fredag 22 maj 2015

OREO COOKIE DOUGH PRALINES

GODMORGON FREDAG!
Då får man nästan klappa sig själv på axeln och säga: bra jobbat denna vecka! Nu förtjänar du helg! Det ser ut att bli fint väder imorgon också så min helgkänsla är på topp!

Jag tror att jag klämde in allt igår efter jobbet: veckohandla, pralintillverkning, brödbak, trädgårdsskötsel och rengöring av pool - måste ha nytt vatten till i kväll! Haha! Jag får hellre allt överstökat en dag, (för den kvällen är redan förstörd ändå) än att dela upp det på två eller flera dagar! SÅN ÄR JAG!

Igår var det premiär på Hela Kändis Sverige Bakar - plus att mitt andra favorit program med Roy Fares gick samtidigt på femman! Han och jag har ju samma förkärlek till Amerikanska bakverk! Det är tur att man kan spela in program!

Självklart ville jag bunkra upp med nåt gott framför soffan! Jag kände bara för en "quick fix", en mumsbit! Det blev en OREO Cookie Dough Pralines! Galet god och rolig att göra! Lite som en kinderägg, vad döljer sig på insidan?! Visst blev den cool? Jag blev bara så nöjd! Den smakade inte alls "bara" kaka, utan som en lyxig pralin med Cookie Dough smak!


OREO COOKIE DOUGH PRALINES
12 st praliner


Cookie Dough
20 g smör, mjuk
1,5 msk farinsocker
1,5 msk strösocker
2 tsk mjölk
1/2 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
0,8 dl vetemjöl
0,4 dl chokladknappar

Garnering
300 g mjölk choklad

Gör så här:
Cookie Dough - Vispa smöret, farinsocker och strösocker med en elvisp. Tillsätt mjölken och vaniljpulvret, salt och mjölet. Sist lägger du i chokladknapparna. Forma kakdegen till små bollar och lägg dem på ett fat tills du ska lägga dem i OREO kakorna. 



Ta bort locket försiktigt på varje kaka. Lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. Ta en boll och platta till den och lägg den på den vita fyllningen, lägg på locket försiktigt.



 Ställ brickan i frysen i 30-45 minuter.

Hacka chokladen och lägg den i en skål och värm den i mikron i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Doppa OREO kakorna en och en och låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer de på en bricka med bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp. Förvaras i kylskåp i en burk med lock.



Jag kom på i sista minuten igår att mitt frukostbröd är slut! SKANDAL! Det var bara att ställa sig att baka! jag hittade ett bra recept på grova frallor på Kungsörnens hemsida och de blev faktiskt riktigt fina och saftiga! Receptet ligger i länken nedan:



Ikväll så blir det tapas för hela slanten hos fam. Nilsson! Min absoluta favoriträtt! Det blir friterad kyckling, mini mozzarella och salami! Till detta serverar jag 2 olika sorters såser! Så gott! Denna bild är dock på friterade gröna tomater och jag bara längtar till jag får sätta tänderna i dem! MIN SOMMARFAVORIT!




Det är klart att vi ska ha fredag gott på jobbet! Allt för att lätta upp stämingen!



Se så fina mina vita löjtnanshjärtan är! Kritvita små moln!
GÅRDAGENS ÖGONBLICK!



Ha nu en underbar fredag! Hos mig blir det nog bakfritt idag, men man vet ju aldrig!

/Helena