onsdag 27 maj 2015

LYXIG RABARBERMARÄNGTÅRTA




MUFFINSDAGEN IDAG!
Godmorgon alla fina! Min blogg just är just nu mitt sätt att kommunicera med den övriga världen för här hemma är det bara jag och mina djur! Jag må vara ensamvarg och gillar att vara själv men lite tjöt vill man ju ha! Jag pratar nästan i kull min man när han kommer hem från jobbet! Haha!

-"Det är som att komma hem till Helena Världen" säger han när kom hem i går! Ja det är det kanske, det ska bakas, bloggas och fotograferas och det hålls ju på nästan hela dagen! Men jag har valt att ha det så för jag tycker det är så kul! Jag tycker faktiskt mitt jobb är kul på Santa Maria, det är varierat och så trivs jag med mäniskorna, det hade varit konstigt annars när jag nu är inne på mitt 15 år där! 

Jag önskar ibland att man kan se in i framtiden och se om man gör rätt, är det nån framtid inom bakningen eller slösar jag min och min familjs tid?! Jag är en drömmare och jag har en liten dröm om att jag kanske kan hålla på med detta i framtiden, alternerat med mitt andra jobb! Det hade varit så kul, men är man lite "blyg" och inte den som tar för sig, så är det nog svårt i denna tuffa värld! Ibland önskar jag att Helena vågade mer som hon gjorde när hon var i 20 års åldern, man blir väl lite bekvämare med åldern?!

Igår blev det en liten tårta som bakades här hemma! En lyxig rabarbermarängtårta! När jag berättade för en arbetskamrat att jag hade rabarber hemma så blev hon helt lyrisk, det har hon inte ätit sedan hon var liten! (hon är i 50 års ålder nu) Tråkigt nog är båda vi hemma denna veckan när jag bakar den men jag skickade faktiskt med en bit med gubben som han skulle ge henne ändå!

Den kan inte bli mer sommar än detta nästan? Så god! Den syrliga rabarber krämen gifter sig med den lite söta vaniljkrämen! Dock ingen choklad dessert denna gång men ni måste bara testa den, den är bara för god!

Varför inte baka denna krämiga rabarbertårta till morsdag i helgen?


LYXIG RABARBERMARÄNGTÅRTA
4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
8 dl rabarber i mindre bitar
2 dl syltsocker
5 dl vaniljkräm, färdig eller hemmagjord

Maräng
4 äggvitor
3 dl strösocker
3/4 dl flagad mandel

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla en springform, 24 cm i diameter. 

Vispa ägg och socker vitt och poröst. Sikta ner de torra ingredienserna, och varsamt blanda allt. Bred ut smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Låt kakan kallna lite, ca 5 minuter i formen innan du stjälper upp den och låter den svalna under en handduk på ett galler. 

Lägg de skivade rabarberna och syltsockret i en kastrull. Värm upp på mellan värmen under omrörning tills rabarberna har blivit mjuka och sockert har lösts upp sig. Låt det små koka på låg värmen under omrörning i ca 3 minuter. Ställ åt sidan.

Gör vaniljkrämen enligt recept på förpackningen eller om du ska göra den själv. 

Sätt ugnen på 250 grader.

Dela kakan i tre bottnar. Lägg den understa på en plåt med bakplåtspapper. Bred hälften av rabarberkrämen ovanpå, sedan halva vaniljkrämen. Lägg på ett bottenlock och gör samma sak här med rabarberkrämen och vaniljkrämen. Lägg till sist på locket.

Maräng - Vispa vitorna i en torr ren bunke till ett fast vitt skum. Tillsätt sockret, lite i taget under vispning tills massan är blank och styv. Bred marängen så att hela tårtan och kanten täcks. Strö över mandel. 




Grädda tårtan mitt i ugnen i ca 8-10 minuter, tills den har fått en gyllenbrun färg. 





Våga ha tårtan i ugnen i minst 8 minuter så att den får lite färg!




Jag hade svårt att behärska mig när det blev maräng över igår...det är ju min svaghet! SÅ GOTT!



Baknörd som jag är blir det nästan jobbigt när man flera gånger går förbi rabarberna och inte vet vad man ska baka! Gah! Men nu så har jag äntligen baka nåt gott!


Min lunch igår blev en sommar inspirerad vegetarisk broccoli- och blåmögelost paj med färska örter från växthuset! Nu börjar den härliga tiden på året då man slänger ihop det man har och nästan allt blir vegetariskt eftersom det mesta kommer från trädgården! Jag blev riktigt nöjd men pajen, vad tycker ni? 



Jag fick improvisera min arbetsbänk i trädgården igår...jag kunde inte bära mitt vanliga bord själv från växthuset då den är alldeles för tung! I växthuset kan man inte stå nu när det är så varmt och så får man ta tag i alla sol chanser som finns! Ser ni jag fick sällskap också av mina söta kaniner! PUSS PÅ ER!


En liten makeover blev det på framsidan av vedskjulet! Jag blev riktigt nöjd! Ni förstår vad lycklig jag är som har en man som kan snickra! Vi har så stora ytor hos oss så om man vill ha nåt så får man oftast snickra det själv! Dessa två möbler snickrade han ihop åt mig förra året! Han är bra duktig min man!!! KÄRLEK!


Titta vad som som tittar fram i växthuset...små, små coktailtomater! VÄLKOMMEN!



Mina frösådda Tagetes börjar också slå ut lite överallt! Denna vackra sammetstagetes sa hej till mig igår när jag vattnade! Visst är den vacker?!
GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Jag brukar inte gilla att baka muffins för andra gör det så mycket bättre MEN idag kanske?! Jag har ju en massa tid över! Ha en fin dag!

KRAM på er!


/Helena



4 kommentarer:

  1. Mums! Du den tårtan ska jag ta och göra! Har också en del rabarber och det är alltid kul att prova nåt nytt :). Ska även testa göra rabarbercurd för det har jag fått för mig skulle bli smaskens i en tårta. Kanske ihop med jordgubbar... Säg till om du vill ha recept ;)
    /Angela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Lät riktigt gott med curden. Berätta gärna hur det blev. /Helena

      Radera
  2. Oj, vad god den här tårtan såg ut!! :)
    Jag har också funderingar på vad jag ska baka med alla rabarber som skjuter upp ur landet. Kanske blir en sån här tårta till Mors dag.. :)

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Klart att alla mammor förtjänar en fin tårta! Ha en bra dag själv!

      Radera