måndag 10 augusti 2015

MARÄNGPAJ MED RÖDA OCH SVARTA VINBÄR

KAN INTE LÅTA BLI!!!
Godkväll! Mitt första inlägg nu efter uppehållet var meningen att det ska komma i morgon men jag gjorde en sån god dessert förra helgen som jag måste bara dela med mig! Mina bärbuskar fullkomligt svämmar över och jag är ju galen i hemmagjord maräng så jag blev överlycklig när jag kom över detta recept! Jag blandade både röda och svarta vinbär men det är ju smaksak! Ni måste bara testa att baka detta! 





MARÄNGPAJ MED RÖDA OCH SVARTA VINBÄR
Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g kylskåpskallt smör
1 dl strösocker
1 tsk rivet citronskal
2 äggulor
ev lite kallt vatten

Fyllning
2 äggvitor
2 msk maiziena
1 dl strösocker
5 dl röda och svarta vinbär

Gör så här:
Blanda mjöl och bakpulver och kör i matberedare tillsammans med smör och socker.Tillsätt äggulan och kör lite till - men överarbeta inte degen! Blanda i lite vatten om degen känns torr. Plasta in den och låt den vila i kylskåpet i 30 minuter.

Värm ugnen på 175 grader. Tryck ut degen i en pajform, 24 cm i diameter och låt stå i ytterligare 15 minuter i kylskåpet. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter. 

Vispa äggvitorna till hårt skum i en ren bunke, gärna i maskin. Tillsätt maizena och sedan sockret lite i taget under vispning. Vispa till en fast maräng. 

Vänd ner vinbären i marängsmeten och häll fyllningen i pajskalet. Grädda i ytterligare ca 20 minuter eller tills marängen får färg!


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar