fredag 18 september 2015

CARROT CAKE PRALINES

FREDAG OCH ÄNTLIGEN HELG!
God morgon! Nu var det några dagar sedan jag skrev men den som väntar på nåt gott...väntar alltid för länge! Haha! Herregud igår så hade jag en sån där kväll där ena problemet löste av sig andra! Först så tog min veckohandling längre tid än vad jag räknade med, sen så fastnade inte pralinen på bild och som om det inte vore tillräckligt så började det att störtregna med en h-vet blåst! Ush! Jag fick endast tre tillfällen på mig att få till det emellan skurarna, smått nervvrak men jag tror att jag fick till det! Hade grannarna sett mig på altanen så hade de trott jag var tokig!

Jag blev så nöjd med gårdagens bak! Morotskaka har varit min (och resten av Sveriges befokning!) favorit sedan barnsben! Så lyckan blev stor när det blev precis som jag hade tänkt mig! Det blev en Carrot Cake Pralines! Saftigare pralin får man leta efter! Varför inte förgylla tvåfikat med dessa praliner?!  

Jag får många kommentarer på mitt instagram @arstidsboden_ att deras praliner inte blir lika släta(trots att jag tycker att deras är fina och släta)och om jag har några tips! Tråkigt nog blir oftast mitt svar att övning ger färdighet för hur kul hade det varit om man hade lyckats från första början! Skam den som ger sig! Min akilleshäll är macarons...misslyckas alltid men nån gång kanske jag får till det! Haha!

TIPS!
  • Har du möjlighet gör gärna morotskakan dagen innan så att den kan stå och gotta sig i kylen! Så blir den ännu saftigare! Täck isåfall formen med plastfolie!

CARROT CAKE PRALINES Ca 15 st, normal stora
1,2 dl solrosolja
0,8 dl strösocker
0,8 dl farinsocker
2 stora ägg
1,5 tsk vaniljpulver
1 tsk kanel
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 nypa muskonöt, riven
2,8 dl vetemjöl
1 stor riven morot

Fyllning
160 g philadelphiaost, naturel

Garnering
300 g vit choklad, hackad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form 20*20 cm i diameter i bakplåtspapper, ända upp på kanterna. 

Blanda vaniljpulver, kanel, bikarbonat, bakpulver, salt, muskotnöt och mjölet i en skål, ställ åt sidan. Riv moroten fint. Vispa oljan, strösocker, farinsocker och äggen med en elvisp, poröst. Tillsätt mjölblandningen och den rivna moroten och vispa igen så att allt blandas. Häll blandningen i formen och grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter. Låt svalna helt.

Ta morotskakan ur formen, skär bort de mörka kanterna. Mixa kakan tillsammans med philadelphiaosten i en skål. Det ska blandas väl! Täck en bricka med bakplåtspapper. Forma degen till små runda bollar. Låt stå i frysen i ca 20 minuter.

Hacka den vita chokladen och värm den i en skål i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den inte.

Doppa bollarna en i taget i den smälta chokladen och låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper. Låt stelna i kylen, ca 5-10 minuter. Häll den överblivna chokladen i en spritspåse och spritsa pralinerna. Förvaras i burk med lock i kylskåp.



Perfekt i höstrusket till en kopp kaffe!


Som en liten arme av mumsigheter!


Kul att dessa Nutella Filled Chocolat Caramel Popcorn Balls gick hem i stugorna! För de var inte bara löjligt lätta att göra utan de smakade även gudomligt gott!

Jag tycker det är otroligt kul att ni taggar mig när ni bakar härifrån bloggen! Ni förgyller min dag! Titta så fina dessa blev bakad av @cakeandnailsart och @rebeccapetersson1!


Vill ni själva göra dessa läckerheter så tryck bara på länken nedan:




Dessa underbara bär förgyller mina frukostar nu! Jag kan tycka det är fridfullt att stå och plocka dem, man kan inte stressa, för då skär man sig! Haha!Det är nästan som att äta godis, så goda är de!
GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Såklart man vill ha fredagsfika på en fredag?! Jag gjorde så många att jag tog med några till jobbet idag! Lunchen är räddad!
GOTTIGOTTGOTT!


Tjuvstarade helgen lite tidigare igår...!
MUMS!


Hoppas ni alla bakar nåt gott nu till helgen och helst ska det vara härifrån! Haha!
Ha en underbar dag!

/Helena







2 kommentarer:

  1. Hur länge ska kakan vara inne ugnen? Står inte i receptet :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska det vara så viktigt....Haha! Nu har jag skrivit till det, tack för att du har koll på mig. Kram

      Radera