torsdag 21 maj 2015

CHOCOLATE CHIP CARAMEL PEANUTBUTTER PIE

VÅRVÄRME ELLER HÖSTKYLA?!
Godmorgon alla fina! Jag vet inte vad jag ska säga men nu börjar jag bli riktigt irriterad på detta väder! Idag var det frost därute när vi vaknade! Mina fina plantor klarar inte så mycket mer så nu vet jag inte vad som händer med min köksträdgård, squashplantorna eller fröerna som ligger i marken. De kanske inte kommer upp alls...usch! Blir nästan ledsen när jag tänker på det!

Jag tycker det ska vara nog jobbigt att planera ens köksträdgård säsong efter säsong, eller att förså allt flera månader innan så det är nästan smärtsamt att bara på en natt se allt bara försvinna! Ibland undrar jag varför man håller på! OGILLA! DAGENS RIS!

Hur mås det annars då?! Så där faktiskt! Ogillar att inte kunna göra allt som jag annars brukar, ja jag vet att det blir bättre och att det är en mening med allt men jag behöver inte gilla det! Eller hur?! Vill kunna göra allt jag annars brukar göra nu! Det är tur att jag får baka iallafall! Haha!

Igår blev kvällens dessert i kvällssolen en Chocolate Chip Caramel Peanutbutter Pie! Det kan vara lite lurigt med sådana här moussepajer, antingen blir det bra eller ej! Min blev bra och så nöjd jag blev! God blev den också! Jag valde att förbereda den dagen innan så att den verkligen skulle sätta sig och jag gjorde nog rätt!

Jag valde även att garnera den med jordnötter för jag tyckte att det passade med pajen i övrigt men gillar du inte det kan du ta vilket valfritt chokladgodis som helst!



CHOCOLATE CHIP CARAMEL PEANUTBUTTER PIE
2,4 dl digestive
0,5 dl strösocker
1 krm kanel
75 g smör

Fyllning
160 g philadelphiaost, naturell
1,6 dl jordnötssmör, slät och krämig
1,6 dl florsocker
1 tsk vaniljpulver
2,4 dl vispgrädde, vispad
2-3 dl chokladknappar

Garnering
0,5 dl choklad Dulce de leche (färdigköpt på burk)
1 näve jordnötter

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och krossa digestiven. Blanda digestiven, sockret, kanel med det smälta smöret. Spänn fast bakplåtspapper i botten på en springfrom, 18 cm i diameter. Tryck ut smulblandningen i formen, upp på kanterna också. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Låt den kallna helt innan du fyller den med fyllningen!

Fyllning - Vispa grädden lagom hård i en skål, ställ åt sidanVispa philadelphiaost, jordnötssmör, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en elvisp. Blanda i grädden och chokladknapparna och vispa försiktigt. Fördela fyllningen jämnt i pajskalet. Låt stå i kylskåp i minst 4 timmar för att stelna, gärna över natten. Täck den med en plasthätta/folie så att den inte får en hinna på ytan. 

Garnera pajen med t.ex. choklad Dulche de leche och jordnötter.



Vackert som sammet i kvällssolen!


Eller vad tycker ni?!


Gillar du Twix så lär du gilla denna! Twix i lyxförpacknig! Haha! Receptet ligger i länken nedan:



Det är alltid lika kul att se era bakverk som är hämtade härifrån bloggen! Speciellt när det är sådana här smarriga brownies! KUL!


Se så fina mina rabarber plantor är! Jag vet dock inte riktigt vad jag ska baka för gott med dem ännu....idétorska! Vad tycker ni? Har ni några tips på goda bakverk?!


Mitt lilla skötebarn i växthuset just nu - egenodlad gurka smakar så mycket mer än köpt gurka!


Jag har några olika gurksorter, bl.a denna djungelgurkan! Det nyttiga godiset i sommar, det är bara att nårpa några i förbifarten!


Även ogräs kan vara fint! Dessa bebisblåa små blommor pryder blomlådan vid växthuset! Så vackert! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Jag som tycker att majmånad är den vackraste månaden på året men vad hände iår?! Kallt! Jag har fått lite färg iallafall, dagens selfie! Haha!


Ha nu en fin onsdag! Ikväll är det äntligen United States Of cakes! Som jag har längtat! KRAM



/Helena




4 kommentarer:

  1. Chokladknappar? KramC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns vid bakavd. Oftast i påse vid chokladen.

      Radera
  2. Jag brukar göra rabarbercurd varje år. Gott till allt =) Och i matväg blir det rabarberchutney och rabarberkyckling (godaste kycklingen ever!) Jag brukar använda det här receptet http://remsansbistro.blogspot.se/2011/06/smafirande.html

    SvaraRadera