tisdag 26 maj 2015

BAKED CHOCOLATE CARAMEL OREO CHEESECAKE

DET ÄR BARA ATT GILLA LÄGET!
Godmorgon alla fina! Jajamän jag är fortfarande hemma, jag försökte övertala min kära man in i det sista att jag kunde jobba ändå trots mitt ben, vi står hela dagarna och har betonggolv som underlag så jag vet jag är korkad i den frågan men jag klarar inte av att vara hemma utan att vara sjuk! Jag är en arbetsmänniska! Men du kan ju baka och kela med djuren, det spelar ingen roll! Jobbet kommer först så jag har lite svårt att ta att min kropp inte är samarbetsvillig! Jaja, jag vet att det är mitt egna fel då jag valde att tokspringa på mitt nya löpband men kul var det! Haha!

Det roliga eller roligt var det väl inte egentligen var att min son visste inte att jag var hemma igår. Så när kan kom hem med bussen och såg att altandörren var öppen så trodde han att vi hade haft inbrott! Jag bara såg honom tokspringa hem! Jag sa till honom sedan att skulle du verkligen ha sprungit in om det hade varit ett riktigt inbrott?! Nä, svarar han, men jag bara kände att jag måste ju göra nåt! Nu hände det dock inget men bara det att han känner ansvar gör mig stolt! Han är inte liten längre! GULLUNGE!

Det är väl ingen nyhet att jag är svag för OREO! Vem är inte det?! Gårdagens bak blev Baked Chocolate Caramel OREO Cheesecake! Jag har inte bakat så många cheesecake i ugn tidigare men har blivit mer och mer sugen på det faktiskt! Blir det bra så blir det! Det trixiga är ju att man inte får baka cheesecaken för länge för då blir den både torr och så bränns ytan! Denna cheesecake har OREO överallt: botten, fyllning och på topp men det blir inte för mycket jag lovar!!! Ska du äta hela kakan själv ja då är det en annan femma! Haha!


BAKED CHOCOLATE CARAMEL OREO CHEESECAKE 
Botten
16 OREO Kakor
1,5 msk smör, smält

Cheesecake
240 g Philadelphiaost, rumsvarmt
4 msk strösocker
4 msk gräddfil, rumsvarmt
1 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
1 ägg + 1 äggula
8 OREO Kakor, grov hackade

Garnering
0,5 dl Choklad Dulce de leche alt. vanlig kolasås
5 OREO kakor, grov hackade

Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader. Klä en form med bakplåtspapper, 20*20 cm även upp på kanterna! Smält smöret och krossa OREO kakorna så att de blir smulor. Blanda smulorna med det smälta smöret.Tryck ut blandningen i formen jämnt. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Låt ugnen vara på efter att botten är färdiggräddad!

 Cheesecake - Grov hacka OREO kakorna. Vispa philadelphiaosten fluffigt med elvisp i ca 2 minuter. Tillsätt sockret och vispa ytterligare. Tillsätt sedan gräddfil, salt och vaniljpulver, vispa ihop smeten. Tllsätt ägget och äggulan och vispa så att allt blandas. Blanda till sist i OREO kakorna försiktigt. Fördela smeten på botten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 30-40 minuter. Låt cheesecaken stå och svalna i 1 timme, låt den sedan stå i kylen i 3 timmar för att sätta sig. Förvaras i kylskåp i en burk med lock.

Garnera med Choklad Dulce de leche och kaksmulorna innan servering!




Självklart blev det ett brödbak igår! Det blev ett grovt rågbröd med surdeg i sig! Sådana här bröd blir nästan godare ju längre de får stå! Detta bröd fick jag avnjuta under dagens frukost! MUMS!




RÅGBRÖD
Steg 1- Fördeg
5 g jäst
150 g vatten, ljummet
50 g rågsurdeg
200 g fint rågmjöl

Steg 2 
fördegen från steg 1
600 g ljummet vatten
375 g rågsurdeg
15 g jäst
375 g fint rågmjöl
500 g vetemjöl
25 g ljus sirap
30 g havssalt

Gör så här:
Steg 1 - Rör ut jästen i vattnet och blanda ner mjölet och surdegen. Arbeta i maskin i 10 minuter eller dubbelt så länge för hand. Täck den med plastfolie och ställ den i kylen över natten eller låt den stå i rumstemperatur i 4 timmar.

Steg 2 - Blanda fördegen med övriga ingredienser utom saltet. Arbeta i maskin i 10 minuter eller dubbelt så länge för hand. Tillsätt saltet och arbeta i ytterligare 5 minuter. Lähh upp degen på ett mjölat bakbord och låt den ligga och vila i 30 minuter. Forma den till 2 runda bollar och lägg dem i mjölade brödkorgar. Låt jäsa u rumstemperatur i 2 timmar.

Sätt ugnen på 250 grader. Stjälp upp bröden på en plåt med bakplåstpapper. Ställ i bröden i ugnen och spraya dem lite lätt med en vattenflaska. Stäng luckan och sänk temperaturen till 200 grader. Släpp ut ångan efter 20 minuter.

Grädda bröden i 35 minuter eller tills innertemperaturen är 98 grader. Låt svalna på galler. 



Så stolt jag blev när jag såg dessa OREO Cookie Dough Pralines i mitt flöde på instagram! Så fina! Det är faktiskt en av mina favorit praliner hittills! Grymt jobbat Maria! 



Som husägare har man ett ansvar i området man bor i. Vi har det speciellt nu när de håller på att gräva för avlopp-, fiber-  och kommunalt vatten. Man tilldelas att göra vissa arbeten för att hålla ner kostnader och igår föll låtten på oss! Vi skulle återställa ett staket till en paddock. Min älskade man slutar aldrig att imponera på mig! Han sa igår att jag går och mäter ut idag och gör resten imorgon men han kommer tillbaka 1,5 timme och sa att nu är det färdigt, fick lite hjälp av Bertil (bilden)! Du är ju bara bäst! PUSS!!! 

....visst är bilden cool?! Den ser nästan ut att komma från en ranch Texas...! Haha!


Jag kan mycket men snickra ihop saker är jag inte bäst på! Jag har inte tålamodet! Men när min son Isak äntligen har sparat ihop  pengar till en egen studsmatta så kunde jag inte låta bli att försöka när han fick hem den! Såklart jag ville imponera på gubben också att här händer det grejor när han är borta! Jag bakar inte bara hela tiden! Haha!



Vi grejade det faktiskt! Jag och Isak! Men hade det bara varit jag så hade jag gett upp för länge sedan! LYCKA kände jag när jag såg hur glad han blev i ögonen så där som bara barn kan bli när han sedan studsade på den! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!



Det är inte bara i matväg jag gillar tapas....nä även desserter! Hur gott är det inte att ta en liten bit av varje och mumsa på framför tv?! SÅ GOTT!



Värre kan man ju ha det...igår så satt jag på altanens trappa och bloggade och drack kaffe i solen! Såklart jag väntade på att mitt bak skulle gräddats färdigt i ugnen som alltid! Så här brukar det se ut hos mig! Den bästa arbetsmiljön! Jag älskar att ha många bollar i luften, bara jag har koll på dem! 


Ha nu en fin dag! Jag kanske har fått dig att bli sugen på att baka lite?! Kika runt härinne vetja! Här finns en massa gott! KRAM!


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar