tisdag 11 augusti 2015

NOBAKE OREO BANANA CHOCOLATE TART

SNABBT OCH LÄTT!
Godmorgon alla fina! I år så hade jag en tidig semester, direkt efter midsommar så jag har redan hunnit jobba i några veckor så jag har redan kommit in i vardagen igen! Men det känns som det  kvittar när man hade semester i år för sommaren är ju inget att hurra för vädermässigt! Jag och min familj har trots det haft en riktigt bra semester med både god mat och dryck, hur har din varit?

En sak är säkert iallafall och det är att jag ska införskaffa myskankor nästa år för man kan ju nästan inte ha trädgård längre för mördarsniglarna tar ju över! Jag har redan nu fått godkänt av gubben!

I helgen kom ju sommaren tillbaka och det var med besked! Vad härligt det var, man ville nästan att tiden skulle stå stilla, varma vindar och sköna kvällar! Jag var ute nästan hela tiden i trädgården och bara njöt!

Man vill ju helst inte sätta på ugnen sådana här varma dagar så då passar väl en Nobake perfekt?! Jag bara älskar dessa bakverk, snabbt, enkelt men så goda! I söndags blev det en Nobake Oreo Banana Chocolate Tart! Jag visste sen tidigare att banan passar med choklad men att Dulce de leche skulle höja smakerna till skyarna räknade jag inte med! Den fick en sån fräsch lufftig smak! Gör som jag och bakade den på morgonen eller kvällen innan så är det bara att skära upp en bit när man är sugen!

TIPS!
  • Ha bakplåtspapper i botten på springformen så släpper den bättre! Jag brukar ha en helbit, lägga den på botten och trycka ner kanten. Då är det bara att lyfta ut den sedan när den är färdiggräddad!



NOBAKE OREO BANANA CHOCOLATE TART
210 g OREO kakor, mixade
75 g smör
25 g mörk choklad, hackad

Fyllning 
0,5 burk Dulce de leche (kolasås)
1 banan


Chokladlager
160 g Mörk choklad, hackad
2 dl vispgrädde
1/2 tsk vaniljpulver

Topping

0,5 burk Dulce de leche (kolasås)

Gör så här:
Mixa Oreo kakorna i en matberedare grovt. Hacka chokladen och blanda dem tillsammans med smöret i en skål, värm den i mikron i några sekunder i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till allt har smält och blandats. Lämna den aldrig!

Blanda smörblandningen med OREO smulorna och fördela den i springformen, jag använde mig av en 18 cm i diameters form. Tryck upp på kanterna också! Låt stå och stelna i kylen i 30 minuter.

Förbered fyllningen - skriva bananen och rör om Dulce de lechen så att den blir smidig att använda sedan!

Garnering - Hacka chokladen och värm den i mikron tillsammans med vispgrädden. Se ovan! Blanda ordentligt!

Fördela Dulce de lechen på pajskalet och lägg de skivade bananerna ovanpå. Häll sedan chokladblandningen ovanpå bananerna. Låt stå och stelna i kylen nån timme. Täck gärna formen med plastfolie när den står och stelnar i kylskåpet, du slipper du få en hinna på ytan!

Toppa med Dulce de leche innan servering!


Jag måste erkänna att mitt trädgårdsår 2015 har varit katastrofalt! Jag har knappt fått upp något i köksträdgården för det har varit för kallt både i jorden under våren och på nätterna. Trots att jag har frösått om en gång till! Jag laddar istället om för trädgårdsåret 2016! Ibland blir det inte som man har tänkt sig! Inte alls faktiskt!

Något som däremot har tagit sig bra är växterna i växthusen och mina frösådda blommor! Denna gula Rudbeckia är jag riktigt stolt över! Den bara står där i rabatten och lyser som en sol! LYCKA!


Det som jag tycker är svårast att få upp i växthuset är Aubergine. Tomat, gurka, chili, zucchini och paprika kommer alltid upp men aubergine är riktigt svår tycker jag i alla fall! Förra året fick jag ingen skörd men i år så frodas dem riktigt bra! Denna fina planta gjorde min dag imorse när jag öppnade upp växthuset!
DAGENS ÖGONBLICK!


Idag ser vädret inget vidare ut men efter regn kommer sol! Hoppas jag! Ha en bra dag!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar