måndag 21 september 2015

BAKED OREO CHOCOLATE DREAM CHEESECAKE

VILKEN HELG!
Måndag, ny vecka och nya möjligheter! Härligt!

Om jag inte blir sjuk nu så blir jag förvånad! Jag pushade det lite i helgen med både kläder och utetid. Vi höll på i trädgården in i det sista igår, men det var så värt det! Jag var lite trött i ögat idag när klockan ringde men jag har fått sådana energikickar i helgen så det är bara att daska upp sig! Hur har din helg varit?

Denna blogg för mig är inte bara ett ställe där jag samlar på recept utan även min dagbok då jag lägger in bilder på min vardag och liv!Jag bara älskar att titta tillbaka och bli påmind om allt roligt som har hänt! Så med det sagt så kommer jag nu att flika in en massa växthus- och kaninbebis bilder för det är stort i min värld just nu! Det händer så mycket med kaninbebisarna nu under några veckor så man hänger nästan inte med! Därför vill jag ha det dokumenterat så att jag sedan kan njuta av det när jag vill!
LYCKA!


Trots späckat schema igår så hann jag både baka och springa! Det gäller att planera och gå upp tidigt på morgonen! Bakandet klarade sig nästan själv då det blev en bakad Cheesecake! Den behöver bara lång tid i kylen och sen är den färdig!


Det blev en Baked OREO Chocolate Dream Cheesecake! Choklad orgie! Om jag och min son Isak fick bestämma så hade vi nöjt oss med cheesecakesmeten för den var bara så god! Den smakade som chokladmousse glass! Nu missbedömde jag min mängd philadelphia ost därhemma så jag fick göra en liten variant så det var bara att halvera receptet! Bättre det än ingenting!

TIPS!
  • Vill du göra en större kaka i en 24 cm i diameters form, dubblera bara receptet!
  • Är du osäker på om din form är tät, ha någonting under ifall det droppar under gräddningen i ugnen!
  • Du kan baka och göra denna kaka 2 dagar innan servering, bra att vet om man har ont om tid!

BAKED OREO CHOCOLATE DREAM CHEESECAKE
Pajskal
12 OREO kex
2 msk smör, smält

Cheesecake
450 g Philadelphia ost, naturell
1,6 dl florsocker
1 1/2 msk kakao
2 ägg rumsvarma
150 g mörk choklad, hackad och smält

Topping
0,9 dl vispgrädde
90 g mörk choklad, hackad
1/2 msk strösocker

Garnering
1 dl chokladspån

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Täck en 15 cm i diameters form med bakplåtspapper. Smält smöret och mixa OREO kexen i en beredare. Blanda OREO smulorna med det smälta smöret. Tryck ut smulorna i formen. Grädda mitt i ugnen i 8 minuter. Ställ åt sidan under tiden du förbereder cheesecaken.

Hacka chokladen och värm den i mikron i en skål under omrörning och intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills chokladen har smält men lämna den aldrig! Låt den svalna lite innan du blandar den med de övriga ingredienserna.

Vispa philadelphian och sockret poröst med en elvisp, tillsätt kakaon och vispa ytterligare. Lägg i ett ägg i taget och vispa på låg värme. Tillsätt tills sist den smälta chokladen och vispa den så att den precis går ihop.

Fyll skalet med cheesecake smeten. Jämna till toppen och banka den lite lätt på bordet för att få bort ev, luftbubblor. Grädda mitt i ugnen i 1 timme. Det ska inte skvalpas när den kommer ut, gör den det så grädda i några minuter till men den får inte brännas!

Låt den vila i 5 minuter efter du har tagit ut den ur ugnen innan du skär med en vass kniv runt kanterna men ta inte ur den ur formen. Ställ den sedan i kylskåpet i minst 6-8 timmar, gärna över natten utan plastfolie! 

Topping - Hacka chokladen och värm den tillsammans med vispgrädden och sockret i mikron under intervaller, se ovan! Fördela det på kakan och tryck gärna ut det på sidorna så att der rinner snyggt ner! Garnera med chokladspån! 



Jag fick lite problem med att få till ett snyggt kort igår pga solen. Flera nyanser av brunt går inte alltid ihop med ljuset! Men jag tror att jag fick till det till slut!



Min favorit cheesecake just nu! Lätt! I alla kategorier!
MUMS!


När man tror att trädgården har gjort sitt för i år så ser man dessa läckerheter dingla längst växthuset! De förgyllde vår lunch igår! Det är bara att koka dem en kort stund sen så steker du dem, smula gärna över lite fetaost så blir det extra smarrigt!



Detta stod jag och pillade med halva dagen igår, tejpa igen öppningarna! Lite pilligt men så värt det!



Här stå min karl och fixar med taket! Det gäller att ha tungan rätt i munnen!


För att låsa plastskivorna så måste man låsa dem med en gummilist! Skit göra, men sen sitter de!


Ta da! Nu siter väggar och tak! Nu ska bara ramen och golvet fixas sen är vi redo för vårens odlingar!


Jag bara älskar dessa Chocolate Brownie Marshmallow Cookie Dough Sandwich! Kul att ni gillar dem med och att ni taggar mig när ni har bakat så att jag kan se era fina verk! Här har @mrs.okvist gjort dem! Så fina!


Efter en hel helg med hårt trädgårdsarbete förtjänar man väl lite gott på en söndagskväll?!
GOTTIGOTTGOTT!


Här i detta lilla näste kommer mina små bebisar att vara i två veckor, det är först då de får syn, hörsel och man kan se deras olika färger på pälsen! Det är nästan som att de fortfarande ligger i mammas mage för dem är helt beroende av sin mamma! 
 SÅ VACKERT OCH FASCINERANDE! GÅRDAGENS ÖGONBLICK IGEN!


Ha nu en underbar måndag och jag hoppas ni tar med nåt intressant härifrån!

/Helena








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar