tisdag 19 maj 2015

CHOCOLATE STRAWBERRY MARSHMALLOW CANDY BAR

NÄRAKUTEN NÄSTA...
Godmorgon! Jag kanske var lite naiv när jag trodde att jag kunde springa bort smärtan...! När jag vaknade flera gånger inatt av att det smärtade i benet så kände till och med jag att det är nog nåt fel!

-"Oh, det här är en benhinneinflammation, säger läkaren. Varför har du inte kommit in tidigare?!"
-"Nä för att jag är en envis norrlänning, tänkte jag säga men det kändes inte som det var läge att säga det!"

Nu är det medicinering som gäller och vila, så hoppas jag det går över fort så att jag kan börja springa igen!

Jag vet inte vad som händer med en när våren och sommaren kommer, man blir sugen på att ha lite mer färg i sina bakverk, jag vill t.om. ha färgklickar i min mat! Så igår blev det som jag kallar en "pretty in pink" dessert! Det blev Chocolate Strawberry Marshmallow Candy Bar! Det roligaste med denna bars är att jag har mixat ihop den själv! Riktigt nöjd blev jag faktiskt! Nu ni har jag fått en smak på att frifräsa med recept så håll i er, jag har bara börjat! Haha!

Hur smakade den då?
Som en blandning av en chokladboll, fransk nougat och jordgubbs mumsmums! Det bästa med hemmagjorda bars är att du kan skära precis vilken storlek du vill! Du bestämmer själv hur länge den ska räcka...haha!

Jag tog självklart med en provbit till min första provsmakerska och den fick MVG i betyg! Fast hon är ju inte så kräsen! Haha!

TIPS!
  • Bottensiktet måste ha kallnat helt innan du stryker ut nougatlagret!
  • Detsamma gäller med nougat lagret, den måste ha sin tid i frysen och vara kall annars så smälter den när den varma chokladen läggs på!

CHOCOLATE STRAWBERRY MARSHMALLOW CANDY BAR
Bottenskikt
110 g smör
0,6 dl strösocker
0,75 dl kakao
1 ägg
3 dl digestivekex, smulor
1,2 dl mandel, hackad
2,4 dl kokosflingor

Nougatskikt
1,5 dl strösocker
0,75 dl kondenserad mjölk
40 g smör
105 g Jordgubbs Marshmallow Fluff (en halv burk,finns att köpa färdig i den amerikanska hyllan)
2 msk jordnötssmör, slät

Chokladöverdrag
165 g mörk choklad, hackad
25 g smör
1 msk vispgrädde

Gör så här:
Klä en form 20*20 cm i bakplåtspapper, ända upp på kanterna.
Krossa digestiven så att den blir fina smulor, lägg i en skål. Hacka mandel och lägg den tillsammans med digestivkrosset. (har du mandel med skal så måste du koka de först, skölja den i kallt vatten och "snoppa" av dem). Mät även upp kokosflingorna och blanda det med det andra krosset.

Mät upp smör, kakao och socker och låt det koka upp på medelvärme under omrörning. Kläck i ägget och vispa det fortfarande på plattan tills smeten tjocknar lite. Sänk värmen om det behövs! Ta kastrullen från plattan och häll i smulblandingen. Rör om ordentligt! Häll blandningen i formen med bakplåtspappret och tryck ut den jämnt. Låt stå i kylen i ca 30 minuter, tills den har kallnat.

Nougatskikt - Blanda strösocker, kondenserad mjölk och smör i en kastrull. Låt koka upp under omrörning, var försiktigt det kan brännas lätt! Sänk värmen och låt det sjuda på låg värme under omrörning i 5 minuter. Ta kastrullen från plattan och blanda i jordnötssmöret och marshmallow fluffet. Blanda väl. Fördela nougaten på bottenlagret jämnt. Låt stå i frysen i 30 minuter.

Chokladöverdrag - Hacka chokladen och värm den tillsammans med smöret och grädden i mikron i intervaller; 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna det aldrig! Fördela på nougaten jämnt. Låt stå och stelna i kylskåpet i ca 2 timmar innan du skär upp det!



Visst är den vacker?!




Det var några år sedan jag satte min fot här..min meritlista är nog inte den bästa: 2 hällsporrar och en tum operation efter en överansträgning när jag målade huset! Haha!


Jag bjuder självklart på en liten uppdatering från mitt växthus! Dessa fina hängtomater ska hänga i mitt uterum på altanen sedan!


...men dessa små rackarna får vara kvar i växthuset och jag hoppas de ger stor skörd! Det är en blandning på biff-, cocktail- och kvisttomater!


Mitt Ögonblick för dagen igår blev självklart att vi nu är över 3000 fina bak- och mat älskare på mitt kära instagramkonto: @arstidsboden_ ! KÄRLEK TILL ER!


Jag skulle bli väldigt glad om solen börjar att titta fram igen så att min trädgård kan ta fart! Ha en fin dag!

/Helena


5 kommentarer:

  1. Å va skulle jag göra utan din blogg :D
    dessa måste jag bara prova , låter för goda för att missas :)
    KramC

    SvaraRadera
  2. Tack fina du! Du kommer inte att bli besviken för den är så god!

    SvaraRadera
  3. Låter mumsigt men menar du verkligen 0,75g kondenserad mjölk?

    SvaraRadera
  4. Hej, tror du att du kan ändra så en nötallergiker äta dom? Jag vet inte riktigt vad jag ska byta ingredienserna så jag kan äta den. Tack :)

    SvaraRadera