onsdag 23 september 2015

SNICKERS BROWNIE COOKIES

SORG I MITT HJÄRTA IDAG!
Godmorgon alla fina! Nu kan man väl säga att hösten är här?! Jag brukar alltid ha min altandörr öppen på kvällarna men så fort det börjar att skymma så blir det kallt! Brrr!

Jag hade på känn att en av mina kaninbebisar inte utvecklades i takt med de andra, den var lite mindre och tog inte för sig lika mycket. Igår så gick den tyvärr bort! Jag tycker det är så hemskt! Alla mina djur är som familjemedlemmar oavsett ålder så jag tog det mycket hårt. Jag är en känslomänniska i både gott och ont! Många tårar fälldes! Jag vänjer mig aldrig vid döden! Men den lilla somnade in fint!
KÄRLEK!

Några kanske undrar hur jag kan skriva ett inlägg idag men detta är faktiskt som terapi för mig att skriva av mig och dela med mig! Både bra och dåliga händelser!

Jag hade Kak Tisdag igår på mitt instagram @arstidsboden_ !
Men igår blev det inte precis en "sju sorters kakor"! Nä, det blev ett AS! Jag citerar vad min första provsmakare sa imorse:

-"Detta är ingen kaka, det är ett bakverk!"

Det blev Snickers Brownie Cookies! En chokladdränkt brownie Cookie, med nougat-, nötter kola- och chokladlager! Toppad med mini Snickers! Gah! Den kakan fyllde med andra ord alla mina kriterier! Haha!

Jag är ju en obotlig tidsoptimist och trodde faktsikt att denna kakan skulle gå fort coh "slänga" ihop! Jag hade även planerat att göra andra saker efteråt! MEN den drog ut på tiden pga alla stegen! Nu är denna kaka inte svår att göra men den tog lite tid pga alla lager! Du slänger inte ihop den på en timma pga väntetiden! Jag skrämmer väl inte upp er nu?

TIPS!

  • Använd två skedar när du klickar ut nougatsmeten, ta sedan baksidan av en ren tesked och fördela den jämnt på kakan! Gör du inte det så fastnar inte Nougaten och kakan blir förstörd!
  • Försök att få en jämnt yta på nougatlagret annars så kommer de andra lagerna att rinna över för mycket!
  •  Går den att frysa? Yes! Bra va?! Perfekt!
  • Gör en stor sats, de kan bli beroende framkallade! 

SNICKERS BROWNIE COOKIES
16 stycken, normal stora
225 g mörk choklad, hackad
2 msk smör
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1,2 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver

Nougatlager

2 msk smör
1,2 dl strösocker
2 msk kondenserad mjölk
2 msk krämig jordnötssmör
1,5 dl Marshmallowsfluff på burk (alt. eegengjord)
1/4 tsk vaniljpulver
0,6 dl jordnötter, hackad

Kolalager
2 pkt AKO mjuka kolor
0,5 dl vispgrädde

Topping

110 g mörk choklad,hackad
1 tsk rapsolja
10 st mini Snickers, grov hackade

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Ställ fram två plåtar med bakplåtspapper. 
Hacka chokladen. Smält smöret tillsammans med chokladen i mikron. Värm i 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen och smöret har smält.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Ställ åt sidan.

Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål. 
Lägg smält chokladblandningen i äggsmeten och rör om. 

Tillsätt de torra ingredienserna och blanda försiktigt. 
Känns smeten lös så ställ den i kylen en stund!

Skopa upp degen jämnt på plåtarna och forma dem till runda bollar. 
Grädda dem mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. De ska få en hård yta men bli kladdig på insidan! Så övergrädda dem inte! Låt dem svalna innan du garnerar dem!

Nougatlager - Mät upp smör, strösocker och kondenserad mjölk i en kastrull. Få det att koka upp försiktigt under omrörning, sänk därefter direkt till låg värme och vispa blandningen i 5 minuter. Ta kastrullen från plattan och tillsätt jordnötssmör, marshmallows fluff och vaniljsocker. Fördela en klick på varje kaka, det ska vara en jämnt yta! 

Hacka jordnötterna grovt och fördela dem på kakorna.



Kolan - Värm AKO kolorna tillsammans med grädden i mikron, se ovan! Spritsa över en liten klick på Nougat lagret, ta inte för mycket för då rinner det över för mycket! Låt svalna i kylen lite, ca 5-10 minuter.

Topping - Hacka mini Snickers grovt och ställ åt sidan. Hacka chokladen och värm den tillsammans med rapsoljan i mikron i intervaller, se ovan! Fördela en klick på kolalagret och vinkla gärna kakan så att det flyter ut på sidorna också! Garnera med Snickersbitarna. Förvaras i kylen i en burk med lock!



Isak - min son, tyckte att de såg bara för läckra ut! Han var i bakgrunden hela tiden och bara väntade på att han skulle få ta en! Vissa har det bra! Jag tar det som bra betyg! Haha!


Visst är den vacker?!


SÖTCHOCK eller ENERGIPÅFYLLNING?! Bara att välja....!


Är ni som jag sjukt svaga för lakrits så är dessa Salted Liquorice Chocolate Cups godiset för dig! Receptet ligger i länken nedan:



Även dessa Dumlekakor går inte av för hackor! Recept i länken nedan:



I veckan fick jag den efterlängtade surdegen från @pionerochbröd surdegstävling! Härligt! Här ska det bakas bröd!


Morgon med mina vaktelbebisar! Tänk att alla tre får plats i handen! Inte så länge till! Haha!


Inga ord är nödvändiga! SÖTCHOCK! MIN LILLA BEBIS, endast 4 dagar gammal!

DAGENS ÖGONBLICK!


Nu håller jag alla fingrar och tår så att de andra 4 kaninbebisarna klarar sig! För de kommer att få ett så fint liv och så mycket kärlek hos mig och min familj!
Ha en fin dag!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar