måndag 4 maj 2015

HASSELNÖTSTÅRTA MED DULCE DE LECHE, ESPRESSO- OCH NUTELLA FROSTING


VILKEN HELG!
God Morgon! Jag hoppas att även ni fick njuta av det fina vädret som vi fick i helgen! För det har jag! Jag har nog varit ute nästintill hela tiden, förutom när jag bakade så klart men annars! Jag har fått en massa måsten gjort på vårens checklista!
HAR DU EN SÅDAN ELLER ÄR DET BARA VI TRÄDGÅRDSNÖRDAR SOM MÅSTE CHECKA AV ALLT?! Haha!

Min svärmor är som  jag och min man Thomas, vi gillar att ha många bollar i luften samtidigt! Vi är båda kreativa och att bara sitta still och inte göra nåt skulle aldrig falla oss i tanken! Nackdelen med det är att våra scheman oftas inte klaffar! Speciellt inte nu när hon har alla sina härliga betongkurser! Om någon av er är intresserade av gjutning har hon en fin Facebook grupp "Betongkurser på Tjörn" som ni kan gå med i. Länken finns här nedan:





Jag visste inte riktigt vad jag skulle baka och bjuda på så jag tänkte varför inte baka en tårta? Det var länge sedan! Oftast brukar jag förbereda allt innan men igår fick jag  klämma in lite omplanteringar i växthuset så svärmor Monica fick själv vara med när tårtan gjordes! Jag är oftast inte så förjust i publik i köket men efter igår fick jag blodad tand! Så kul det var! Det lär vi göra om! KÄRLEK!

Det blev en Hasselnötstårta med Dulce de leche, espresso- och Nutella frosting! Nu kanske ni tänker att -"vilken mäktig tårta"! Men det var den faktiskt inte, den smakade riktigt fräscht och luftig pga hasselnötsmjölet som är i tårtan och Nutella smaken genomsyrade det hela! Jag la till Dulce de leche för jag tänkte att det skulle passa in och bryta av och det gjorde det! Gah! Så god den blev!

TIPS!
  • Sväller tårtbottnarna ojämnt så kan du bara skära bort det ojämna lite försiktigt sedan innan du monterar tårtan!
  • Fyll inte tårtan med för mycket Dulce de leche för då rinner det ut genom frostingen sedan!


HASSELNÖTSTÅRTA MED DULCE DE LECHE, ESPRESSO- OCH NUTELLAFROSTING
Hasselnötsbottnar
5 dl, (200 g) hasselnötsmjöl
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 msk bakpulver
en nypa salt
125 g smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
3 ägg
1 1/4 dl espresso eller starkt kaffe
1 1/4 dl mjölk

Mellan lager
1/2 burk Dulce de leche

Frosting
200 g smör, rumsvarmt
1 dl Nutella
1 dl florsocker
2 msk espresso eller starkt kaffe

Topping
ca 75 g hasselnötter rostade, hackade

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa två stycken formar, 15 cm i diameter. Blanda hasselnötsmjöl, vetemjöl, bakpulver och salt i en skål. Vispa smöret och socker poröst och lufftigt. Tillsätt äggen, en i taget, och vispa ordentligt mellan varje ägg. 

Blanda espresso med mjölken och tillsätt den i smeten. Tillsätt sedan mjölblandningen och blanda ordentligt. Vispa till en jämn smet. Grädda nederst i ugnen i ca 25-30 minuter. Låt kakan svalna lite innan de vänds upp på ett galler. Rosta hasselnötterna och lägg den sedan i en handduk och skav bort skalet. Hacka dem fint.

Frosting - Vispa ihop smör, Nutella, florsocker och espresso och vispa till en glansig och krämig frosting.

Lägg den första botten på ett fat och smeta ut 1/3 av frostingen på kakan. Bre ett tunt lager Dulce de leche ovanpå. Lägg på det andra lagret och fördela resten av frostingen jämnt på kakan. Fördela hasselnötterna ovanpå.



Se så vacker den blev! Lätt att göra också! Du kan byta yt hasselnötterna mot andra nötter också!



Det är alltid lika spännade att se innehållet när man skär upp en tårta! Jag blev bra nöjd dennna gång! MUMS!



Jag har ju min stora brödbaksdag på söndagar, både till mig själv och till mina kära höns och kaniner. Gårdagens bröd blev "jag slänger ihop de jag haver"! Lite fullkorn, torkad fruk och durum - ett perfekt bröd i mina ögon med en knaprig hård skorpa! Fullkorns- durumbröd med aprikoser, torkad fikon och choklad! LYX!


Våga gå utanför gränserna lite när du bakar bröd! Mitt tips är att du har ett grundrecept på nåt bröd som du vet blir bra och därefter experimenterar du lite! Du kan byta ut lite av mjölet till ett annan sort, lägga till nötter, örter, ost, torkad frukt eller nåt annat!


Lagom till två fikat igår så sprack det upp och blev blå himmel. PERFEKT!


Tänk så mycket roligare det blev att fika på utsidan än att sitta och uggla på insidan! MIN FINA LILLA FAMILJ!

GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Jag tror att svärmör blev nöjd med dagen efter att få se detta fina kollage som hon la upp på facebook! TACK SJÄLV MONICA!


Idag lyfter vi @noll19 som har gjort 3-Layer Rasberry Brownie Cheesecake! Så kreativt att göra den i hjärtform! Sånt gillar jag! Se så fint det blev!


Jag har ju nu många "ögonblick" pga att utesäsongen är på gång! Så här bjuder jag på ett bildkollage från min trädgård igårkväll!

Så ni får en glimt av mitt liv på landet!

 Man tror ju att allt är ogräs och dött när man rensar bort förra årets odlingar men icke sa nicke! Titta sådana fina palsternackor jag hittade!


Jag trodde jag hade fått upp alla blomlökar från landet i höstas men fick syn på denna igår! Haha! Man ska egentligen inte lämna lökar i marken under vinterhalvåret för de tål inte kyla, men denna lilla rackare verkar har övervintrat! Jag tar det som ett tecken på att det har varit en mild vinter - många, många mördarsniglar blir det därför i år! OGILLA!


Nu är mitt grönsaksland redo för årets odlingar! Ser ni min härliga kvällspergola?! Härlig utsikt! MIN LILLA OAS I VÄRLDEN!


Det är inte bara jag och min man som är kreativ i familjen utan även min son! Han är en pysselmästare! STOLT MAMMA!


Jag hoppas på fint väder denna vecka, iallafall uppehåll för nu så kan jag äntligen fröså i landet då det verkar som att frostnätterna är över! Ha en fin måndag!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar