måndag 18 maj 2015

CHOCOLATE AND VANILLA CARAMEL CANDY ICECREAM BROWNIE

5 VECKOR KVAR TILL SEMESTERN!
Jag kan inte låta bli att räkna ner redan för jag längtar så fruktansvärt mycket! Till alla varma sommarkvällar, långa sovmorgonar, god mat och dryck! Men jag är väl knappast ensam om att känna så?!

Jag hade en stor städdag igår, det blev både fönsterputs och städ inomhus! Det tog totalt 4 timmar! Men så värt det! Det var ändå skit väder och så härligt det kändes efteråt! Det blev även nya lakan i sängen så i natt har jag sovit som ett barn! Haha!

Jag berättade ju i förra inlägget att jag tuppade av när jag skulle upp ur poolen i fredags! I lördags så kände jag att jag fick nog en rejäl smäll på smalbenet och det gav inte med sig! Jag ogillar att göra illa mig och vägrar erkänna att jag inte kan göra allt då, envis norrlänning som jag är..jag t.om. sprang på kvällen...!

Jag är galen i glass, inte bara på sommarna utan året om. Jag bara älskar det! Så klart jag blir som en barn på julafton när två av mina favoriter är i samma dessert: brownie och glass! Gårdagens bak blev Chocolate and Vanilla Caramel Candy Icecream Brownie! Löjligt god blev den! Det bästa med sådana här desserter är att de håller hur länge som helst eftersom de står i frysen! De blir nästan bara godare ju längre den står! Perfekt att ha i frysen när värmen kommer, då är det bara att ta en lite slice! MUMS!

Jag använde mig av köpeglass för jag hade inte tid att göra egen men de blir lika gott och så slipper du stå och böka i köket hur länge som helst!


CHOCOLATE AND VANILLA CARAMEL CANDY ICECREAM BROWNIE
0,6 dl kakao
0,9 dl vetemjöl
1 krm bakpulver
1 krm salt
55 g smör, smält
1,2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver
1 ägg

Fyllning
1 burk Dulce de leche (halva i och halva som garnering) alt. kolasås
1 L vaniljglass
1 L chokladglass

Garnering
2 paket (130 g) Starbars alt. valfritt godis (japp,snickers...)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörjen springform med en klick smör, ca 18 cm i diameter. Smält smöret till brownien. Blanda kakao, vetemjöl, bakpulver och salt i en skål. Blanda det smälta smöret, strösockret, vaniljpulvret och ägget i en annan. Vispa äggblandningen ordentligt. Tillsätt den torra blandningen. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter. Låt svalna helt i formen, alt. ställ den en stund i kylskåpet. 

Torka bort smöret ovanpå brownien. 
Klicka ut halva burken Dulce de leche på den kalla brownien. Vispa vaniljglassen lite med en elvisp. Tryck ut glassen på Dulce de lechen. Låt glasstårtan stå i frysen nån timme innan du gör samma sak med choklad glassen; vispa den lite lätt med en elvisp. Garnera tårtan med grovhackade Starbars, tryck ner dem lite lätt. Låt glasstårtan stå i frysen några timmar innan du serverar den. Garnera med Dulce de lechen innan servering!


Love it!



Nu när snart sommaren är här så blir det en massa goda sallader som man gör! Jag måste därför tipsa om min favorit dressing som är bara så lätt att göra men är vansinnigt god! En Citron- och ört dressing! Gör en dubbelt sats för den lär gå åt!



SENAPSDRESSING
1 dl olivolja
2 msk honung
3 msk vitvinsvinäger
2 msk stark senap alt. dijonsenap
1 näve färska kryddor alt. frysta
några droppar citronsaft
salt 
peppar

Gör så här:
Blanda alla ingredienser och rör om ordentligt med en handvisp!


I bland är enklast godast! Lördagens dessert hos mig blev en krämig Vanilla Rhubarb Chocolate Cheesecake! Gillar du också rabarber?!



Jag fick en pralinbeställning i söndags och jag fick själv bestämma vilken smak! Så klart jag valde min egen favorit - Kaffe tryffel med kokos! Självklart finns receptet här! Tryck bara på länken nedan:



Veckans bröd hos mig blev ett grekiskt lantbröd med fullkorn! Både jag och hönsen blev nöjda! Haha!


Ifall någon undrar varför jag alltid skriver namnen på alla bakverk på engelska så är det för att det inte bara är Svenska baknördar som hittar hit! Här har fina @je551ee gjort dessa smarriga cookies härifrån, all the way from London! 


Det må vara tråkigt väder nu men i mitt växthus växer det så det knackar! Detta väder är det ultimata vädret för växter i växthus! Jag har redan fått blommor på mina hängtomater...snart får jag äta dem! LÄNGTAR!


Så var det dags för gurkorna att tryckas ner i jorden...många är det!



Det var inte bara jag i växthuset igår...nä ninnisarna också! Vi var faktikst hela familjen där inne igår när det regnade utanför, även Isak! HÄRLIGT!



Thomas hann börja med upphängningen av gurkorna iallafall...resten kommer att göras idag!



En liten gurka har redan kommit! VACKERT!



Jag kände mig lite som Nigella Lawson igår kväll när jag smög tog en mumsbit på glasstårtan på kvällskvisten! Så god! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!



Ha nu en fin måndag alla fina! Jag känner mig bättre i benet idag så ikväll ska jag svettas på löpbandet! LOVE IT! KRAM

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar