onsdag 2 september 2015

CHOCOLATE NUTELLA LOVERS COOKIES

FULLT UPP!
God morgon! Igår så fick jag gå hem ifrån jobbet för min son Isak var hängig! Han är ju 11 år och brukar vara hemma själv annars men vi hade inga alvedon eller annat hemma så Thomas fick skjutsa hem mig!

Jag fick faktiskt en hel del gjort igår för jag var även gräsänka på kvällen, min babe är denna vecka hemma hos far sin och bygger ett förråd till honom, han är bara bäst min älskling!

Jag tänkte baka nåt som muntrade upp Isak igår och såklart blev det småkakor för det bara älskar han! Jag frös in Nutella droppar förra veckan och tänkte att jag skulle baka nåt gott med dem! Igår passade de perfekt!

Det blev Chocolate Nutella Lovers Cookies! En cookie som är helt dränkt i choklad! Haha! Denna kakdeg ser inte ut som alla andra kakdegar utan den påminner lite om mousse och den ska ha en sån konsistens! Den blir lite fastare efter att du har fryst in den! Jag klickade ut mina kakor med en sked men du kan även olja in dina händer lite lätt om du vill rulla dem!




CHOCOLATE NUTELLA LOVERS COOKIES
Ca 9 st
1,5 dl Nutella

Cookies
3 msk smör
60 g mörk choklad, hackad
110 g choklad knappar
2 små ägg
0,6 dl strösocker
0,7 dl vetemjöl
1 msk kakao
1 nypa salt
0,5 tsk bakpulver

Garnering
50 g mörk choklad, hackad

Gör så här:
Klicka ut Nutellan på en bricka med bakplåtspapper, ca 9 st, 1 msk styck. Låt stå i frysen i ett par timmar, gärna över natten. 

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen och värm den tillsammans med smöret och hälften av chokladknapparna i mikron. (resten ska i smeten sedan!) Värm den i intervaller, 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till allt har smält men lämna den aldrig! Låt svalna helt.

Mät upp vetemjöl, kakao, salt och bakpulver i en skål, rör om och ställ åt sidan. Vispa strösocker och äggen pösigt med en elvisp, i ca 2 minuter. Tillsätt chokladsmöret och vispa i ytterligare 2 minuter. Blanda sedan i de torra ingredienserna för hand med en slickepott, lägg till sist i de sparade chokladknapparna. 

Täck skålen med smeten med plastfolie och låt den stå i frysen i ca 20 minuter, så att den ska sätta sig lite! Klicka upp 9 stycken klickar på en plåt med bakplåtspapper, jag använde en matsked. Tryck i Nutella dropparna och fördela ytterligare en matsked av smeten på Nutellan. Göm Nutellan helt i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 11 minuter. Låt svalna på galler.

Hacka chokladen och värm den i mikron, se ovan! Spritsa sedan ut chokladen på varje kaka!



Visst ser de smarriga ut?!


Jag såg häromveckan en pastamaskin på instagram som jag bara inte kunde motstå! Jag brukar föredra att baka och laga mat allt från grunden men hemmagjord pasta blir inte av så mycket för de tar så lång tid att förbereda! Igår fick jag hem maskinen och nu kan jag göra pasta varje kväll om jag vill för det tar bara 15 minuter att göra dem! LYCKA!
Gårdagens ögonblick!




Nu är det jobb idag igen! Vi får se vad jag hittar på ikväll! Ha en bra dag!
KRAM


/Helena



2 kommentarer:

  1. Hej! Dessa ser ju fantastiska ut! Men du skriver att man ska blanda ner vaniljpulver men du menar bakpulver, eller? Står inget om vaniljpulver bland ingredienserna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Självklart menar jag bakpulver....har ändrat nu, Tack!

      Radera