onsdag 9 september 2015

CHOCOLATE COFFEE MARSHMALLOW S`MORES TART

TRÖTT I ÖGAT IDAG!
Godmorgon på er! Går inte veckorna fort nu? Jag känner att jag inte hänger med, blandar ihop dagarna till och med. Idag trodde jag halva morgonen att det var torsdag! Haha!

Igår så överträffade jag mig själv faktiskt! Det blev både bakning, fotografering, bloggskrivande och gräsklippning (tar 1,5 timme att klippa vår tomt!) efter jobbet! Jag fick dock min kvalitè tid i poolen sedan med min älskling! KÄRLEK!

Jag gillar udda smakkombinationer och är inte rädd att testa mig fram varken i bakning eller när jag lagar mat! Hur ska man annars kunna utvecklas?! Jag har inte varit så förtjust i att dricka kaffe nu under sommaren, men nu börjar suget krypa sig på! Igår så fick jag till en rolig smakkombination! Kaffe S´mores! Haha!

Det Blev Chocolate Coffee Marshmallow S`Mores Tart!

Den var riktig god och kaffesmaken blev inte för stark, till och med min son gillade den! Självklart kan man utesluta kaffepulvret, likaså Cointreau. Men ibland så är det bra att man har några desserter i rockärmen som har en liten "vuxnare" smak så att man kan tillfreställa alla!

Den här desserten är riktig rolig att göra och inte tidskrävande! Det är bara tiden i kylen som tar tid! Det här är ju en S´mores paj så då måste man ju ha kex med i bilden. I detta fall blev det mandelsskorpor! Men shit vilken god, annorlunda smak det blev!
Jag blev helt såld! ME LIKE! 


CHOCOLATE COFFEE MARSHMALLOW SḾORES TART
150 g Mandelskorpor alt. Digestivekex
60 g smör,smält

Fyllning
100 g mörk choklad, hackad
0,75 dl vispgrädde

Garnering
1,2 dl mjölk
120 g vita stora Marshmallows
1 msk snabbkaffe pulver
1 msk apelsinskal
1 msk Cointreau, valfritt!

Topping
50 g mörk choklad, hackad
0,5 dl vispgrädde
25 g rostade hackad mandel
1 näve mini marshmallow, gärna lätt rostade (jag använde en brännare)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Mixa kakorna i en mixer och blanda det med det smälta smöret. Tryck ut den i en låg pajform, 10*30 cm med en avtagbar kant! Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Förbered chokladen under tiden!

Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden i mikron i intervaller: 2*25 sekunder och rör om lite då och då men lämna det aldrig! Fördela den smälta chokladen i skalet. Mät upp mjölken, marshmallowsen och apelsinskalet i en kastrull och värm den på låg värme under omrörning. Vispa till all marshmallows har lösts upp! Tillsätt kaffepulvret och ev. Cointreau. Rör om tills allt har blandats. Låt stå och stelna i kylskåpet i minst 2 timmar så att marshmallowsen stelnar helt!

Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden i mikron, se ovan! Tryck ut pajen ur formen, spritsa ut chokladen eller ta en sked och fördela ut den! Bränn mini marshmallowsen och fördela dem tillsammans med mandel på pajen. 



Visst är den vacker?!


Jag kunde inte låta bli att fresta er lite extra! Haha!


Jag får många erbjudanden om att få vara första provsmakare. Nu är det så att den tjänsten är redan tillsatt! Haha! Jag överger alldrig Tessan om inte det dimper ner en stor pengasäck! Igår så fick hon helgens godsaker! Tummen upp blev det!


Jag har faktisk lite trädgård kvar! I måndags så skördade jag mina bondbönor! Det är en delikatess som är värd att vänta på! Du kan göra så mycket med dem! Du kan göra falafel, koka, steka....nyttogodis helt enkelt! Jag valde att ha dem som en sallad igår, först så koka jag dem, sen så stekta jag dem tillsammans med vitlök, chili och kryddor!
MUMSFILIBBABA!


En annan delikatess som är värd att vänta på är björnbären! Gah, de är så goda! Min son Isak står vid de buskarna hela tiden och småäter! Men hellre det än godis?! Vitaminbomber är var de är! Dessa förgyllde mitt frukostbord idag!

Dagens ögonblick!


Jag måste erkänna att jag blev/är väldig berörd av alla dessa människor på flykt! Hur kan människor bli behandlade så i dagens samhälle? Även barnen?!!! Man gör bara inte så! USCH! Hoppas det löser sig men det kommer att ta tid!

TA HAND OM DIG! Om du bara ska göra en god gärning i livet så gör det nu! BIDRA!
#JAGVILLHJÄLPA





/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar