lördag 15 augusti 2015

KEYLIME PRALINE

En härlig solig dag!
Godmorgon alla fina! Idag så har jag fullt på agendan men självfallet ville jag klämma in tid med att dela med detta recept här på bloggen! Solen ska skina hela dagen så jag kommer bara göra de absoluta måsten sedan så är det utomhus som gäller! Min son Isak får besök av kompisar idag och självklart vill jag bjuda på nåt gott! Vad det är får ni se först på mitt instagram @arstidsboden_ ikväll!! Dagens löptur ska också göras givetvis...hur ser eran lördag ut?

Om jag bakar på fredagar så är det nåt som går snabbt och gärna är godis! Igår blev det ett par syrliga KeyLime Praline! Vilken smak de fick! De passade perfekt sedan i tvsoffan! Det kanske inte är det bästa tiden på året att göra praliner då det är nästan 30 grader utomhus men jag bara fastnade för detta recept och då är det kört! Jag visste ju sedan tidigare att KeyLime Pie är gott men att en pralin kunde ha lika smak trodde jag inte! Jag valde att behålla limeskalet i mina praliner, dels för att de skulle få en djupare Lime smak, grönare färg och så att man skulle se att det verkligen var en KeyLime praline!



KEYLIME PRALINE
ca 10 st
0,9 dl vispgrädde
rivet skal från 1 Lime
200 g vit choklad
2 tsk lime juice
1 msk rumsvarmt smör

Garnering
300 g mörk choklad

Topping
50 g vit choklad

Gör så här:
Hacka den vita chokladen och riv limen. Lägg chokladen i en skål och värm grädden tillsammans med limen i en kastrull, vispa med en handvisp hela tiden, grädden ska inte koka! Häll den varma "gräddlimen" på chokladen och låt den stå och dra utan att röra om i den i ca 10 minuter. Rör om den sedan med en handvisp, om den inte blandats ordentligt och inte chokladen smälter kan du värma den några sekunder i mikron! Låt stå i rumstemperatur i en timme innan du ställer in den i kylen i minst 5 timmar! Gärna över natten! Täck den med plast, tryck till plasten på blandningen så att det inte blir någon luft därimellan! Blandningen ska bli hård när den är färdig".

Forma limeblandningen till runda små bollar, använd florsocker i händerna så fastnar den inte! Lägg bollarna på en bricka med bakplåtspapper och ställ brickan i frysen i 30 minuter.

Hacka chokladen under tiden och värm den sedan i mikron i intervaller innan du ska doppa. 4*25 sekunder och rör om hela tiden, fortsätt tills chokladen har smälts helt men lämna den aldrig! Doppa bollarna var och en och låt den gärna mellanlanda på ett galler så att överflödig choklad rinner av! Ställ pralinerna på en bricka med bakplåtspapper och låt den sedan stelna i kylen.



Hacka den vita chokladen och värm den i mikron, se ovan! Häll chokladen i en spritspåse och spritsa på chokladpralinerna. Låt stelna i kylskåp. Förvaras i en burk med lock sedan i kylen!



I förrgår gjorde jag även om en "gammal" klassiker, pimpade upp den lite! Vad tycker ni om resultatet? Jag gillade det iallafall!




CHOCOLATE PEANUTBUTTER CRUNCHY SQUARES WITH DULCE DE LECHE
Kladdkaka
75 g smör
1,5 dl strösocker
0,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 ekologisk ägg
1 dl vetemjöl

Fyllning
1 dl Dulce de leche (min är från Pampas Deli)

Jordnötstryffel
300 g mörkchoklad
1 msk smör
375 g jordnötssmör, crunchy
3,5 dl rice krispies

Gör så här:
Kladdkaka - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*20 cm i bakplåtspaper. Smält smöret i en kastrull och låt koka ett tag så att det blir svagt brunt.

 Häll i socker, kakao och vaniljsocker och dra bort den från plattan. 
Tillsätt ägget och rör om väl och sikta sedan i mjölet.
Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter. Den ska vara inte helt gräddad - det är ju som sagt kladdkaka! Låt svalna helt.

Fyllning
Bre på ett tunt lager med Dulce de lechen på kakan.


Jordnötstryffel - Hacka chokladen.

Mät upp jordnötssmöret och Rice Krispies. Värm chokladen tillsammans med smöret i en bunke i mikron. Gör det i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält men lämna den aldrig!
Rör ner jordnötssmör till en jämn konsistens och vänd till sist ner Rice Krispies. Blanda väl!
Stryk ut ett jämnt lager på kladdkakan och ställ i kyl för att stelna. Ca 2-3 timmar. Ta ut och skär sedan bitar med en vass kniv.


Ett måste på mitt frukostbord på sommaren är vattenmelon! Både vi och hönsen gillar dem! Givetvis så fanns de med på mitt frukostbord i morse! LYCKA!


Jag har olika experiment i trädgården i sommar, hängtomater i uterummet är ett! När man annars har hängtomater i växthuset så blir de lätt uttorkade och ger inte så mycket skörd! De trivs inte helt enkelt i en sån värme! Därför hängde jag några utomhus i år, det fungerade riktigt bra! De blev både stora och ger mycket tomater MEN bladen mår inte så bra! Trots att jag ger dem näring! Är det nån som vet nåt bra tips hur man skyddar bladen bäst? 


Visst är den fin min blomma som jag har i pergolan?! Jag tycker att den är så vacker! Man har ingen aning vad som kommer upp när man frösår mixpåsar med 1 åriga men oftast blir de vackra som denna! Mitt ögonblick igår blev den när jag satt där och njut i kvällssolen! NÖJD FRU!


Ut och njut nu av sensommaren och ha en underbar dag!


/Helena

2 kommentarer:

  1. YUMMY dom pralinerna skall testas! Sa kul att du ar tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du och det bara måste du för dem är så goda!

      Radera