måndag 7 september 2015

CHOCOLATE CARAMEL BUCKEYE BROWNIE COOKIE SANDWICH

BRRR..KALLT IDAG!
Godmorgon alla fina! Hoppas er helg har varit lika bra som min! Jag fick nog med allt som jag hade tänkt: bakning, löpning, kvalité tid i köket med älsklingen, trädgårdsarbete och städa burarna till kaniner och höns! Jag bara älskar att göra mycket men gärna med variation! För er nya läsare (VÄLKOMMEN TILL MIG OCH MIN FINA BLOGG!)så ska ni veta att jag är väldigt hemmakär! Det kan gå en hel helg utan att jag åker någonstans! SÅN ÄR JAG!

Det blev inget inlägg igår men jag hade faktiskt planerat ett och jag bakade i lördags MEN totalt misslyckades! Ja det händer faktiskt mig också! Jag experimenterade lite väl mycket och kände innan att det var en chansning men jag ger inte upp! Jag får bara finsjustera den lite, snart får ni se resultatet!

Jag har länge haft i åtankarna att göra om min favorit cookie - Buckeye Brownie Cookie! Den är min lilla bebis! Det var nämligen den som fick mig att snöa in på Amerikanska bakverk! Igår så kände jag att det var dags! Jag pimpade upp den och det blev en Chocolate Caramel Buckeye Brownie Cookie Sandwish! Den kaksmeten är to die for! Den smakar som en blandning av kladdkaka, cookie och brownie! Att det sedan är en hel chokladkaka i den gör inte ont heller! MUMS!

Jag gjorde mina rätt stora men du bestämmer själv hur stora du vill ha! Kom ihåg att bara göra jämnt antal så att du har lock till alla! Haha! Gör en dubbel sats direkt för de är nästan beroendeframkallande!


CHOCOLATE CARAMEL BUCKEYE BROWNIE COOKIE SANDWICH
ca 8 stycken (16 Cookies) "Sandwich"
225 g mörk choklad, hackad
2 msk smör
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1,2 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver

Fyllning 1
2 dl jordnötssmör
2 dl florsocker

Fyllning 2
2 dl jordnötter, hackade 

Fyllning 3
1 dl Choklad Dulce de leche (kolasås med chokladsmak)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Ställ fram två plåtar med bakplåtspapper. 
Hacka chokladen. Smält smöret tillsammans med chokladen i mikron. Värm i 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen och smöret har smält.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Ställ åt sidan.

Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål. 
Lägg smält chokladblandningen i äggsmeten och rör om. 

Tillsätt de torra ingredienserna och blanda försiktigt. 
Känns smeten lös så ställ den i kylen under tiden du gör jordnötsbollarna.

Blanda florsocker och jordnötssmör i en annan bunke, gärna med en elvisp tills det blir en jämn smet. 
Rulla degen sedan till runda bollar, 16 stycken och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper.
Skopa upp degen jämnt på plåtarna och forma dem till runda bollar. 
Grädda dem mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. De ska få en hård yta men bli kladdig på insidan! Så övergrädda dem inte!

Ihopsättning - Para ihop kakorna 2 och 2. Ta bottenkakan och lägg dem på en bricka. Platta ut jordnötsfyllningsbollarna och lägg dem på varje. Hacka nötterna. Sprid nötterna på, avsluta med att spritsa ut Choklad Dulce de lechen. Tryck på den översta kakan och njut!



Den är inte bara underbart god utan den är även ett fröjd för ögat också!
SÅ VACKER!


När min älskling sa att han skulle bygga förrådet i helgen så bestämde jag mig direkt för att baka piroger! Hemmagjorda piroger är bara för goda! Den enda kruxet är att de tar så lång tid att göra men igår så kände jag att jag hade tid!

Det blev med två olika fyllningar: en vegetarisk med keso, parmesan och örter och en med köttfärs så att även min matkräsna son kan äta några! Jag fattar inte, jag tycker att jag gör ok mat men min son är en riktig matsnobb!

Jag gör alltid 3 sats så att jag även kan fylla min frys med dem! Ibland så räcker tiden inte till och man hinner inte att laga mat, då är det perfekt att tina upp några stycken! GOTTIGOTTGOTT!


Nu när hösten knackar på dörren (imorse var det bara 3 grader och frost på  bilrutan - Hej då sommaren!) så är det dags att rensa i trädgården och göra höstfint! Jag kan inte säga att i år så är det vedmodigt för årets trädgårdsår har varit kasst och jag vill bara glömma det! Jag blir bara glad att få rensa ut så att vi kan se fram emot nästa trädgårssäsong! Här plockar jag ner alla hängtomater från altanen! Jag fick dock ut tomater i det sista för jag fyllde den lådan! TRÄDGÅRDENS GODIS!  


På endast en helg så byggde min underbara man detta förråd till far! Det är inte ett dåligt kap jag har fått! Han är bra på allt och han står till och med står ut med mig och mina galna ideér!
LOVE YOU!


I flera veckor har min blåbärsplanta stått i trädgården och lockat mig! Igår så fick jag äntligen plocka en skål till mitt frukostbord! Såklart det blir GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Nu välkomnar vi en ny vecka med allt vad den har att erbjuda! Ha en fin måndag!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar