måndag 14 september 2015

CHOCOLATE CARAMEL POPCORN COOKIE DOUGH BROWNIE CAKE

SUPERDUPER HÄRLIG HELG!
Hallo där alla fina! Hoppas er helg har varit lika bra som min! Jag har fått med nästan allt som jag har planerat. Min man behöver sällan fråga vad som händer härnäst för här finns det alltid nåt att göra! Haha! Istället för att berätta så sammanfattar jag helgen i bilder!

Jag gillar temahelger där flera bakverk blir ett i slutet av helgen. Så blev det även denna helg! Jag kände att jag kunde spinna vidare med Popcorn balls och jag hade en idè om en tårta jag ville baka så det var bara att sätta igång!

Det Blev en Chocolate Caramel Popcorn Cookie Dough Brownie Cake!!

Jag brukar inte göra så mycket tårtor, dels för att jag inte har tålamod till det och det finns ju så många andra som är så mycket bättre! Ja jag är en tävlingsmänniska! Ta bara min löpning som ett exempel, jag skulle aldrig springa ihop med nån annan för jag vill ALLTID ligga före! Haha!

Jag är mer för innehållet på tårtan än stylingen utanpå!

Det roliga med just denna tårta var att jag började skissa på innehållet redan förra veckan så det kändes faktiskt som min bebis!

Och smaken då?
Är du inget fan av Cookie Dough så är detta ingen tårta för dig men är du det så är detta drömmarnas tårta! Bottnarna smakar som en blandning av brownie och kladdkaka! Inga torra bottnar här inte!

TIPS!
  • Du kan förbereda Popcorn Balls dagen innan!
  • Om det finns möjlighet så förbered gärna också bottnarna dagen innan så går det lättare att dela på dem! Frys då in dem efter det har svalnat - de kommer att bli lika saftig ändå!
  • Jag älskar att överrösa med Dulce de leche på mina desserter MEN gör de inte på denna tårta! Det kommer att rinna ut genom glasyren och sen så kan kakans lager glida isär!
  • Att garnera med Popcorn Balls är frivilligt! Jag hade några över!

CHOCOLATE CARAMEL POPCORN COOKIE DOUGH BROWNIE CAKE
Kaka
3 dl vetemjöl
3,6 dl strösocker
1,25 dl kakao
1/2 tsk bikarbonat
0,75 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 små ägg (rumsvarma)
1,8 dl mjölk, rumsvarmt
1,8 dl starkt svart kaffe, varmt
0,9 dl olivolja alt. rapsolja
2 tsk vaniljpulver

Cookie Dough
110 g smör
1,2 dl strösocker
1,2 dl farinsocker
1,2 dl kondenserad mjölk
1 tsk vaniljpulver
2,4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2,4 dl mörka chokladknappar

Fyllning0,5 burk Dulce de leche (ca. 1,5 dl)


Chokladfrosting
100 g mörk choklad
125 g mellanmörk choklad
1,35 dl vispgrädde
1 msk glykosirap eller vit sirap
175 g smör, rumsvarmt

Garnering
3 st Nutella Filled Chocolate Popcorn Balls

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla 3 stycken springformar, 15 cm i diameter. Blanda vetemjöl, strösocker, kakao, bikarbonat, bakpulver och salt i en skål. Ställ åt sidan. Vispa ägg, mjölk, kaffe, olja och vaniljpulver i en annan skål med elvisp. Blanda i mjölblandningen och vispa allt i ca 3 minuter. Smeten kommer att vara lös! Fördela smeten i de tre skålarna.

Grädda mitt i ugnen i 20 minuter, kolla hur de ser ut, vrid formarna och grädda i ytterligare 10 minuter. Låt kakan svalna i formarna i ca 20 minuter innan du stjälper upp dem på ett galler för att svalna helt. 

Cookie Dough - Vispa smör, strösocker och farinsocker poröst med en elvisp. Tillsätt den kondenserade mjölken och vaniljpulvret vispa igen. Tillsätt mjölet och saltet och vispa igen, tillsätt chokladknapparna och vispa ihop smeten. 

Chokladfrosting - Finhacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädde och sirap i en kastrull. Häll den varma blandningen över chokladen och låt stå i 2 minuter. Rör till en jämn chokladsmet. Låt svalna.

Vispa med en elvisp in det rumsvarma smöret i bitar i chokladsmeten. Smeten ska bli helt slät.

I hopsättning av tårtan - Dela 2 av bottnarna på mitten. Sen har du 5 bottnar! Lägg den som du ej delade på i botten på tårtfatet. Fördela ca 0,75 dl chokladfrosting på. Sätt på nästa kakbotten. Fördela hälften av Cookie Dough på den och stryk sedan ett tunt lager med Dulce de leche. Upprepa processen igen; kakbotten, frosting, kakbotten, Cookie Dough, Dulce de leche och till sist lägger du på sista kakbotten.



 Fördela sedan frostingen jämnt på tårtan, börja med kanterna och ta toppen sist! Låt den gärna stå 30 minuter i kylskåpet innan du serverar den. Fördela Popcorn Balls ovanpå!
FÄRDIG! NJUT!



BILDBOMB!


Visst är den läcker?!


Fresta får man! Haha!


Jag behöver väl inte säga att den är mäktig? Jag fick knappt i mig denna slize...men då räcker den till många!


Här är min lilla skiss på tårtan...lite ändringar blev det!


Man behöver inte garnera tårtan med Popcorn Balls, du kan utesluta dem helt eller ta nåt annat. Receptet finns här i länken:



Dessa snyggingar fick jag äran att se på instagram igår! Visst är de vackra? Grymt jobbat @lotta.84!


Trots både tårtbak och regn fick vi ändå upp stommarna på mitt tropiska växthus! Eller mitt "tempel" som jag kallar det, det är i det växthuset som "all the magic happens" i vår! LÄNGTAR! 


Willab Gardens Växthus är det bästa växthuset enligt mig. Jag har haft mitt andra växthus i 7 år och det har jag aldrig haft nåt problem med. Den tål stark blåst och vintrar sen är det hur smidigt som helst att göra rent det från alger! Jag har båda mina i isolerplast och det är för att har du växthus med glas så bränns lätt bladen där inne och växterna mår då dåligt av det. Dessa växthus kostar lite extra men så värt det sen har du ett antal garanti år också!


Hur går det för mina vaktelbebisar då? Vaktlar är väldigt känsliga djur och bortfallen är tyvärr hög. Jag fick endast 6 stycken som överlevde men de är bara hur söta som helt! Nu försöker jag få dem att bli tama genom att hålla i dem så mycket som möjligt!
GÅRDAGENS ÖGONBLICK! 


Hoppas jag har lyckas att inspirera er lite grann! Ha en underbar måndag!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar