torsdag 28 maj 2015

CHOCOLATE CUPCAKE WITH CARAMEL POPCORN AND GANACHE

SNART HELG!
God morgon! Idag så har jag en del inomhus arbeten att göra men det känns ok eftersom vädret kommer att vara så där idag! Shit vad fint väder vi har haft! Det är synd att jag inte kan vara direkt i solen pga medicinen jag går på! Men hade det inte varit för den så hade jag jobbat ändå, njuta av solen får vi göra  sen på semestern!

Det blev cupcakes bak igår! Haha! Jag vet inte varför jag inte gör dem så ofta, jo egentligen vet jag det! Jag är kass på att dekorera dem, det där tålamodet har inte jag direkt! Jag tyckte faktiskt att det var riktigt kul igår så nu har jag lovat mig själv att det ska bli mer cupcakes i framtiden, lära mig att spritsa snyggt! 

Såklart mitt bidrag till muffinsdagen blev American style! Chocolate Pupcake With Caramel Popcorn and Ganache! Karameliserade popcorn, choklad ganache och en mjuk kola som döljer sig i mitten! Gah, så gott! Min son blev faktiskt extra glad för han fick ta med några på dagens utflyckt, men utan popcorn såklart! Jag tror att han kommer att bli en populär kille bland kompisarna idag! 



CHOCOLATE CUPCAKE WITH CARAMEL POPCORN AND GANACHE
ca 12 st
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
50 g smör, smält
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3 1/1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad, hackad och smält

Fyllning
valfri godis, ex AKO mjuk kola alt Dumle

Choklad Ganache
100 g mörk choklad, hackad
o,8 dl vispgrädde
1/2 msk ljus sirap

Caramel Popcorn
1/2 påse poppade popcorn
85 g smör
95 g farinsocker
2 krm salt
1 krm bikarbonat

Det går även att köpa färdiga Caramel Popcorn i vissa butiker, oftast i den amerikanska hyllan.

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller, 4*25 sekunder och rör om lite då och då men lämna den aldrig! Vispa ägg, socker och vaniljpulver vitt och poröst. Smält smöret och tillsätt kaffet och gräddfilen. Blanda det med äggsmeten. 

Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt ordentligt i en annan skål. Tillsätt det försiktigt i äggsmeten, plus den smälta chokladen. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Häll smeten gärna i en sprits och spritsa formarna 2/3. 




Tryck ner en godisbit i varje. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt dem gärna svalna nån minut i muffinsformen innan du ställer dem på ett galler för att svalna.

Choklad ganache - Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden och sirapen i mikron under intervaller, se ovan! Blanda sedan allt ordentligt. Låt svalna.

Caramel Popcorn- Sätt ugnen på 100 grader. Poppa popcornen. Blanda grädde, smör, farinsocker i en kastrull. Värm på svag värme tills allt har lösts upp sig. Öka värmen till medelvärme, låt små puttra 3-4 minuter under omrörning. Häll popcornen i en skål och häll på karamellsmeten. Rör om ordentligt men det gör inget om inte alla täcks. Häll ut popcornen på en plåt med bakplåtspapper och grädde mitt i ugnen i 1 timme. Ta ut plåten var 15:e minut och rör om. Låt svalna helt.

Ta en matsked av ganachen och placera mitt på muffinsen, bred ut den lite, tryck på en näve popcorn och garnera till slut med lite av ganachen! Färdig!



De är bara så läckra!


Taadaa! Vad är det som döljer sig där inne? Jo, en härligt god caramel...! MUMS!


Idag lyfter vi Sarah Broholm som har bakat dessa fina Chocolate Brownie Marshmallow Cookie Dough Sandwich som finns här å bloggen! Se så vackra de blev! Duktig du är!


Den som säger att katter inte är goa djur måste träffa min söta tjej Wilda! Hon är alltid med och gillar att gosa men har ibland bestämda åsikter, men vilken tjej har inte det egentligen?! Det är tur att vi har två barstolar i köket för gissa vem som ligger brevid mig just nu när jag skriver detta?! Såklart Wilda!


Gårdagens projekt för min del var att få ner mina frösådda solrosor! Baksidan av vårt växthus är det första man ser när man kommer hem till oss och jag tycker det är så fint när man blir välkommen med en häck av solrosor i olika höjder och färger! Sen är det såklart fint att ha en bukett på bordet sedan! Det är inte lätt ska jag säga att få till det, pga höjden på dem, man vill ju inte ha en som blir två meter längst fram och en dvärgsolros därbak?!


Riktigt nöjd blev jag faktiskt till slut! Nu är det bara att vänta! 


Igår hade min älskling äntligen tid att börja med kaninernas utegård! DEN KOMMER ATT BLI SÅ BRA!!! TACK! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Ha nu en underbar torsdag! Vill du ha inspiration till vad du ska baka så titta gärna in på mitt instagram:

@arstidsboden_

Där finns det en massa gott och under alla bilder finns det datum på vad recepten ligger här på bloggen! Smart va?!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar