söndag 20 september 2015

NOBAKE CHOCOLATE PRETZEL BLACKBERRY TART

BEBISLYCKA!
God morgon alla fina! Yes! Igår blev jag med kaninbebisar! Så roligt! Jag hade inte alls räknat med, Molly fick missfall i början på sommaren så det var en chansning att prova igen! 5 stycken friska bebisar blev det och jag ska behålla alla! Belgiska jättekaniner är så keliga och sällskapliga, bits inte och springer löst med mig i trädgården, som en hund!
LOVE IT!

Man kan lugnt säga att jag kom av mig igår men jag fick ändå en massa gjort, snart så är växthuset klart! Vi behöver få det färdigt för nu i två helger framöver så är det övertid på jobbet! Vi får se hur det blir med bakningen då, jag kan ju inte trolla!

Jag har inte fått så många bärbuskar på min tomt ännu (vi byggde själv för 7 år sedan och det var bara en tom äng!) pga att avloppet, fiber och vatten påbörjades för 3 år sedan och då visste vi inte var grävningarna skulle ske. Men nu när de är färdig så ska det planeras trädgård! Björnbärsbuskar däremot har jag och i överflöd! Så jag fick en idè att göra en Nobake Tart! Det blev en Nobake Chocolate Pretzel Blackberry Tart!

Jag använde mig av mjölkchoklad för att det skulle bli en större kontrast emellan lagerna och jag tycker att jag fick till det! Chokladen smakade lite Nutella aktigt men inte lika sött. Den passade perfekt ihop med den lite syrliga björnbärslagret!


NOBAKE CHOCOLATE PRETZEL BLACKBERRY TART
Pajskal
120 g digestive kex
120 g salta pinnar
180 g smör

Kompott
2,4 dl björnbär
0,6 dl strösocker
0,5 dl vatten


Ganache
200 g mjölk choklad, hackad
2,5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljpulver

Topping
75 g vit choklad, hackad
1 dl björnbär

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Mixa Digestive kexen tillsammans med salta pinnarna i en mixer. Häll smulorna på det smälta smöret, blanda väl.

Täck en form, 18 cm i diameter, med bakplåtspapper i botten. Tryck ut kexblandningen i formen, även upp på kanterna! Låt stå i kylen under tiden då gör det andra!

Kompott - Häll björnbären, sockret och vattnet i en kastrull. Låt koka upp under omrörning. Låt den sedan stå och sjuda i 15 minuter, rör om lite då och då. Sila bort bären med en sil. Det är endast bären du ska använda! Saften kan du frysa in som iskuber att ha i smoothies och drinkar!

Fördela de kokta bären i skalet. Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden och vaniljpulvret i mikron, i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna det aldrig!

Fördela chokladblandningen på bären. Låt stå och stelna i minst 3 timmar i kylskåpet. Ta gärna på plastfolie efter den har stelnat så slipper du få en hinna på den!

Topping - Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller, se ovan! Spritsa ut det i önskat mönster på kakan. Fördela färska björnbär ovanpå!

Smaklig fikastund!



Den smakar lika gott som den ser ut!


Fresta får man!


Björnbär må va gott men jag tycker att de är förjävliga att plocka, de pajar alla kläder och så river man sig överallt! Men vem sa att allt skulle vara lätt?!


Ibland måste man bara få skoja till det på instagram! I fredags bjöd jag på en Chocolate Chip Strawberry Frozen Yoghurt Brownie! Den smakade lika god som den ser ut!


Jag tycker bara det är för roligt när ni taggar mig efter ni har bakat härifrån bloggen! Jag älskar att se era fina bakverk! Se så fina @gorda12na, Ida Persson fd Olofsson och @maria.kim.jensen har gjort!
GRYMT JOBBAT!






En saknad favorit i min trädgård i år är kronärtskockan! Jag valde att ta bort vissa växter och grönsaker för jag kände att jag inte hade tid med det! Kronärtskockan var en av dem men det är tur att man kan handla dem i affären för de är bara för goda! Låt dem bara koka hela i ca 45 minuter. Ryck sedan bara av blad för blad och njut av dem tillsammans med en god sås!
MUMS!


Suddig bild på mina små liv men man får faktiskt inte vara där och pilla för mycket de första dygnen för då kan mamman lämna dem! Och det vill vi ju inte!

GÅRDAGENS - OCH VECKANS ÖGONBLICK! 
KÄRLEK!


Ha nu en underbar söndag! Själv så ska jag, baka, springa och pilla med växthus!
KRAM

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar