söndag 16 augusti 2015

BAKED CARAMEL PEANUT CHEESECAKE BITES

TACKSAM!
God morgon och tack för att just du tittar in här hos mig!
Hur har din lördag varit? Hos mig så har det varit full rulle, bröd- och dessertbak trots värmen, löpning och lite trädgårdsarbete! Jag tror att jag gick in i en vägg för på eftermiddagen så slocknade både jag och min man i en timme, men jag kan tycka att ibland så är det skönt att sova en sväng på eftermiddagen! SÅN ÄR JAG!

 Jag har faktiskt haft riktigt många tankar denna vecka, från att inte haft instagram eller min blogg på några månader så är det full rulle igen! Det känns ibland lite overkligt men samtidigt inte! Jag vet inte vad ni tänker om mig eller hur jag tänker men det känns som det kvittar för man kan väl aldrig riktigt veta vad en annan människa tänker och tycker innerst inne! 

Jag tycker att jag har förklarat min situation ett antal gånger men jag gör det igen: jag ÄLSKAR att baka, laga mat och hitta och göra om recept men ibland så räcker inte dygnet till och då får man prioritera det som faktiskt är viktigt! Jag är inte perfekt och hinner och orkar med allt så då blir det så ibland! Det är bara att acceptera mig så eller inte! Jag kan dock locka med ett antal smarriga recept! 

Nu släpper vi det och går vidare och har kul tycker jag!

Gårdagens dessert efter kvällens grillning blev Baked Caramel Peanut Cheesecake Bits! Perfekta små bitar som inte är för mäktiga! De var otroligt roliga att göra, inte svår och så blev de så fina! Jag tycker det är kul att experimentera med "gamla" recept och förnya dem lite! Ni måste bara baka dem! De kan förvaras i kylen ett bra tag så du har göra en full sats och ha en massa gott i kylen sedan till ett annat tillfälle!


BAKED CARAMEL PEANUT CHEESECAKE BITES
Botten
6 st Digestive kex
80 g smält smör

Fyllning
180 g naturell philadelphia ost
0,8 dl strösocker
3 msk (0,4 dl) gräddfil
2 normal stora ägg
1 tsk vaniljpulver
1 msk vetemjöl
1 nypa salt

Chokladlager
300 g mörk choklad

Garnering
0,5 dl jordnötter, hackade

Topping
0,5 burk Dulce de leche (alt.kolasås)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, 20*20 cm i diameter i bakplåstpapper, högt upp på kanterna också! Mosa Digestive kexen och smält smöret. Häll i kaksmulorna i smöret och blanda väl. Tryck ut den sedan i formen jämnt. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Sänk sedan ugnen till 150 grader.

Vispa philadelphia och socker med elvisp i ca 3 minuter, så att den blir luftigt. Lägg i de andra ingredienserna: gräddfil, ägg, vaniljpulver, vetemjöl och saltet och vispa igen på låg hastighet. Det ska bara gå ihop, överarbeta inte!

Häll Fyllningen över pajskalet och grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. Den ska sätta sig men kan vara lite dallrigt i mitten! Låt svalna helt i rumstemperatur. Ställ den sedan i frysen i 3 timmar eller över natten.

Skär sedan ut rutor med en vass kniv i önskad storlek. Hacka chokladen lägg i en högre skål och värm den sedan i mikron i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till chokladen har smält helt men lämna den aldrig! Hacka nötterna. 

Doppa bitarna en och en i chokladen och låt dem gärna mellanlanda på ett galler så att överflödig choklad rinner av. Garnera genast med nötterna på varje innan dem stelnar! Låt bitarna stelna i kylskåpet innan servering. Spritsa över Dulce de lechen innan servering!



Fick en bit över så jag tänkte visa de olika lagrena lite tydligare! Tadda!



Det är aldrig kul att vara själv i köket, innebär det att min son Isak fick äta sig mätt på kanterna så kvittar det tycker jag! Det är vårt sätt att umgås, jag lockar med gott! Haha! Han tyckte det var så kul att själv få doppa sina bitar! Gårdagens ögonblick!


Vilka smaker man får på maten när man använder egenodlat! Dessa rosmarin, oregano, timjan spicade upp klyftpotatisen igår! Det kommer att bli svårt att köpa sånt sedan när säsongen tar slut!


Här ser ni vårt nuvarande projekt! Inte så mycket till världen ännu men där ska vårt 3:e växthus komma på plats snart! Mitt tropiska växthus! HÄRLIGT!


Ha nu en underbar söndag! Kanske baka nåt gott härifrån! Tagga gärna era bakverk härifrån till mitt instagram @arstidsboden_ så lägger jag upp det här på bloggen!

/Helena

3 kommentarer:

  1. Hej, undrar om man kan frysa Baked caramel peanut cheese bites?
    M v h Gudrun Häll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gudrun! Det brukar tyvärr inte bli så bra att frysa choklade för den blir lätt svettig när den tinar upp. Cheesecaken kan vara fryst ett tag innan choklad doppet.

      Radera
  2. Tack för info. Den måste jag prova, ser jättegod ut! :)

    SvaraRadera