söndag 30 augusti 2015

CRISPY CHOCOLATE CHIP OREO MARSHMALLOW BROWNIE

HELGEN GÅR SÅ FORT!
Hallå där! Söndagsmorgon och jag har en heldag som jag kan fylla med roliga grejor! Efter att ha planerat i en hel vecka att Isaks tjej ska komma och leka så kom dagen igår! Isak har till 99% bara killkompisar hemma så att äntligen få hem sin tjej var stort! Det började redan på morgonen då han väckte oss innan vi själv vaknade, uppspelt! 

Man har ju själv varit i den åldern så man får bjuda på det! Den enda nackdelen, tycker jag är att hon dissade mina bakverk! Ja vet, helt sjukt! Det måste ha varit att hon var så sjukt nervös! Haha!

Tillbaka till verkligheten! Idag så är jag gräsänka! Min babe ska bygga ett förråd till sin pappa så idag får vi göra vad vi vill! Nästan iallafall, Isak har kompisar över - men det är bara bra så jag kan tömma kylskåpet på goa grejor! Annars tar vi dagen som den kommer, jag fyller ut den med nåt!

Gårdagens bakverk blev helt mitt eget bakverk! Så kul! Jag såg ett innehåll på ett hemmagjort godis som jag kunde leka med! Slut resultatet blev Crispy Chocolate Chip OREO Marshmalllow Brownie! 

Jag gillar att experimentera med smaker och bakverk, vissa gånger lyckas jag och andra inte! Men igår så blev det riktigt bra! Hackade kakor i en Brownie! Ja du hörde rätt! Man kan tro att den är mäktig men den blir faktiskt ganska luftig ändå! Men tro mig du kommer att bli mätt! Haha! 




CRISPY CHOCOLATE CHIP OREO MARSHMALLOW BROWNIE

110 g smör
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 dl chokladknappar, mörk

Fyllning 1
1 dl Dulce de leche (alt.kolasås)

Fyllning 2
0,6 dl smör (0,55g)
9 dl mini marshmallows (ca.200g)
1,2 liter Rice Krispies (flingor)
10 OREO Kakor, hackade

Garnering
165 g mörk choklad, hackad
1 msk vispgrädde
1 msk smör


Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också.
Värm smöret tillsammans med chokladen i en kastrull, rör o med en visp. Dra av den från plattan när det har blandats ordentligt!

Tillsätt kakao, strösocker och salt och rör om. Häll sedan i vaniljsockret och ägget och till sist vetemjölet. 

Rör om ordentligt.
Häll smeten i formen och fördela den jämnt. Tryck i chokladknapparna och "göm" den med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 17-20 minuter. 
Låt svalna helt i formen. 

Bred ut Dulce de lechen på brownien och ställ åt sidan. 

Fyllning 2 - Hacka Oreo kakorna grovt.Smält smöret under omrörning på låg värme i en hög kastrull. Häll i marshmallowsen och rör om till den har smält helt, sänk värmen! Häll i Rice Krispes och blanda allt ordentligt, lägg sist i kaksmulorna och blanda väl. Fördela smeten på Dulce de lechen och låt stå i kylen under tiden du gör choklad lagret.

Garnering - Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden och smöret i en skål i mikron under intervaller. 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Fördela den smälta chokladen på Rice Krispies och låt stelna i kylen i ca 2 timmar. Täck den gärna med plast så slipper du få en hinna på chokladen!



Visst fick den ett mäktigt utseende?! Ställ den på bordet tillsammans med kanelbullar på nästa fika så får du se vilket som blir samtalsämnet! LER!


Duktiga @snuffy154 har gjort dessa smarriga Salted Nutella Caramel Cracker härifrån bloggen! Visst blev dem fina?! Riktigt goda faktsikt och roliga att göra!


Igår så började vi finlira med grunden till mitt tropiska växthus! Sakta börjar den ta form! 

LÄNGTAR TILL NÄSTA ÅRS ODLINGAR OCH VILL BARA GLÖMMA ÅRETS SKITÅR!


Gårdagens ögonblick får min vackra Jätteverbena stå för! En perenn som växer upp och bli lika ståtlig år för år! Visst är den vacker?!


En massa roliga saker står på min agenda idag så här har jag inte tid att sitta! Haha! 
Ha en underbar, härlig söndag!

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar