huset, baka lite och blogga! Dagens ögonblick får det bli!


Ha nu en fin lördag och baka nåt gott! Varför inte prova att göra nåt dessa godisar som jag har med idag?! Supergoda!

/Helena




3 kommentarer:

  1. Varför har du blocka mig på ig??? Fattar ingenting

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herregud det måste ha blivit något fel! Jag har fått en massa spam meddelande på insta och då måste jag blockat dig av misstag! Förlåt!

      Radera
  2. Ok, saknar dina bilder 😍

    SvaraRadera