onsdag 26 augusti 2015

CHOCOLATE PEANUTBUTTER PRETZEL BAR

...OCH DÄR KOM HÖSTEN MED BESKED!
Hallo där! Vad hände med vädret? Vad kallt det blev igår! Kan knappt tro att man låg i bikini och lapade sol i söndags! Brrr! Inte kunde jag kolla mördarsniglar heller för det är nästan svart när jag kollar djuren på morgonen! HEJ HÖSTEN OCH HEJ MYSA NER MED EN FILT FRAMFÖR TV!

Jag blev så sugen på att göra godis igår trots att jag redan har kylskåpet fullt med godbitar! Haha! Nä, jag blir så glad av att göra sånt helt enkelt och glömde bort för stunden att det regnade där ute! Det blev Chocolate Peanutbutter Prezel Bars! Nobake! Här finns det inga ursäkter att bakning ska ta lång tid! Till och med som nybörjare kommer du att lyckas och du kommer garantera att imponera på alla! Dess utseende är så läcker! Vad tycker ni?!

Ett måsste för alla jordnötsälskare! Jag tycker att salta pinnar är en bortglömd ingrediens när det gäller tillverkning av godis, mer sånt i bakverk!
MUMS!


CHOCOLATE PEANUTBUTTER PRETZEL BAR
Botten
1,5 dl (125 g) mörk choklad, hackad
2 msk jordnötssmör, len

Fyllning
1 näve salta pinnar
2 msk smör, smält
1,2 dl jordnötssmör
1,2 dl florsocker

Toppen
1,5 dl (125 g) mörk choklad, hackad
2 msk jordnötssmör

Gör så här:
Täck en form, 20*20 cm i bakplåtspapper, ända upp på kanterna! Hacka chokladen till botten och värm den tillsammans med jordnötssmöret i mikron i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Fördela chokladen i formen. Sprid ut de saltade pinnarna försiktigt på chokladen.



 Låt den stå och stelna i ca 15 minuter i kylskåpet.

Fyllning - Smält smöret och vispa den tillsammans med jordnötssmöret i en bunke med en elvisp. Tillsätt florsockret och vispa så att allt blandats. Fördela den sedan på de saltade pinnarna. Låt stå i kylen under tiden du gör toppingen!

Topping - Hacka chokladen och värm den tillsammans med jordnötssmöret i mikron, se ovan! Låt den sedan stå och stelna i minst 2 timmar innan du skär upp den med en vass helst varm kniv! Förvaras i bunke med lock i kylskåp!

Smaklig fikastund!



Jag brukar laga mycket storkok under veckorna gärna traditionell husmanskost med en liten egen touch för att sedan kunna lyxa till det på helgerna! Det finns ingen tid till att laga mat varje dag, men vem orkar med det? Inte jag iallafall! Nåt som jag gör ofta är pajer i olika former! Man kan slänga i det man har och göra hur stor eller liten man vill! Gott med sallad och en dresing! Igår blev det en vegetarisk med broccoli, tomat och grönmögelost!
GOTTIGOTT GOTT!


Då var fibern installerad i huset! Nu väntar vi bara på att kommunen ska koppla in den, om sisådär 2 månader! LÄNGTAR! Som det är just nu så kan inte Isak kolla på Youtube och jag springa till musik för då hackar det! Inte OK tycker jag!

Veckans och Årets ögonblick!!!


Det är inte lätt att hålla sig godisfri under veckorna hemma hos mig med godis, kakor och glass överallt! Om jag får provsmaka allt hela tiden så självklart får min son glass lite då och då! Jag är ju inte bättre själv! Haha!



Äntligen börjar alla serier på tv igen efter sommaruppehålle! Älskar att slötitta på tvn långt inpå små timmarna på helgerna! Håller ni inte med?

Ha en fin dag!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar