onsdag 13 maj 2015

GOOEY PECAN COCONUT CHOCOLATE BROWNIE COOKIES

LILLÖRDAG OCH LÅTSASFREDAG!
Godmorgon alla fina! För många av oss är det kort vecka denna vecka, själv så jobbar jag på fredag men jag är ledig imorgon och det är skönt! Jag har planerat in en sovmorgon för jag känner att det behövs! Trodde jag, fick precis nys på att jag ska jobba övertid i morgonbitti...jaja, det är inte så många timmar!

Dagarna bara rullar på och det är mitten av maj redan! Jag vill att tiden ska stå still denna tid på året för jag tycket att våren är vackrast! Vilken årstid gillar du bäst?

Det blev ändrade planer efter jobbet igår, Thomas behövdes på annat håll så jag fick göra alla sysslor själv! Plus att jag planerade ett löppass på kvällen! Det är tur att jag är effektiv för jag hann att baka också! Dessa Gooey Pecan Coconut Chocolate Brownie Cookies var bara så roliga att göra! Jag fick dessutom hjälp av min son så då känns det extra roligt! Han säger att han ska bli en lika duktig bagare som jag så nu vill han lära sig allt jag kan! Haha!

Jag tycket att sådana här Brownie Cookies bara blir godare och godare! De är ju en liten bakelse i sig! Den "Nya" tårtan! Till skillnad mot vanlig Cookies deg som annars är tjock och kompakt så är denna rena motsatsen! MEN det ska den vara! Den tjocknar till sig lite i kylen!

Den smakar som en blandning av kladdkaka och brownie! Två av mina personliga favoriter! Dessutom så är det ett kola krispigt täcke med choklad ovanpå! MUMS!

Det är nästa lika bra att göra dubbel sats för de är vansinnigt goda!


GOOEY PECAN COCONUT CHOCOLATE BROWNIE COOKIES
Cookie, ca 12 st
120 g mörk choklad, hackad och smält
1 msk smör
1 ägg
0,6 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver
0,6 dl vetemjöl
1 krm bakpulver

Topping
2 påsar AKO, mjuk kola
0,5 dl vispgrädde
1,5 dl valnötter, hackade
1,5 dl kokosflingor

Garnering
50-75 g mörk choklad (minst 60%), hackad och smält

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen och värm den tillsammans med smöret i mikron i 25 sek. intervaller. Rör om lite då och då men lämna den aldrig! Fortsätt till allt har smält. 

Blanda vetemjöl med bakpulver i en skål. Vispa ägg, strösocker och vaniljpulver i en annan skål med elvisp. Tillsätt chokladblandningen och vispa så att allt blandas. Tillsätt till sist mjölblandningen, blanda försiktigt. Ställ skålen i kylskåpet så att smeten får stelna lite grann, ca 10 minuter. Klicka ut en stor matskeds bollar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Låt svalna på ett galler. 

Toppingen - Hacka nötterna och värm kolorna tillsammans med grädden i mikron se ovan! Värm det tills allt har smält och rör om tills allt har blandats. Tillsätt nötterna och kokosflingorna. Spritsa ut fyllningen på kakorna.



 Låt stelna något innan du garnerar dem. 

Garnering - Hacka chokladen och värm den i mikron, se ovan! Spritsa ut chokladen på kakorna. Färdig för att äta! Förvaras i en tät burk med lock.



Visst är de vackra?!



Älskar brownie Cookies, de är så härligt saftiga!


Det var ju Chokladbollens dag i förrgår och såklart jag ville vara delaktig i detta firande! Men på mina villkor! Det blev en Snickers Brownie Bombs! Recept i länken nedan:



I förrgår fick jag hem min efterlängtade present från min underbara man! Mitt gamla löppband har varit med i 7 år men nu så har det gett med sig och det känns faktiskt lite motigt, vi var som ett gammalt gift par, jag har sprungit minst 5 gånger i veckan på det! Thomas vet hur bra jag mår av att få springa så han fixade ett nytt! Har inga ord hur tacksam jag är! ÄLSKAR DIG GUBBEN!


Igår så sprang jag premiärturen! Så smidig det gick och såklart till mitt favoritprogram, Real Housewives of New Jersey! Nu jäklar ska det brännas en massa kalorier så jag kan äta en massa gott! Haha!


Jag är så nöjd med årets örtsådd! All mat smakar ju så mycket bättre med färska örter! Jag ser fram emot sommarens alla goda maträtter!


Denna vaniljbasilika doftar till och med vanilj när man vattnar den!
HÄRLIGT! GOTT PÅ SOMMARENS CHOKLADFYLLDA DESSERTER!


Det är inte bara utomhus och i växthuset som det görs vårfint! Nä, även mina pelargoner inne i huset behöver ny energi iform av ny jord och näring! LYCKA!


Nästan så att jag börjar ana lite färg på min lilla persikobebis!
VACKERT!



Idag går mina tankar till min kära mamma som opererades igår! Krya på dig!
Ha nu en underbar onsdag! KRAM

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar