måndag 17 augusti 2015

CRISPY CHOCOLATE CHIP COOKIE DOUGH BROWNIE

SÖMNBRIST!
Godmorgon alla fina! Hoppas din helg har varit lika bra som min och att även du har fått njutit av solen! Jag tycker att det är lite jobbigt att det ska vara fint hela veckan och jag ska vara instängd på jobbet hela tiden men jag får njuta av solen på kvällarna istället!

Ni som följer mig på instagram såg igår att jag blev med vaktelbebisar! Så härligt och kul! Känner mig som en stolt mamma! De äggen ligger i äggkläckarmaskinen i 21 dagar och så får man hela tiden kolla så att både värmen och vattnet är påfyllt. Hela familjen har haft detta som ett gemensamt projekt så igår var alla överlycklig! Jag fick inte nog av att sitta och kolla på de små duntoffsarna!

Den enda nackdelen med denna härliga nedkomst är att vi inte har fått någon sömn alls inatt pga äggkläckarmaskinen står i vår garderob i sovrummet! (Det är enda stället jag kan ha dem eftersom jag har katter också!)De har pipit hela natten!

Det känns som det var ett tag sedan jag bakade ett stort "as"! Jag tycket jag fick till det igår! Jag trodde jag hade en bra storlek på formen men den räckte precis! Det blev en rejäl pjäs som garanterat kommer räcka till många!

Det blev en Crispy Chocolate Chip Cookie Dough Brownie! Som den Brownielover jag är så blev jag jättenöjd! Ett saftigt brownielager med choklad bitar i sig, Cookie Dough lager, Rice Krispies kola lager, toppat med en ganachelager!
SUPER DUPER GOTT!


CRISPY CHOCOLATE CHIP COOKIE DOUGH BROWNIE
Brownie
110 g smör
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl

Fyllning
1 dl chokladknappar, mörka

Cookie Dough
110 g smör
1,2 dl strösocker
1,2 dl farinsocker
1,2 dl kondenserad mjölk
1 tsk vaniljpulver
2,4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2,4 mörka chokladknappar

Rice Krispie Lager
1,2 dl ljus sirap
1,2 dl strösocker
1,2 dl jordnötssmör
7 dl Rice Krispies

Chokladlager
165 g mörk choklad, hackad
25 g smör, rumsvarm
1 msk vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, 30*20 cm i bakplåtspapper, ända upp på kanterna. Smält smöret tillsammans med den hackade chokladen i en kastrull under omrörning på låg värme!

Ta kastrullen från plattan och lägg i de andra ingredienserna; kakao, strösocker, salt, ägg, vaniljpulver och vetemjölet. Blanda väl. Häll smeten i formen och tryck ner chokladknapparna. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter, den ska vara lite lös, övergrädda den inte! Låt svalna i rumstemperatur!

Cookie Dough - Vispa smör, strösocker och farinsocker poröst med en elvisp. Tillsätt den kondenserade mjölken och vaniljpulvret vispa igen. Tillsätt mjölet och saltet och vispa igen, tillsätt chokladknapparna och vispa ihop smeten. Fördela Cookie Dough på brownien och ställ den i kylen för att stelna, ca 1 timme.

Rice Krispes Lager - Häll sirapen och strösockret i en kastrull och låt koka upp under omrörning. Ta kastrullen från plattan och häll i jordnötssmöret. Blanda väl. Häll till sist i Rice Krispies och blanda allt ordentligt! Fördela den på Cookie Dough. Låt stå i kylen under tiden du gör chokladlagret!

Chokladlager - Hacka chokladen och värm den tillsammans med smöret och vispgrädden i mikron under intervaller! 3*25 sekunder och rör om lte då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Fördela den sedan på Rice Krispies lagret. Låt stå och stelna i kylen i ca 3 timmar innan servering. Ha gärna plast på så slipper du får märken i chokaden! Skär upp med en vass kniv!



På söndagarna är jag nästan hela dagen i köket! Det är då jag förbereder veckans mat och brödbak! Igår så hade jag ugnen på från 12.00 till 19.00, då kvällens pizza blev färdig! Det var rätt så varmt i min kök då kan jag säga! Veckans frukostbröd på jobbet blev ett skållat fiberbröd med bla solroskärnor, havrekross och linfrö i sig! MUMS!


Kul att se att ni har börjat baka med recept härifrån! Denna marängtårta med röda vinbär har Ellen Kenntoft Hof gjort! Det roliga är att hon exprimenterade med mitt recept och se hur bra det blev!
SÅNT GILLAR JAG!


Denna vackra syn möttes jag av igår när jag skulle kika in på äggen! Gårdagens ögonblick!


Efter 9 veckors sommarlov så var det dags idag för min lilla kille att börja skolan igen! Smått nervös var han igår när han dessutom ska byta skola och börja på högstadiet! Det är bara att inse att de växer faktiskt upp de också!
STOLT MORSA!


Överraskade några av mina fina arbetskamrater med #fikapåjobbet idag! Lite roligt måste man väl få ha en annars tråkig måndag?!


Man får väl se denna nya vecka som fylld med nya möjligheter?!...och att det snart är helg igen!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar