onsdag 6 maj 2015

CARAMEL AND CHOCOLATE PECAN BARS

GRÄSÄNKA!
Mitt i veckan och lillördag! Är det idag! Godmorgon! Jag börjar bli lite smått frustrerad med vårt väder nu, det må vara varmt på dagen men det är fortfarande kallt på natten! Eftersom vi eldar mycket i kaminen på vintern men slutar med det när vårvärmen kommer så får man pälsa på sig lite extra nattetid - jag sover fortfarande med en värmefilt i majmånad! Haha!

Vi bor på landet, en bit utanför tätorten (Kungsbacka)så därför har vi inte kommunalt vatten- och avlopp (& FIBER!)! Men det är på g nu! (visseligen starades det hela för 3 år sedan men nu hålls det på för fullt!) VILKET LYX!

Igår så var det ett möte ang. det hela - var vi ligger i processen! Så då blev jag gräsänka! Jag lovade Thomas att idag blir det inget bak för jag har en massa andra saker jag ska göra men det flöt på så smidigt så bak blev det! Haha! Sen att det regnade hela kvällen gjorde även att jag blev låst inomhus!

Gårdagens bak blev godis, snacks - nåt gott till kaffet! Det blev Caramel and Chocolate Pecan Bars med smak av PLOPP, Kaktus! Jag har haft de chokladbitarna liggandes hemma ett tag nu, de har bara
väntat på den "rätta" bakverket!

Igår fick de vara med - mitt favoritköpe chokladgodis! 

Så goda och de blir riktigt friska i smaken pga kaktussmaken! Dessa bars är så smidiga att göra, du blandar botten, hackar innehållet, gräddar det, garnerar det med choklad och sedan så får de stå och stelna i kylen! PERFEKT!

Igenting förvånar Thomas längre när det gäller mig och min rastlöshet! Det händer alltid en massa i min närhet! Så han höjde knappast ögonbrynen när han kom hem efter mötet igår när han kände doften av nybakat!(det luktade för övrigt PLOPP Kaktus i hela huset!). Men han klagade inte sen när han fick gott i soffan! Haha!


CARAMEL AND CHOCOLATE PECAN BARS 
med smak av PLOPP-KAKTUS
Crust
2,4 dl mjöl
1,2 dl farinsocker - packat
55 g smör, rumsvarmt
1 msk vatten

Fyllning
1,2 dl pekannötter eller valnötter, lätt hackade 
2 pkt PLOPP-kaktus (alt. annat liknande godis)

Kola
75 g smör
0,6 dl farinsocker - packat

Topping
200 g mörk choklad, (minst 60 %) grovhackat

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form 20*25 cm i diameter i bakplåtspapper, ända upp på kanterna. Mixa vetemjölet, farinsocker, smör och vatten i en skål med en elvisp. Degen kommer bara att gå ihop och bilda små bollar! Det fixas till sedan i formen!

Häll smeten i formen och tryck ut den på kanterna. Hacka nötterna och PLOPP chokladen.



 Fördela dem jämnt i skalet. 

Kolan - Mät upp smöret och farinsockret och lägg den i en kastrull. Koka upp under omrörning på medelvärme, lämna den aldrig! Fortsätt omrörningen och låt kolan koka i en minut. Häll kola blandningen på nöt blandningen. Grädda mitt i ugnen i ca 15-18 minuter. Kola ska få färg men inte brännas! Den får inte gräddas för länge för då blir kolan stenhård sedan! 

Hacka chokladen grovt till toppingen under tiden kakan gräddas. Fördela den sedan direkt på kakan efter gräddningen. Rör den inte på 5 minuter, smeta sedan ut den smälta chokladen jämnt på kakan. Låt stelna i kylskåp. Den bör stelna helt innan du skär upp den! Förvaras sedan i en burk med lock i kylskåp.


Det är tur att mina bakverk har en lång hållbarhet för nu finns det flera sådana här lådor med godsaker  i mitt kylskåp! ETT I-LANDS PROBLEM! Haha!



Min kära lilla Kotten fick göra mig sällskap när jag bloggade igår! SÖTNOSEN!



Nu har jag flyttat ut mina tropiska växter i växthuset! Nu är allt trädgårdsåret på gång! LOVE IT!


Här bjuder jag på en selfie! Jag bara älskar när jag har ensamtid med min son Isak! Det behövs ibland också! DÅ FÅR MAN ALLTID NÅT GOTT SÄGER HAN! DAGENS ÖGONBLICK!



Idag så ska mitt trädgårdsland fyllas av fröer! Jag bara längtar hem! Ha en fin och solig onsdag!



/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar