lördag 16 maj 2015

OREO CHOCOLATE AND STRAWBERRY COCONUT TRUFFLE TART

GRILLAT ÄR GODAST!
Godmorgon! Även jag har fått sovmorgon idag, ingen övertid på jobbet! HÄRLIGT!

Idag händer det en massa roliga saker hemma hos mig! Jag har fått en beställning på bakverk till imorgon, min kära svärfar kommer över på grillat och så ska både tomater och gurkor ner i jorden! Såklart jag ska ta en löptur också så jag kan äta en massa gott på kvällen! Haha! 

Vad ska du göra idag?

Herregud säger jag bara....
Jag höll på i ett igår efter jobbet, inte så att jag stressade med sakerna men jag fyllde ut tiden! Jag var i solen hela eftermiddagen och klippte gräsmattan, krattade bort gräset som mina kära höns skulle få nåt att leka med i utegården! Jag kände redan när jag skulle sätta mig i poolen (40 grader) att det kändes nästan obekvämt varmt, jag kokade upp! Men man vänjer sig till slut och efter att ha suttit där i en timma med älsklingen så kände jag att nu räcker det! Jag hoppade upp som vanligt men tuppade av! Inte bara en gång utan två gånger! Usch! Lite obehagligt men det blev väl lite för mycket sol och värme antar jag! Jag mår bara nu iallafall!

 Vilket väder vi har fått de senaste dagarna! Man mår ju som en prinsessa, t.om  fått semesterkänslor! Man glömmer tid och rum! Ibland så tackar jag mig själv för att jag är en sån planeringsmänniska för jag har nu både hunnit med allt i trädgården men även fått njuta av det fina vädret! 

Sådana dagar vill man ha lättgjorda, somriga desserter! Men de ska se lyxiga ut ändå tycker jag! Igår så gjorda jag en OREO Chocolate and Strawberry Coconut Truffle Tart! Så god den blev! Jag älskar desserter med choklad och jordgubbar, de är som ett gift par! Det bästa med denna dessert är att den tar bara ca 15 minuter att göra och sen ska den stå i kylskåpet för att stelna i 2 timmar - FÄRDIG! Perfekt dessert för soliga dagar - när tryffeln står och stelnar kan du göra andra roliga saker, klippa gräsmattan som jag gjorde igår! Haha!


OREO CHOCOLATE AND STRAWBERRY COCONUT TRUFFLE TART
Skal
240 g OREO kakor
55 g smör, smält

Fyllning och garnering
180 g färska jordgubbar
0,6 dl kokosflingor
120 g Mjölkchoklad
120 g Mörk choklad
160 g kokosmjölk, inte lightversionen
1 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Mixa OREO kakorna i en mixer, de ska vara helt sönder och smuliga! Smält smöret. Häll smöret på OREO smulorna och blanda ordentligt. Häll det i pajskalet, 18 cm i diameter och tryck upp den på kanterna också! Låt den stå i kylen under tiden du gör fyllningen.

Hacka jordgubbarna fint och blanda dem tillsammans med kokosflingorna i en skål. Ställ åt sidan.

Hacka chokladen och lägg den i en stor skål. Värm kokosmjölken på medelvärme under omrörning. När kokosmjölken börjar att koka, häll den på chokladen och låt den stå orörd i 2 minuter innan du vispar den slät.


 Tillsätt vaniljpulvret och blanda väl. Om inte allt smälts ihop så kan du värma den i några sekunder i mikron. 

Ta ut pajskalet och fördela 2/3 av jordgubbsblandningen ovanpå. Häll på tryffeln och låt den sedan stå och stelna i kylskåpet i minst 2 timmar innan servering. Täck gärna pajen efter ett tag med plast så slipper du få en hinna på chokladen! Garnera med den resterande jordgubbsblandningen innan servering!


Det blev en väldigt god smakupplevelse med alla olika ingredienser! SÅ GOTT!


Vackert!


I torsdags bakade jag ett egengjort bröd och fick en förfrågan om jag kunde lägga upp receptet här på bloggen! Självklart kan jag det! När jag bakar bröd så hittar jag oftast ett recept som jag känner för att baka men det slutar alltid med att jag mixar, tar bort ingredienser eller lägger till! Detta bröd blev helt omgjord och jag blev så nöjd! Ett fullkornsbröd med surdeg, surdeg, rågkross, chiafrön, fikon och hasselnötter! Ett lite lyxigare frukostbröd som passar perfekt till helgens goda frukostar!


FULLKORNSBRÖD MED SURDEG, CHIAFRÖN, RÅGKROSS, FIKON OCH HASSELNÖTTER
15 g jäst
3 dl rågsurdeg
6 dl ljummet vatten
3 msk honung
2 dl rågkross
3/4 dl Chiafrön
2 dl grovt rågmjöl
ca 4 dl vetemjöl special
1 dl torkade fikon
1 dl hela hasselnötter

Gör så här:
Häll den vattnet på  jästen och rör om tills allt jäst har lösts upp. Tillsätt alla andra ingredienser utom fikon och hasselnötter. Kör på medelhastighet i maskin i 10 minuter, 20 minuter för hand! Tillsätt sedan fikon och hasselnötter och kör i ytterligare 2 minuter. Täck bunken med plast och låt jäsa i 1,5 timme.

Häll degen på en mjölad bänk och dela den i två delar, knåda dem lite lät och lägg dem i varsin mjölat brödkorg alt. brödformar eller på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under handduk i 1,5 timme.


Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en baksten eller en plåt så att den är varm sedan när bröden ska gräddas! Spraya bröden med vatten innan du stänger luckan, grädda  nederst i ugnen i ca 40 minuter eller till brödets innertemperatur är 98 grader. Låt svalna på galler. 



Häromdagen så tipsade jag på mitt instagram @arstidsboden_ om dessa läckra, chokladfyllda Fudge Brownies! Receptet till dem ligger i länken nedan:



Shit, vad ni är duktiga på att baka! Extra roligt är det att ni bakar härifrån bloggen! Kram till er!

Idag lyfter vi Angela och @mernakifork! Se så vackra bakverk de har gjort!




I torsdags var det majsens tur att komma ner i jorden! Men trots att den är redan mitten på maj så fick vi faktiskt lite frost på natten sedan, men jag tror att de klarade sig!


Purjolöken likaså...


Nu är både majsen och squashen nere i jorden! Se så vackert! Nu hoppas jag att de klarar sig trots vädret...men de är ju ingenting jag kan göra åt egentligen! HOPPAS!


Min son slutar aldrig att imponera på mig! Igår hade han gjort flygplan av kartong! STOLT! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!



Ha nu en fin lördag vad ni än hittar på! Själv så ska vi grilla ikväll...igen..men GRILLAT ÄR VÄL GODAST?! KRAM

/Helena







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar