tisdag 14 april 2015

SALTED CHOCOLATE CARAMEL COOKIES

I LOVE COOKIES!
Godmorgon! Vilken värme vi fick igår! Så härligt! Jag bara älskar våren! Igår var en sån dag då jag undrade själv hur jag hann med allt! Det blev gym innan jobbet, löpning efter, bakning, laga mat,instagram, djurmys, tvtittande och bloggande! Puh! Men är man inne i det så tänker man inte på det! Vad gjorde du?

Vem är jag då? Kanske alla nya och även "gamla" läsare undrar! Jag är 35 år gammal, gift med Thomas sedan 2007 men har varit tillsammans sedan 2001! Har en son som är 11 år, Isak. Kommer från början från Edsbyn i Hälsingland men hittade hit för 20 års sedan! Byggde för 7 års sedan ett eget hus på landet! Jag älskar djur och skulle kunna "omfödas" som bonde!

Älskar trädgård och att odla ätbara saker! Även att laga mat, äta mat och dricka vin! Haha! En liten Italienare - även i humör ibland enligt min man! Jag är optiminst och får nog ta citat "Ingenting är omöjligt" av Gunde! Jag vill gärna tro att alla har goda avsikter i det de gör och säger, tyvärr är det inte alltid så! Jag har blivit sårad många gånger!

 Jag är osvensk och gillar att säga att saker är fina och att folk är duktiga på vad de gör, även mig själv! Jag tycker man ska lyfta folk och inte trycka ner dem, det finns för mycket näthat därute!

Som en vis man sa "fuck lagom"!

Jag är en chipsoman och ensamvarg (betyder inte osocial som många kan tro utan att jag vill ha min egen tid med min familj), arbetsmyra, utemäniska och älskar att fotografera men fastnar sällan själv på bild!

Jag har ett annat intresse som faktiskt är lika stort som bakningen och tar mycket tid! Men det är tid som jag gärna lägger! Det är träning! Det är faktiskt min och mins mans intresse ihop och det har vi alltid haft! Tidigare så var jag väldigt extrem i det, både inom träning, kost och vikt men nu ser jag träningen med andra ögon! Jag behöver det, för både jag och min kropp mår bra av det! Då kan jag unna mig lite gott utan dåligt samvete!

 Jag har varit både stor och liten men tycket att lagom är bäst! Jag gymmar på vardagsmorgarna innan jobbet och springer på kvällarna i mån om tid beroende på vad jag ska baka! Haha!

Jag har alltid älskat att baka, allifrån bröd till stora bakverk! Från början var jag väldigt traditionell i mina bakverk men blev helt såld av de Amerikanska bakverken när jag tittade på Hela USA bakar! Det märks också här på bloggen, här finns det lite av varje!

Det blev väldigt mycket ser jag men nu får ni en liten uppfattning om lilla mig!

Igår blev det kakmåndag hos mig! Ett par läckra Salted Chocolate Caramel Cookies! Jag kan inte säga att det är kakor utan små bakverk för så tjusiga de blev, både till smak och utseende! De smakade både brownie, godisbit och kladdkaka med härlig kola i mitten! Jag kan garantera att ni kommer att göra om dem igen för de är oemotståndliga!

TIPS!
  • Gör inte kakorna för stora, ca 3 cm i diameter!

  • Om "hålet" i kakorna gräddas ut så kan du trycka till dem sedan! Men gör det medans kakorna är varma!
  • Låt chokladen stelna på kakan innan du ställer dem på varandra i en burk!



SALTED CHOCOLATE CARAMEL COOKIES, 14 st
1,6 dl strösocker
110 g smör, rumsvarmt
1 äggula
2 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
2,4 dl vetemjöl
0,8 dl kakao
1 nypa salt

Fyllning
2 påsar AKO mjuka ljusa kolor
0,5 dl vispgrädde

Garnering
50 g mörk choklad, hackad
1 nypa flingsalt

Gör så här:
Vispa smör, strösocker, äggula, mjölk och vaniljsocker poröst med en elvisp. Blanda vetemjöl, kakao och salt i en annan skål. Blanda mjölblandningen med smörblandningen. Täck skålen och låt den stå 1 timma i kylen.

Sätt ugnen på 175 grader. Rulla degen till små bollar efter eget önskemål, tryck till ett hål i varje. Jag använde mig av ett runt tsk mått! 

Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Tryck till hålen igen med tsk måttet om det behövs. Låt kakorna svalna på ett galler lite.

Fyllningen - Värm kolorna tillsammans med grädden i en skål i mikron i intervaller! 4*30 sekunder och rör om lite då och då! Fortsätt till allt har blandats ordentligt. Häll kolan i en silikonsprits annars får du använda sked. Jag investerade i denna sprits för ett tag sen och har använd den flitigt sen dess. 



Fyll kakorna med kolan. Låt svalna igen på galler.



Garnering - Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller. Se ovan. Häll chokladen i en vanlig spritspåse (eller ringla med sked)och spritsa kakorna. Strö över lite flingsalt.



Jag förskte fånga kakans rätta färg i solljuset igår! Jag tror jag lyckades ganska bra!


-"Mums! En kaka i min smak" sa min son! Bra betyg!


Återigen vill jag passa på att lyfta en av alla fantastiska bakälskare som har valt att baka nåt smarrigt från min lilla blogg! Se så fina Chocolate Peanutbutter Crunchy Squares Maria Ylmaz har gjort! Skarpa kanter, sånt gillar jag! Snyggt jobbat!


Vissa sätter upp en bild på kylskåpet för att få lite dåligt samvete att inte smaska i sig för mycket gott eller som en morot till att träna! Jag satte mitt löpband i vardagsrummet! Haha! SÅN ÄR JAG!


Jag får ofta frågan om jag äter upp allting, själv gör jag inte det men nu börjar det bli överfullt i mitt kylskåp! Ett lyxproblem! Haha!


Min "försteprovsmakare" har varit utomlands i en vecka, så hon ligger lite efter! Därför fick jag ta med en liten låda idag till jobbet! Ät inte upp allt på en gång Tessan!


Fler sådana här härliga soliga kvällar som vi hade igår vill jag ha! Det är så härligt att ladda batterierna med både sol och frisk luft! 


Ha nu en fin tisdag vad ni än hittar på!
KRAM
/Helena





2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att få läsa några rader om dej:) känner igen mej i mkt. bl.a att baka, har blivit en träningsnörd på senare år, och bor på landet gör jag oxå:) låter som du är ett riktigt energiknippe 😉 vad jobbar du med och hur många år har du bloggat? Du ser ut att vara en van bloggare" fina bilder du tar mm. Dina bakverk är fantastiska:) njut av kvällen ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, full av energi är jag och detta är ett bra sett att få utlopp för detta! Denna blogg är strax över ett år gammal men jag har haft andra bloggar innan! Kram

      Radera