tisdag 15 september 2015

CHOCOLATE CARAMEL PEANUTBUTTER CUP DREAM COOKIE

Måndag - FULLT ÖS PÅ AGENDAN!
Godmorgon! Igår så klämde jag in alla inomhussysslor så att jag idag kan vara ute och fortsätta bygga på mitt växthus efter jobbet! Det var dock bara roliga saker så hemskt var det inte!
Hur börjar du din vecka? Själv så brukar jag vilja ta det lugnt för mina helger är oftast fullspäckade!

Jag hade både en popcornpåse och Peanutbutter cups över härhemma så jag tänkte, varför inte göra en slags "White Brownie"? Det blev en Chocolate Caramel Peanutbutter Cup Dream Cookie! Den blev riktigt bra och god! Mjuk kaka, god fyllning och ett krispigt täcke! För mig blev det lite kola popcorn över, det tackade inte min son Isak nej till! Vissa har det bra!

TIPS!
  • Skär gärna med en brödkniv igenom kola popcornen för annars så trycks det lagret igenom de andra lagrerna! Jag skar sedan det hela med en vanlig vass kniv!

CHOCOLATE CARAMEL PEANUTBUTTER CUP DREAM COOKIE, ca 12 st
Botten
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 tsk vatten
110 g smör, rumsvarmt
2 msk strösocker
0,9 dl farinsocker
1 tsk vaniljpulver
1 stort ekologiskt ägg
1,2 dl mörk choklad, hackad
6 stycken Reesés Peanutbutter cups alt. center

Mellanskikt 1
0,5 dl Choklad Dulce de leche

Mellansikt 2
2 dl jordnötssmör
2 dl florsocker

Garnering
2 pkt AKO mjuka kolor
2 msk vispgrädde
1,2 Liter Mikropopcorn

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form ca 20*20 cm med hög kant i bakplåtspapper. 

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Vispa smöret fluffigt med en elvisp. Häll i sockret och vaniljsocker i smöret och vispa ytterligare, ca 2-3 minuter.

 Tillsätt ägget och vispa igen.
Tillsätt sedan mjölet gradvis och vattnet och chokladen. Mixa det hela till en smet, påminner om kaksmet!
Det kan vara lite pilligt att få ut degen i formen för den är rätt så kladdig! Fukta dina händer lite med vatten så går det bra!

Hacka Peanutbutterna lite grann. Häll degen i formen, fördela chokladbitarna i formen och täck dem lite med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna lite grann, gärna i kylen innan du fyller på med fyllningarna!

Fördela choklad Dulce de lechen på kakan i formen. Ställ den sedan åt sidan. Vispa jordnötssmöret och florsockret i en bunke med elvisp. Det ska blandats ordentligt! Fördela den försiktigt sedan på Dulce de Lechen. 

Garnering - Mikra popcornpåsen, lägg dem i en stor skål. Lägg AKO kolorna tillsammans med vispgrädden i en skål och värm den i mikron i intervaller: 4*30 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält. Häll den varma kolan på popcornen och blanda dem försiktigt, det kan vara varmt! 


Fördela kolapopcornen "bitvis" på jordnötsblandningen. Skär (såga) upp med en brödkniv.


LÄCKER!!!!


Jag är så nöjd med min nya pastamaskin! Igår så gjorde jag färska lasangeplattor! Den körde på själv medan jag bakade!
 PERFEKT!


Slutresultatet blev grönsaksfyllda canelloni med parmesan!
MUMS! DAGENS LUNCH!


Det jag tycker är extra kul med instagram är att det finns olika slags tävlingar och lekar! Det känns aktuellt, är i olika teman, både för privat personer och företag! Man blir både inspirerad och taggad!

I veckan ställde jag upp i en rolig tävling som underbara @pionerochbröd hade anordnat och vann! Så kul och så glad jag blev! 
LYCKA! 


Jag älskar att baka bröd och det märks nog här på bloggen också, jag har nästan mest brödrecept här! Och det är bara bra recept också, enligt mig! Så bra att jag själv alltid bakar nåt härifrån, de finns nåt för alla tillfällen!

Nu i skördestid så vill jag självfallet baka nåt gott med rödbetor! (ÄLSKAR rödbetor) Så klart jag gör mitt favorit skördesbröd med surdeg och äpple! Receptet ligger i länken nedan:



Det krävs inte mycket för att man ska bli hönsens favorit! En hink med gräs så blir man poppis!
GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Ha nu en underbar dag! Jag hoppas att det inte regnar allt för mycket för jag vill bygga klart mitt växthus! Haha!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar