måndag 24 augusti 2015

OREO CHOCOLATE CHIP BROWNIE

REDO FÖR HÖSTEN!
Godmorgon alla fina! Jag är så nöjd med helgen, känner mig både utvilad, mätt och belåten! Haha! I helgen har det inte blivit så mycket trädgårdsarbete som jag brukar göra, nä jag har istället njutit av de fina vädret och beskådat allt istället! Om man inte kan njuta av det man har gjort så är det ingen idé att man håller på eller hur?!

Var det bara jag eller hade man i bakhuvudet att detta är nog sista helgen det är så här fint väder för sedan kommer hösten? Man ville göra allt; äta frukost ute, sola, bada och grilla! En lite stressig tanke tyckte jag! Men jag älskar mysiga hösten med levande ljus, brasa och storkok ändå så jag välkomnar den!

Jag hade lite överflöd av OREO Cookies hemma, så söndagens dessert blev OREO CHOCOLATE CHIP BROWNIE! Jag kan inte riktigt förklara HUR god den blev!! En blandning av kladdkaka, brownie, pralin och bakverk! En av mina favorit Brownies faktiskt! Alltså jag bara ÄLSKAR OREO i bakverk! Speciellt när man mixar den så att den blir helt mosig!

Det finns flera anledningar till varför jag är en Brownielover:
  •  man kan variera i all oändlighet!
  • Man tröttnar aldrig!
  • Den blir bara godare ju längre den står!
  • Det blir mycket!
  • Du kan fylla den med nästan vad som helst!
  • och så innehåller den oftast choklad - me like!


OREO CHOCOLATE CHIP BROWNIE
Brownie
110 g smör
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 dl chokladknappar, mörka

Fyllning
20 st OREO Cookies
120 g Philadelphiaost

Garnering
165 g mörk choklad, hackad
1 msk smör
1 msk grädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också.
Värm smöret tillsammans med chokladen i en kastrull, rör o med en visp. Dra av den från plattan när det har blandats ordentligt!

Tillsätt kakao, strösocker och salt och rör om. Häll sedan i vaniljsockret och ägget och till sist vetemjölet. 

Rör om ordentligt.
Häll smeten i formen och fördela den jämnt. Tryck i chokladknapparna och "göm" den med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 17-20 minuter. 
Låt svalna helt i formen. 

Mixa OREO Cookies i en matberedare, tillsätt Philadelphiaosten och mixa igen. De ska blandats ordentligt! Sprid ut den på browinen jämnt.

Hacka chokladen och värm den i mikron tillsammans med smöret och viospgrädden i en djup skål i intervaller. 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till allt har smält men lämna den aldrig! Fördela chokladblandningen på Oreon och låt stå och stelna i kylskåpet i minst 2 timmar. Förvaras i burk med lock i kylskåp sedan!



Kolla in färgerna på de olika lagrerna som den fick! Så snyggt!
LOVE IT!



Det har blivit nybakat hela helgen så min första provsmakare fick mycket att sätta tänderna i dag! Haha!
INTE ÄTA ALLT PÅ EN GÅNG NU TESSAN!


Jag hade en sak på min "måste- lista" igår som jag behövde göra och det var att skörda alla tomater från mina hängtomater! Det blev en hel binge! Nu kan jag äta tomater tills jag spyr men jag ska även frysa in några och göra hemmagjord ketchup!


Söndagen har innehållit en massa ögonblick men den som kommer att finnas med länge i sinnet är när vi låg och lapade sol!
SOLDYRKARE SOM JAG ÄR!


Ha nu en underbar måndag vad ni än hittar på!
KRAM



/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar