onsdag 12 augusti 2015

GOOEY SNICKERS BOUNTY BAR

TRÄDGÅRDS GODIS!
Hallå där! Mitt i veckan är det och snart så kommer den underbara helgen igen!! Tänk att det rullar på så hela tiden! Jag gillar det, semester i all ära men man uppskatter inte helgen lika mycket! Men jag måste säga att semester feelingen fortfarande sitter kvar i kroppen, så fort man kommer hem så tror man att man hinner med lika mycket som man gjorde då! Hur känns det för dig?

Igår så hände det som inte får hända i mitt kök.....min induktionshäll pajade! Ok att den är 7 år gammal och den används dagligen men seriöst borde inte saker och ting hålla längre?! Det är väl utgifter man får ta i dagens samhälle!

Jag måste erkänna att jag är nästan bansligt förtjust i hemmagjorda bars! De är inte bara himmelskt goda utan även "praktiska", de håller så länge i kylskåpet! Du bestämmer själv hur stor sats du vill göra, hur stor bit du vill ha...i min familj används den som en energibar! Det är bara att ta en liten slize när energidepåerna är tömda! 
SOM EN "GNÄLLMACKA" NÄSTAN! PERFEKT! 

Denna bars som jag bakade i veckan blev jag riktigt nöjd med! Inte bara att den faktiskt blev nobake (är för övrigt galen i sådana recept men det vet ni vid detta laget redan?!) så fick den en smak av mina två favoritgodisar: Snickers och Bounty!!
I`M IN HEAVEN!

TIPS!
  • Lagrerna behöver sin tid i kylen så att de stelnar ordentligt annars så smälter de samman!


GOOEY SNICKERS BOUNTY BAR
Botten
1,5 dl mörk choklad
2 msk jordnötssmör

Nougat
2 msk kokosolja
0,6 dl strösocker
2 msk vispgrädde
1,8 dl marshmallowsfluff (finns att köpa färdig på burk)
2 msk jordnötssmör
0,6 dl kokosflingor - rostad i stekpanna
2 msk kokosflingor - ej rostad!
1,2 dl jordnötter, hackade
1,2 tsk vanlijpulver

Karamel
2 påsar AKO mjuk kola (240 g)
2 msk grädde

Topp
1,5 dl mörk choklad
2 msk jordnötssmör

Garnering
2 msk rostad kokosflingor
2 msk naturell kokosflingor

Gör så här:
Hacka chokladen till botten och lägg den i en skål tillsammans med jordnötssmöret. Värm i intervaller i mikron; 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till allt har smält men lämna den aldrig! 

Klä en form 20*20 cm i diameter i bakplåtspapper, även högt på kanterna så går det lättare att lyfta ut den sedan! Häll i chokladblandningen och låt den stå och stelna i kylskåpet i 30 minuter.

Rosta kokosflingorna i en het torr kastrull, så de får lite färg! Hacka jordnötterna. Smält kokosoljan under omrörning i en kastrull på medelvärme, tillsätt sockret och grädden. Koka upp, sänk sedan värmen och låt den sjuda under omrörning i 5 minuter. Lämna det aldrig och rör om hela tiden, det bränns lätt! Ta bort kastrullen från plattan. Lägg i marshmallowsfluff, jordnötssmör och vanilj och rör om så att allt blandats. Blanda till sist i kokosflingorna och de hackade jordnötterna. Fördela nougaten på chokladlagret och låt den stå och stelna i kylskåpet i 30 minuter.

Förbered kolasåsen under tiden; blanda AKO kolorna med grädden och värm den i intervaller i mikron. Se ovan! Fördela den på nougaten. Låt stå i ytterligare 30 minuter eller tills den har stelnat i kylskåpet.

Hacka chokladen till toppingen. Värm den tillsammans med grädden i mikron. Se ovan! Fördela den sedan på kola och strö över kokosflingor. Man kan lägga mer av kokosflingorna innan servering!

Låt stå och stela i kylskåpet i minst 1 timma eller tills chokladen har stelnat helt! Smaklig fikastund!



Har man trädgård och odlar så är augustimånad månaden som det skördas överallt! Man är som ett barn i en godisbutik! Jag bara älskar att plocka nåt och sedan göra nåt gott på det! Igår blev det så! Det blev en grönkålpaj med ädelost och valnötter! Till den så serverade jag en grönsallad med tomat och en citronsås! MUMS!


Låt mig presentera stoltheten i år bland mina tomater: Brandywine! Som alla bifftomater tar den sin tid att mogna men det är så värt det! Den smaken är obeskrivlig! Nästa år ska jag ha en hel sektion med bara bifftomater i växthuset för de slår allt!



Innan jag testade att fritera gröna tomater så trodde jag inte att omogna, hårda tomater kunde vara nåt att ha MEN där hade jag fel! De blir himmelskt goda och ja de mjuknar till under friteringen! Sätt fritösen på 190 grader eller i en hög kastrull men ha då den under uppsikt! Skiva tomaterna, doppa den först i mjöl, sen i uppvispat ägg och avsluta det hela med att vända dem i en blandning av riven parmesan och ströbröd! Friteras i ca 2 min eller tills dem blir gyllene! Serveras med flingsalt och lite presad citron!
GALET GOTT! 


Det är alltid kul att odla nya tomatsorter! Denna gång hittade jag en ny favortít! Indigo Rose heter den och är som en kvisttomat! Den blir lite kaxig med sin svarta färg och den är bara så läcker! Supersmarrig som ungsrostad i ugnen med olivolja, salt och peppar! MUMS!


Tack alla ni som skickar in här och hoppas ni får en underbar dag!

/Helena





4 kommentarer:

  1. Hej Helena! Du har den i särklass bästa bak-bloggen tycker jag och jag är så glad att du är tillbaka! Det är så att jag har ett bak-problem och undrar om du skulle kunna hjälpa mig, jag har gått och blivit galen i en chokladcheesecake som de serverar på espresso house och har försökt att hitta liknande recept men tycker inte något går hela vägen fram så att säga.

    Så här skriver de själva om chokladcheesecaken på nätet: "Vår nya chokladcheesecake på en botten av havre och kakao och den smaksätts med rostade, hackade hasselnötter." Jag tror även av ytan på cheesecaken att döma att de haft den i ugnen en stund.
    Om du har möjlighet att hjälpa mig antingen hitta ett liknande recept eller skapa ett skulle jag bli för evigt tacksam. Tack igen för en underbar blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord! Håller faktiskt på att grubbla på något liknande men det är inte riktigt "hemma" ännu!

      Radera
  2. Fin blogg som jag återkommer till och väntar med spänning på nästa inlägg. Tack för att du delar med dig!
    /Mia

    SvaraRadera