tisdag 5 maj 2015

CHOKLADGLASS MED VITT CHOKLADTÄCKE OCH ROSTAD MANDEL

GLASS, GLASS I STORA LASS LASS...
Jag är galen i glass! Haha! Godmorgon! Det måste väl nästan vara lag på att frysen ska var full med glass denna tid på året?! Så gott! EN VÄLDIGT UPPSKATTAD DESSERT HEMMA HOS OSS!

Nu är det fullt upp överallt; det ska byggas en utegård till kaninerna, frösådd, fröerna ska ner ute i köksträdgården, vi bakar och alla vardagssysslor ska göras! Så i helgen fattade vi beslutet att morgonträningarna på gymmet får läggas på hyllan tills trädgårdssäsongen är över! Man är ju vaken så mycket längre när det är just ute så den lilla sömn jag får vill jag vara rädd om! Jag vill kunna njuta av allt och hur sliten som helst vill man ju inte se ut! TÄNK ATT MAN VÄXER UPP TILL SLUT ÄNDÅ?! Haha!

Detta rececpt på glass som jag gjorde igår såg jag redan ifjol men sen så glömdes det bort! Jag föll direkt för denna Chokladglass med vitt Chokladtäcke och rostad mandel! Endast 3 ingredienser har den också! Det är faktiskt uppvispad chokladpudding som är istället för chokladglass! Smaken blir liknande! Mer liknande yoghurtglass! Vill man göra den med vanlig glass så är det bara att byta ut puddingen mot vanlig chokladglass! MEN VARFÖR EGENTLIGEN?!

TIPS!
  • Förbered gärna chokladpuddingen i glassformarna dagen innan! Så stelnar den bättre!
  • Jag hällde den vita chokladen i en kaffekopp för att lätt  kunna doppa ner glassen sedan!

CHOKLADGLASS MED VITT CHOKLADTÄCKE OCH ROSTAD MANDEL, 5 st
4 dl färdig chokladpudding (färdigköpt Jacky)
100 g mandel hackad
300 g vit choklad

Gör så här:
Vispa chokladpuddingen så att den blir slät och rinner lättare.



Häll den i en sprits och fördela den jämnt i glassformarna, fyll dem inte helt. Frys dem i minst 4 timmar, gärna över natten.

Torrosta mandelhacket så att den får lite färg, lägg den i en djup skål. 

Hacka chokladen och värm den i mikron i en skål; 4*25 sekunder och rör om hela tiden, vit choklad bränns lätt! Fortsätt till all choklad har smält men lämna den aldrig!

Häll chokladen i en kopp. När glasspinnarna är genomfrysta lossar du dem försiktigt ur formarna genom att blöta utsidan med varm vatten under kranen. OBS! ej på chokladpuddingen! Doppa dem hastigt i chokladen, vänd därefter pinnarna i rostad mandel. Om chokladen smälter kan du lägga dem i frysen en kort stund innan du serverar!




Så vackert! Eller hur?!




Får jag fresta med en glass?




Haha!




Det händer en massa i mitt växthus nu! Här på bild ser ni bla. mina tomat- sguash- och gurkplantor! Så fina! Snart ska de omplanteras så de kan ge mig en massa gott! Gårdagens ögonblick!







Ha en fin tisdag och passa på att äta nåt gott! Banta kan vi göra en annan dag!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar