fredag 10 april 2015

TOFFEE FILLED DARK CHOCOLATE CARAMEL FUDGE BROWNIE

HELG FEELING!
Fredag! Härligt! Nu kör vi så att helgen kan börja! Den känslan hade jag när jag vaknade imorse! Jag vill bara stämpla ut för dagen och välkomna in helgen! Jag har så mycket roligt att göra! Baka till exempel!

Jag hade min veckohandlingsdag igår och tanken var att jag skulle "bara" baka nåt litet som inte tar så lång tid eftersom jag kommer hem så sent! Men icke sa nicke! Jag föll pladask för detta recept så det var bara att göra det! Jag hann faktiskt och så god den blev! Tvtiden fick vi hoppa! Jag fick högsta betyg av min son och det är bra ska ni veta! Det finns ingen kräsnare än honom!

Ens barn är ju din största kritiker! Haha!

Jag behöver inte säga mer än att denna Toffee filled Dark Chocolate Caramel Fudge Brownie smakar som en härligt kladdigt Snickersdröm?!

TIPS!
  • Jag använde mig av en springform, 24 cm. Olja gärna in kanterna så släpper kakan lättare, du kan även lägga bakplåtspapper i botten och längs kanterna!
  • Grädda inte fudgebrownien längre än vad det anges i receptet för den ska vara lite kladdig! Sen så gör den varma kolan att den gräddas ytterligare!
  • Låt kakan svalna emellan lagerna annars så rinner fyllningen igenom!
  • Gillar du inte Dumle kan du ersätta dem med nån annan choklad!


TOFFEE FILLED DARK CHOCOLATE CARAMEL FUDGE BROWNIE
100 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk snabbkaffepulver
0,5 tsk bakpulver
1,5 dl vetemjöl
1 påse dumlekolor, grovhackade

Kolan
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
2 msk sirap
100 g mörkkchoklad, hackad
75 g smör
2 dl saltade jordnötter

Topping
150 g mörk choklad, hackad
1 dl vispgrädde
1 tsk smör, rumsvarmt

Garnering
0,5 dl jordnötter, grovhackade

Gör så här:
Botten - Smöra en spring form i 24 cm i diameter och klipp ut en rund bakplåtspappersbit och lägg den i botten. Ha gärna bakplåtspapper på sidorna också!

Sätt ugnen på 150 grader. Låt smör och socker koka ihop under omrörning i ett par minuter i en kastrull. 

Vispa ihop ägg, kakao, vaniljsocker, kaffepulver och bakpulver. Häll på smör- och sockerblandningen. Vänd ner mjölet.

Häll smeten i formen och grädda kakan i 15 minuter på nedersta falsen
Höj sedan värmen till 175 grader och grädda ytterligare 2-3 minuter. Kakan kommer att vara lite kladdig men det ska den vara!


Kolan - Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull.
Rör om hela tiden!
 Låt koka under omrörning till 110 grader, använd gärna en termometer.
Dra kastrullen åt sidan. Rör ner smöret och därefter jordnötterna.
Bred ut kolan på den avsvalnade kakan. Ställ den i kylen tills kolan har stelnat.

Toppning - Hacka chokladen och lägg dem i en bunke. Koka upp grädden.

Häll grädden över chokladen och rör om tills chokladen har lösts upp. Rör ner smöret.

Häll chokladen över pajen och strö över de hackade nötterna.




Låt kakan svalna helt, gärna i kylen i minst 2-3 timmar och skär sedan upp den i bitar.





Smaskens! Här kommer fudgebrownien i sin fulla rätt!


Självklart har jag ett recept på hemmagjorda Dumle här på bloggen! Ifall ni verklingen vill göra den from scratch! Recept och tips i länken nedan:



Jag tog med mig en liten goodiebag igår till en kompis! Det värmer så gott i hjärtat när man ser nån annan uppskattar det man gör!
KÄRLEK!


Min man busade lite med mig igår i köket om att göra det "perfekta" kortet! Haha! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


...min son var inte sen att haka på!


Ha nu en underbar fredag min fina! Kanske baka nåt gott?! Såg det nya bakprogrammet; United Stats of Cakes med ROY FARES igår! Grymt! Vad tyckte ni?

/Helena






2 kommentarer:

  1. Ååååå den där brownien hamnade genast på min "att baka" lista :). Tack för en underbar blogg!
    /Angela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Du måste bara göra denna.....Så god!

      Radera