fredag 29 maj 2015

TWIX COOKIES

ÄNTLIGEN FREDAG!
Hallo där! Då knackar helgen på dörren och så håller vi tummarna på att väderguden är snäll mot oss så att vi får finväder i helgen men det ser faktiskt mörkt ut! Jag trodde tills igår att vi inte kunde få värre väder i maj månad än vad vi har haft i år på länge, speciellt för utomhusplantering! Men där hade jag fel, igår haglade det härhemma! Helt sjukt! Jag vågade knappt gå ner och kolla om jag hade nåt kvar i landet! Man blir ju bara så trött! OGILLA!

Igår hade jag lite saker att stå i inne i huset, bla så färgade jag håret. Är det bara jag eller blir ni också färgade i ansiktet och nacken när man färgar håret?! Man våga ju knappt visa sig ute dagen efter förrän det har släppt! Den som vill vara fin får väl lida pin så heter det ju?! Haha!

Jag hade Kaktorsdag här hemma igår och det blev ett par Twixcookies! Herregud vilket pill jag har haft med dem! Jag gjorde faktiskt dem förra veckan med ett annat recept men misslyckades totalt med mördegskakan! Jag gjorde om den två gånger och det blev inte bättre! Så jag kom fram till att det är inte jag som misslyckas utan det är fel på degen! Lite sne blev jag ändå för jag hatar att inte lyckas i köket! Vem blir inte det?!

Därför gjorde jag min egen variant av Twixcookies med egna recept på lagerna! Jag blev så nöjd! Riktigt fina blev de! 
Vad tycker ni?!

De smakar som en härligt luftig mördegskaka med ett lager Twix på! Varför inte baka dessa kakor nu i helgen?! Både lätta att göra och goda! MUMS!


TWIX COOIKES
ca 12 st
125 g smör
1 dl strösocker
1/2 äggula
1,75 dl vetemjöl
0,5 dl maizena
0,5 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Fyllning
2 påsar AKO gräddkola (240g)
0,5 dl vispgrädde

Garnering
100 g mörk choklad, hackad
12 g smör (ca. 1 msk)
0,5 msk vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Mixa smör och socker i en matberedare. Tillsätt äggulan. Blanda sedan i mjöl, maizena, vaniljocker och salt och arbeta snabbt till en smidig deg, överarbeta inte! Rulla degen till en rulle ca. 5cm i diameter och täck den med plastfolie. Ställ i kylen i minst 30 minuter. 

Skär degen i lagom stora bitar ca 5 mm tjocka och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 20 -30 minuter. De ska vara gräddade men inte få färg! Låt den svalna något på plåten innan de svalnar helt på ett galler.

Fyllning - Värm AKO kolorna tillsammans med grädden i mikron i intervaller: 4*30 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till allt har smält men lämna den aldrig själv! Rör sedan om allt ordentligt! Fördela kolan på kakorna men lämna gärna lite av kakan på kanterna så att inte kolan rinner ut! Låt stå i kylen i ca 30 minuter.

Garnering - Hacka chokladen och blanda den med grädden och smöret. Värm i mikron i intervaller, se ovan och blanda sedan allt ordentligt med en handvisp. Häll chokladblandningen i en spritspåse och fördela den jämnt på kolan. Ta sedan en tesked och jämna ut ytan Det kan vara lite pilligt! Låt de gärna stå i kylen en liten stund så att chokladen stelnar lite! Förvaras i kylen i en burk med lock sedan!



Lite pilligt är det allt att få till dem men se så vackra de blir!


Mums!


Varför inte börja lördagen med en riktig god frukost med ett par nybakade, smakrika frallor? Visst låter det gott?! Varför inte göra dessa frallor som jag själv bakade igår, Valnöts- och fikonfrallor? De är så smidiga att göra! Jag började att göra mina på morgonen men du kan också göra fördegen på kvällen så att du bara bakar dem på morgonen. Det är ju nästan ännu godare! Du kan byta ut nötterna mot andra nötter om du vill, även de torkade fikonen mot nåt annat!


VALNÖTS- OCH FIKONFRALLOR
5 dl vatten, ljummet
10 g jäst
9 dl vetemjöl special
3 1/2 dl durumvete
1 msk salt
2 dl valnötter alt. annan nötsort
1 dl torkade fikon

Gör så här:
Dag 1 - Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt mjölet och kör degen i maskin till den går ihop. Låt vila i 30 minuter. Arbeta in salt, valnötter och fikon, lägg degen i en oljad bunke med lock och låt stå i kylen i minst 6 timmar, gärna över natten.

Dag 2 - Vält ut degen på ett mjölat bakbord, dra försiktigt ut den till en rektangel och vik ihop den som ett paket. Täck med handduk och låt jäsa i en timme. Dela den försiktigt i 6-8 bitar, utan att knåda den! Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och lägg på en handduk och jäs i 30-40 minuter. 

Sätt ugnen på 250 grader, ställ in en baksten om du har eller en plåt så att den är varm sedan när bröden ska gräddas! För över bakplåtspappret med bröden på den varma plåten och spraya dem lite lätt med vatten. Ställ plåten mitt i ugnen. Sänk värmen till 225 grader och grädda i 15 minuter. Låt svalna på galler.




En stolt Vaktelmorsa är jag allt när mina 2 vaktlar producerar så mycket ägg! Denna hög är veckans äggproduktion! 


Jag är lite av en basilika nörd...det finns så många olika roliga sorter där ute! Jag måste bara visa er en rolig sort som jag har, Mammut Basilika! Den blir som namnet säger: gigantisk stora och ser lite rolig ut! Haha!


Jag hoppas att jag ger mina djur ett fint liv och känner sig älskad! Det är väl inte alla höns och kaniner som får nybakat bröd varje vecka?! Men ska jag ha det bra så ska de ha det också! Här är veckans brödkorg färdigt bakat!


Så lite är den men ack så god!! Årets första självodlande gurka! Man måste ta det första gurkorna på varje planta när de är så här liten för den tar för mycket energi så att de andra inte får så det räcker! Härodlad gurka smakar så mycket mer än de man köper i affärena, köttet får ett tuggmotstånd och den smakar gurka! 
GÅRDAGENS ÖGONBLICK! 


Ha nu en underbar fredag och helg! Kom ihåg att baka nåt gott till Morsdag nu på söndag!
KRAM!


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar