lördag 5 september 2015

GOOEY WHITE PEANUTBUTTER CUP BROWNIE

GRÄSÄNKLING!
God morgon och hallo härliga lördag! Visserligen så öser regnet ner därute men det skiter jag i, jag har en massa inomhus sysslor idag så det får regna hur mycket som helst! Haha!

I helgen så kommer jag inte se min stiliga man så mycket för han är hemma hos far sin och bygger färdigt förrådet! Trots att vi jobbar ihop och umgås mycket tillsammans så är det otroligt tomt när han inte är här! Vem ska jag då bolla mina crazy ideer med?! 

Självklart så har jag både lagat nåt gott och bakat nåt smarrigt till deras lunch idag! Middagen blev hemmagjord färsk pasta (mer om det längre ner i inlägget) och en krämig skink- och grönmögelost sås! Till deras kaffe blir det Gooey White Peanutbutter Cup Brownie! Mitt lilla experiment i köket igår! Jag bara älskar hemmagjord fransk nougat! Så jag hade den som utgångspunkt och jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet! 

Fördelen med sådana här desserter är att man bestämmer själv hur stor eller liten bit man vill ha! Det gillar jag!


GOOEY WHITE PEANUTBUTTER CUP BROWNIE
ca 12 stycken
2,4 dl vetemjöl
0/5 tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
1 nypa salt
75 g smör, smält
2,4 dl farinsocker
1 stort ägg
2 tsk vaniljpulver
2,5 dl Reeses Peanutbutter Cups, ca 3 pkt




Nougatlager
1,5 dl strösocker
0,75 dl kondenserad mjölk (ej kokad)
40 g smör
105 g marshmallow fluff
2 msk jordnötssmör

Garnering
165 g mörk choklad, hackad
3 msk jordnötssmör, slät

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*20 cm i diameter i bakplåtspapper, ända upp på kanterna. Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål, ställ åt sidan. Hacka godiset grovt. Vispa det smälta smöret tillsammans med farinsockret med en elvisp. Tillsätt vaniljpulvret och ägget, vispa igen så att allt blandats. Tillsätt de torra ingredienserna och till slut de hackade godisbitarna. Häll smeten i formen och fördela den jämnt. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter. Låt den svalna lite innan du lägger på den franska nougaten.

Fransknougat - Lägg socker, kondenserad mjölk och smör i en kastrull. 
Koka på medelvärme, rör om ofta.
Sänk värmen till medium. Sjud i 5 minuter. Ta bort från värmen, rör ner marshmallow och jordnötssmör. 
Häll den på browninen och fördela den jämnt. Låt den stå i kylen och stelna i minst 30 minuter innan du täcker den med chokladlagret.

Garnering - Hacka chokladen och värm den tillsammans med jordnötssmöret i mikron i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Fördela chokladen på den franska nougaten. Låt stelna i kylen i minst 2 timmar innan du skär upp den. Förvaras i burk med lock i kylskåpet.



Jag tror att gubbarna kommer att bli nöjd med fikat idag! Jag älskar att skämma bort min fina svärfar med gott och det gör jag så ofta jag kan!


Det är väl ingen som har undgått att sett bilden på flyktingbarnet Alan, 3 år?! Det skar i mitt hjärta när jag såg det! Usch! Vad är det som händer i världen?! Hade han gjort nåt fel? Jag kan inte rädda världen eller skapa fred på jorden och inte kan jag göra det till en bättre plats för alla MEN jag kan göra nåt och det är att ge ett bidrag till detta elände! Många små bäckar kan leda till underverk och förhoppningsvis en bättre värld! Man kan inte hela tiden stå på sidan och titta på allt elände som händer! Nä ett sånt kallt hjärta har väl ingen?!

Vill du själv skänka en liten slant så kan du göra det genom att Sms:a FLYKT till 72900, så skänker du 100 kronor till människor som just nu är på flykt. Vill du skänka 200 kronor, Sms:a FLYKT200, 300 kronor FLYKT300. 

GÅRDAGENS STOLTA ÖGONBLICK!! Jag BIDRAR!!!


Så kom äntligen dagen igår då jag fick prova min nya pasta maskin! Så enkelt och gott det blev! Det var inge krångel att varken baka degen eller att få ut den, inte heller så blev degen torr och gick sönder! Smaken var godomligt god och till och med min son gillade det! Tummen upp till den! Den kommer att användas flitigt hos familjen Nilsson! KÄRLEK! ÄLSKAR ITALIENSK MAT!


Jag måste erkänna ett beroende som jag har! Ni vet ju att jag är en Brownielover och gillar tydligen choklad men det jag också gillar är att bada utomhus i min pool! (Den har bubblor och kan bli 40 grader varm!) Det har vi gjort minst 5 gånger i veckan sedan april! Så nu har jag separationångest! Snart kan jag inte krypa ner i den och bara vara som jag gör nu, för den tål inte minusgrader! Paniken börjar faktiskt att krypa på mig....jag bara älskar att bada i den! 

Vad gjorde du igår kväll vid 21.00?! Jag satt i poolen med min älskling med ett glas vin och firade in helgen! Rätt mysigt faktiskt när det börjar att bli mörk och ljusen tänds!
KÄRLEK!



Ha nu en underbar lördag! En regnig dag som denna passar det perfekt att baka nåt gott! Kanske nåt gott härifrån bloggen?!

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar